ردپای متخلفان بر مسیر مصوب پروژه کنار گذر شرق :
ساخت و سازهای خلاف نفس پروژه کنار گذر شرق اصفهان را به شماره انداخته است !!
کد خبر: ۹۰۲۲۶۸
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۳ 22 September 2020

قطعه سوم کنار گذرشرقی اصفهان به عنوان یکی از شاخص ترین و بزرگترین پروژه های استانی و با سرمایه گذاری سازمان همیاری شهرداری های استان اصفهان بر اساس زمانبندی و اهداف تعیین شده در دست اجرا است اما مجریان این پروژه در مسیر اجرا مجبورند با مشکلات متنوع و متفاوت دست و پنجه نرم کنند . مشکلاتی که حل آن قدری پیچیده شده که تبدیل به گره کور در مسیر اجرای پروژه شده و زمانبندی تعریف شده را به مخاطره انداخته و به غیر از تلف شدن زمان ، هزینه های گزافی را به پروژه تحمیل نموده است .
یکی از سدهای پیش رو که ماه ها است سرعت اجرای پروژه را کند کرده است و تقریبا به یک معضل حل نشدنی در استان تبدیل شده ساخت و سازهای غیرقانونی ویلا در مسیر مصوب پروژه است . امر خلافی که در غیاب نظارت سازمان های متولی رخ داده است و متاسفانه هنوز هم به رغم هشدارهای مجریان پروژه ادامه دارد .
به گزارش روابط عمومی سازمان همیاری شهرداری های استان اصفهان در این راستا و برای حل این مشکلات جلسه ای برای تعیین تکلیف متخلفین و معارضین ملکی در محدوده قطعه سوم کنار گذر شرق اصفهان به میزبانی استانداری با حضور نمایندگان نهادها و سازمان های مرتبط از جمله مدیرعامل سازمان همیاری و نمایندگان این سازمان و مجری پروژه شرکت آرشا در دفتر فنی استانداری برگزار شد .
مدیرعامل شرکت آرشا به عنوان مجری پروژه با بیان اینکه در حال پیگیری در خصوص رفع این مشکل هستیم و در حال تصرف بخشی دیگر از اراضی معارضین با دستور و مجوز که از وزیر راه هستیم .
برومند با گلایه از اینکه هنوز ساخت و سازهای قانونی در حریم بهارستان ادامه دارد گفت : هر بار که کارشناسان برای بررسی می روند متوجه تغییرات و دخل و تصرف های جدید می شوند که نشان می دهد روند خلاف سازی ها ادامه دارد . او یادآور شد : حفاظت از حریم کنار گذر شرق متولی مشخصی در راه و شهرسازی ندارد .
برومند گفت : هر روز در بَر آزادراه ساخت و سازها شروع و ادامه می یابد و این در حالی است که کسی یک بار هم از ما استعلام نکرده است و نه کسی بنابرگفته ما این ساخت و سازها را متوقف می کند و بنابراین سوداگران همچنان بکار خویش ادامه می دهند

نکته مهم در خلاف سازی آنکه شروع همه آنها به سال ۹۶ به بعد برمی گردد در زمانی که خط پروژه مصوب شده بود.
در این جلسه تاکیدشد این ساخت و سازها در حریم روستاهایی همچون قلعه شور و کبوترآباد رخ داده که هر کدام زیرمجموعه شهرداری و فرمانداری است که باید مسوولان برای حل آن ورود کنند .
نمایندگان سازمان همیاری شهرداری های استان و بیشتر حاضران در جلسه یادآور شدند تفاوتی ندارد این ساخت و سازهای غیرقانونی در حریم شهر انجام می شود یا حریم روستا ، مهم آن است که باید از همه خلاف سازی ها در مسیر قانونی پروژه جلوگیری شود .
بعضی از اراضی زراعی نیز در مسیر پروژه قرار دارد که بنابر گفته مجریان پروژه با مالکان آن توافق شده است .
بنابر گزارش مجریان پروژه در این جلسه دو حریم ۱۳۸ متری و ۷۶ متری وجود دارد که هنوز نتوانسته اند مالکان آن را شناسایی کنند . بر این اساس در مجاورت روستای جوزدان زمین فوتبال و اراضی بهزیستی وجود دارد که شورا و دهیاری آنجا مدعی هستند از آنها است و سازمان اوقاف هم معتقد است آنها وقف محسوب می شود اما مالک آن را نتوانستیم شناسایی کنیم و به مجریان پروژه اجازه داده نشده تا ماشین آلات و تجهیزات خود را برای حفاری در این منطقه مستقر کنند .
بر اساس این گزارش بخش دیگر از گره موجود در مسیر پروژه اراضی جنوب رودخانه زاینده رود است که با اینکه اعمال ماده ۹ شد اما مالک هنوز گاهی با توقف در مقابل تجهیزات برای اجرای پروژه دردسرهایی درست می کند .
مهندس نفری مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری های استان نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه حرائم شهر و روستا در مسیر پروژه باید مشخص شود چون هیچ نهادی قبول نمی کند که این ساخت و سازها در حریمش انجام شده و می شود گفت : اگر می خواهید این پروژه با سرعت و هزینه کمتر اجرا شود باید هر چه زودتر این مشکلات را از مسیر پروژه جمع کنیم .
او تاکید کرد : نمی دانم چگونه یک سوداگر راه می افتد و روی باند و مسیر مشخص شده آزادراه سوله می سازدو دستگاه های متولی امر هیچ حرکتی انجام نمی دهند .
یکی از گلایه هایی که بیشتر حاضران در جلسه بر آن اتفاق نظر داشتند اینکه چگونه سازمان ثبت اسناد و املاک برای این ساخت و سازهای غیرقانونی سند صادر کرده است آن هم بدون استعلام و با توجه به اینکه از سال ۸۳ کلنگ اجرای این پروژه به زمین زده شده و جالب تر آنکه همه خدمات اعم از برق و آب و گاز به این ساخت و سازهای غیرقانونی ارائه شده است .
مهندس هویدا به عنوان مدیر امور حقوقی سازمان همیاری شهرداری های استان اصفهان نیز با تاکید بر اینکه نباید این موضوع یعنی مشکلات موجود در مسیر پروژه را به کم کاری ربط دهیم افزود : حریم شهر و محدوده های آن با خط مصوب پروژه دو امر جدا است و هر کدام برای خود متولی دارد .
او با تاکید بر اینکه چرا باید شاهد چنین وضعیت به هم ریخته ای باشیم گفت : گمشده این مشکل و راه حل آن را باید در اداره راه و شهرسازی جستجو کنیم ، در حالی که اگر حفظ اراضی به خوبی رخ می داد نیاز به آزادسازی نداشتیم .
هویدا یادآور شد : متولی حفظ این اراضی کیست ؟ و برای حفاظت نیاز به ماده ۹ و ۸ نداریم و این نظارت و حفاظت از وظایف حوزه راه و شهرسازی است و فقط نیازمند یک ابزار که نماینده حاکمیت باشد داریم تا بتوانیم اخطار کتبی به متخلفان بدهیم .
او تاکید کرد : باید دو مقوله متفاوت حفظ اراضی و آزادسازی را مدیریت کنید .
مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری های استان اصفهان در پایان تاکید کرد : همه این ساخت و سازهای غیرقانونی دهن کجی به همه نهادهای متولی و حاکمیتی است و نمی دانم نیت این متخلفان که عامدانه به تخلف های خود ادامه می دهند چیست !!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار