نماینده چابهار در مجلس اعلام کرد:
پس از تصمیم عجیب متولیان امر در خصوص تعطیلی فرودگاه بین‌المللی کنارک که به واسطه فاصله 50 کیلومتری تا چابهار از تردد بالایی برخوردار است، نماینده چابهار، نیکشهر، کنارک،قصرقند و دشتیاری در مجلس از بازگشایی قریب‌الوقوع این فرودگاه خبرداد.
کد خبر: ۸۹۹۸۱۰
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۹ 16 September 2020

به گزارش خبرنگار تابناک از چابهار، فرودگاه بین‌المللی کنارک با کد ایستگاهی یاتا: ZBR و ایکائو: OIZC که به دلیل فاصلهٔ حدود ۵۰ کیلومتری با بندر راهبردی چابهار، رفت‌وآمد فراوانی در آن صورت می‌گیرد در دهه ی ۵۰ شمسی توسط آمریکایی‌ها ساخته شد و در اختیار پایگاه دهم شکاری برادران دل‌حامد نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران است.

از جمله مشخصه‌های این فرودگاه تفکیک ترمینال پروازهای نظامی و پروازهای داخلی و بین‌المللی می‌باشد. این فرودگاه دارای دو باند پروازی به طول 3.7 کیلومتر و  2.7 کیلومتر و با عرض 45 متر می‌باشد که ظرفیت نشست و برخاست هواپیمای پهن پیکر از جمله ایرباس ۳۸۰ در آن وجود دارد.

پنجشنبه گذشته 20 شهریورماه، پس از کش و قوس‌های فراوان و مکاتبات متعدد، بالاخره نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران به عللی فنی همچون خرابی لوله‌ 200 متری سوخت‌رسانی به هواپیما، شکست باند پروازی و یا مشکلاتی در رادیوی باند کلیه پروازهای مسافری این فرودگاه را به حالت تعلیق درآورد.

در این شرایط، جنوب شرقی‌ترین منطقه ایران فاقد دسترسی هوایی شد و نزدیک‌ترین فرودگاه‌های فعال زاهدان و بندرعباس با فاصله تقریبی 700 کیلومتری رنج سفر زمینی چندین ساعته را به مسافرین تحمیل کرد، هرچند به گفته احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان، تلاش‌هایی برای افزایش پروازهای فرودگاه ایرانشهر در فاصله 350 کیلومتری چابهار و انتقال مسافرین با اتوبوس‌های VIP در دست اقدام قرار گرفت.

در این بین سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی حاضر در چابهار، نگین مکران دغدغه‌های جدی از این تعطیلی داشتند. از پارک پتروشیمی مکران (شهرک پتروشیمی مکران)، فولاد مکران، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، پیمانکاران بندر شهید بهشتی تا فعالان گردشگری منطقه. بسیاری از آنها معتقدند با پیچیده نمودن شرایط تردد به منطقه، عملا در راستای سیاست‌های توسعه‌ای و ارتقای سرمایه‌گذاری حرکت نکرده، بلکه سبب افزایش ریسک برای سرمایه‌گذار و فعال اقتصادی در منطقه خواهیم شد، به گونه‌ای که داد استاندار سیستان و بلوچستان که زمانی خود سکان فرمانداری چابهار را در دست داشت درآمد و گفت پایگاه نظامی درکی از سرمایه‌گذاری و توسعه ندارد.

بالاخره پس از پیگیری‌های مختلف رسانه‌‌ها، فعالان سیاسی و اقتصادی و رایزنی‌های صورت گرفته، معین‌الدین سعیدی نماینده چابهار، نیکشهر، کنارک،قصرقند و دشتیاری خبر از تلاش‌ها و رایزنی‌هایی در سطوح عالی ارتش، وزارت دفاع و وزارت راه برای بازگشایی این فرودگاه بین‌المللی داد و با تقدیر از استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندهی نیروی هوایی ارتش گفت: بعد از توقف پروازهای چابهار، دو جلسه با فرماندهی نیروی هوایی و همچنین جلسه مشترکی با استاندار و وزیر راه و نیز معاون پارلمانی وزارت دفاع برگزار شد و بالاخره مقرر شد با انجام اصلاحاتی در فرودگاه کنارک، در روزهای آتی شاهد برقراری مجدد پروازها باشیم.

حال باید دید تکلیف فرودگاه بین‌المللی چابهار که تا کنون چند بار مجوز ساخت آن صادر شده و با گذشت زمان باطل شده و روز شنبه 22 شهریور استاندار سیستان و بلوچستان که شاید بیشترین درک از ضرورت ساخت این فرودگاه در نگین سواحل مکران را دارد، وعده راه‌اندازی آن طی سه ماه را داد به کجا می‌رسد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار