پدیده هایی مثل پدیده گلخانه ای و در نتیجه گرم شدن کره زمین، نابودی لایه ازن که محافظ کره زمین و موجودات زنده در مقابل پرتوهای خطرناک ماورای بنفش است،
کد خبر: ۹۳۷۹۵۵
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۶ 04 February 2021

به گزارش تابناک خراسان جنوبی،هر نفسی  که فرو می رود ممدّ حیات است و چون بر می آید مفرّح ذات پس در هر نفسی دو نعمت موجود است و بر هر نعمتی شکری واجب. (دیباچه گلستان سعدی) 

هر فرد به طور طبیعی در هر دقیقه ۱۶ بار و در هر ساعت  ۹۶۰ بار و در هر سال تقریبا ۸/۵.میلیون بار نفس می کشد. در حقیقت  هر فرد ۴ میلیون لیتر هوا را در سال مورد استفاده قرار می دهد. 
کیفیت هوا هر روز در حال تغییر است حتی در زمانی که مقدار ورود آلاینده ها به هوا ثابت است. برخی از فرآیندها نظیر سرعت باد، جهت باد، نیمرخ حرارتی توده های هوا، مقدار انرژی خورشیدی ( به منظور انجام واکنش های فتوشیمیایی)، مدت زمان دوام باد یا بارندگی، پایداری و ناپایداری هوا، کیفیت هوا را تحت تاثیر قرار می دهد. 
 در جمهوری اسلامی ایران بنابر اصل پنجاهم قانون اساسی حفاظت از محیط زیست که نسل امروز و نسل های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشد داشته باشند، وظیفه عمومی تلقی می گردد. از اینرو فعالیت های اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیرقابل جبران آن ملازمه پیدا کند، ممنوع است.
متاسفانه آنچه امروزه در پی پیشرفت تمدن بشری و توسعه فن آوری و ازدیاد روز افزون جمعیت، سلامت زندگی ساکنان کره زمین را تهدید می کند مشکلی با آوازه ی آلودگی هوا و زمین است. 
بنا بر شواهد حاکی از گزارشات کیفیت زیست شهری موسسه ی "مرسر"  که برای شهرهای مهم جهان اعلام میگردد تهران به دلیل وضعیت بد زیست محیطی شهر در رتبه ی پایینی قرار دارد. 
ضایعات صنعتی، مواد رادیواکتیو، زباله های شهری، مواد شیمیایی، آلوده کننده های طبیعی از قبیل ( آتشفشان ها، آتش سوزی جنگلها، مرداب ها و ...) از جمله مواد آلوده کننده محیط زیست محسوب می گردد اما آلاینده های اصلی وعمده که باعث به وجود آمدن بیش از ۹۰% از عوامل آلودگی هوا می شوند پنج مورد است که به ترتیب بر اساس پراکنش و انتشار عبارتند از کربن منوکسید، ذرات معلق، اکسیدهای سولفور، هیدروکربن ها و اکسیدهای نیتروژن.
بهداشت هوا یک موضوع مهم زیست محیطی است و آلودگی هوا به یک  منطقه از جهان اختصاص ندارد. جو زمین در منطقه بیوسفر بطور کامل مخلوط می شود و چنان سریع می چرخد که براحتی آلودگی ها انتشار می یابند.  پاکیزگی هوا و سلامت آن زندگی تمام جانداران به خصوص انسان ها را تحت تاثیر قرار می دهد. بدیهی است که آلودگی هوا می تواند سبب تداخل در سلامت و عملکرد اندام های بدن انسان از جمله اختلال تنفسی، سینوزیت، عطسه، سرماخوردگی، تب، سرفه، تنگی نفس، شیوع آسم، سوزش پوست می شود. همچنین آلاینده هایی مانند منواکسیدکربن، دی اکسیدگوگرد، دی اکسیدنیتروژن، ازن، فلزات سنگین موجود در هوا(نیکل،آرسنیک، جیوه) در افراد سبب مختل شدن سیستم قلبی و عروقی و افزایش شیوع فشار خون و افزایش پلاکت های خون می گردد و حتی بر سیستم عصبی نیز اثر گذار است.
به طور كلي اثرات آلودگي هوا به سه صورت مي باشد: 
• اثرات حاد: كه معمولا در مدت ۲۴ تا ۱۲۰ ساعت بروز میکند. در این حالت غلظت آلاینده زیاد اما مدت تماس با آن کم است.
• اثر نیمه مزمن: اثری که طی مدت چند هفته تا چند ماه ظاهر شود. در این حالت غلظت کم و تماس طولانی می باشد.
• اثر مزمن: فاقد محدودیت زمانی است. مجموعه اثراتی که یک ماده سمی در طول دوران حیات یا بر نسلهای بعدی تاثیر نامطلوب بگذارد. در این حالت غلظت آلاینده کم و تماس آن طولانی می باشد. 
 
آلودگی هوا از جنبه های مختلف محیط زیست را تحت تاثیر قرار می دهد. انتشار آلاینده ها در هوا قبل از هر چیزی فضای تنفسی انسان را آلوده میکند. همچنین پدیده هایی مثل پدیده گلخانه ای و در نتیجه گرم شدن کره زمین، نابودی لایه ازن که محافظ کره زمین و موجودات زنده در مقابل پرتوهای خطرناک ماورای بنفش است، تغییر در میزان بارندگی و ایجاد خشکسالی در بعضی مناطق و بارندگی زیاد و سیل در مناطق دیگر و باران های اسیدی از جمله اثرات آلودگی هوا است. 
 
مهدیس غلاصی نژاد، دانشجوی ارشد آلودگیهای محیط زیست دانشگاه بیرجند
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار