رئیس اداره حفاظت محیط زیست
کشتار جاده ای حیات وحش بر اثر بدشانسی نیست بلکه قابل پیشگیری است
کد خبر: ۹۷۹۱۲۴
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۳ 17 July 2021


تقی زاده رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طبس از بازسازی و نوسازی تعداد 8 عدد تابلوی هشدار دهنده مسیر عبور یوزپلنگ در این شهرستان خبر داد. وی گفت: تصادفات جاده ای جانوران نشان دهنده تقابل میان نیازهای انسانی و حیوانات است .انسان ها در جامعه مدرن و امروزی نیازمند آن هستند تا با سرعت و ایمنی به مقصد خود برسند .
وی با بیان اینکه از سوی دیگر جانداران برای ادامه حیات وحش و تولید مثل به مناظر و طبیعت پیوسته محتاج اند. افزود: آن ها به منظور دستیابی به غذا،جفت و پناهگاه از جاده های ساخت بشر عبور می کنند و در حین عبور از این مسیر ها توسط اتومبیل ها به قتل می رسند.
وی با اشاره به اینکه این تصادفات علاوه بر لطمات جبران ناپذیری که به حیات وحش می زنند،ایمنی انسان ها و مسافرین را نیز به خطر می اندازد، ادامه داد: باید توجه داشت که کشتار جاده ای بر اثر بدشانسی نیست.بلکه هزینه ای قابل اجتناب و قابل پیشگیری است. تقی زاده یادآور شد: اگر ما مدل غالب حمل و نقل را مورد بازبینی قرار دهیم و در نظر بگیریم که حرکت و حمل و نقل نیاز مشترک بین انسان ها و جانوران است .میتوانیم جاده ها را طوری طراحی کنیم که امکان عبور و مرور برای همه فراهم شود. رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طبس اظهار کرد: به همین منظور و برای پیشگیری از تلفات جاده ای حیوانات وحشی علی الخصوص گونه نادر و کمیاب یوزپلنگ ایرانی و همچنین آشنایی رانندگان، مسافران و گردشگران با گونه ارزشمندیوزپلنگ آسیایی و احتیاط بیشتربه هنگام رانندگی درجاده‌های محل عبور وکریدورحیوانات وحشی ،تعداد8 عدد تابلوهشداردهنده درجاده‌های طبس–یزد،طبس – راور و طبس- دیهوک نصب شد تقی زاده افزود: با گذشت زمان و با توجه به نور شدید و گرمای هوا وکمرنگ شدن تابلوها،اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طبس اقدام به تعویض بنرهای قدیمی بابنرهای جدید و با کیفیت بهتر نمود.لازم به ذکر است،پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس بزرگترین منطقه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست کشور وتنها زیستگاه یوزپلنگ آسیایی در استان خراسان جنوبی است.یوزپلنگ آسیایی مسافتهای طولانی راطی نموده وبرای جابجایی میان مناطق مختلف،گاهی صدها کیلومتر را می پیمایند. ازهمین روعبورازجاده‌های مختلف برای آنها اجتناب ناپذیراست.ازکلیه رانندگان علاقمند به حیات وحش و طبیعت دوست تقاضاداریم درجاده‌های محل عبورحیوانات وحشی با احتیاط و سرعت کمتررانندگی کنندودرصورت مشاهده یوزپلنگ آسیایی و یا هر گونه جانوری دیگر در جاده های شهرستان،سریعاًموضوع رابه اداره حفاظت محیط زیست طبس ازطریق تلفن05632822793 اطلاع دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار