کد خبر: ۸۶۵۷۸۸
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰ 22 June 2020
پایان خانه به دوشی پس از ۲۶ سال

بیرجند - کمک خیرین و نهادهای حمایتی سبب شد زن مددجو پس از ۲۶ سال زندگی مستاجری صاحب خانه شود و این گونه سال‌های خانه به دوشی پایان یافت.

صبح یک روز بارانی در پاییز ۹۸، او را از میان قصه‌های تلخ زندگی‌ صدها زن سرپرست خانوار بیرون کشیدیم و میهمان منزلش در محله ۱۷ شهریور بیرجند شدیم. زنی حدود ۴۰ ساله که به گرمی از ما (چند تن از اعضای مرکز نیکوکاری تخصصی رسانه یاران خراسان جنوبی) استقبال کرد و برای دقایقی پای خلاصه‌ای از ناگفته‌های زندگی‌اش نشستیم.

خانه‌ای با سقف‌های گنبدی، درهای چوبی قدیمی، دیوارهایی که با یک اشاره پوسته‌های رنگ روی آن فرو می‌ریخت و دو پستوی تاریک که یکی از آنها آشپزخانه نام داشت؛ فرش‌های کهنه، چند جفت پشتی رنگ و رو رفته و تعدادی ظروف که همه را می‌توان در یک سبد جا داد؛ همه دارایی این زن از آن زندگی بود.

چهارم آذرماه گزارشی با عنوان «سال‌های خانه به دوشی» از این بانو که مادر چهار فرزند است در سایت ایرنا و همزمان با تیترهای گوناگون در چند رسانه دیگر استان خراسان جنوبی منتشر شد و قصه زندگی این زن را از زمانی که در سن ۱۶ سالگی به خانه بخت رفت و تا زمانی که به خاطر اعتیاد همسر مجبور به طلاق شد، منعکس کرد.

معلول شدن پسرش در جریان یک تصادف، طلاق یکی از دخترانش و اعتیاد پسر بزرگ تنها گوشه‌ای از دردهای پنهانی این زندگی رنج‌آور بود که از آنها گفتیم تا بتوانیم به کمک خیران او را از مستاجری نجات داده و صاحب خانه کنیم.

قصه مستاجری فاطمه زهرا پا به پایش در همه این سال‌ها تکرار شده، عمر ماندگاری‌شان در یک خانه گاهی به ۶ ماه هم نمی‌رسید که مجبور به کوچ دوباره شدند.

آن طور که خودش آمار می‌دهد از ابتدای ازدواجش تاکنون در این شهر بیش از ۴۰ خانه عوض کرده برای همین دیگر از اسباب‌کشی هم حوصله‌اش سر رفته است.

درخواست مسکن را سال ۹۵ به کمیته امداد امام خمینی (ره) داد و همه ارزیابی‌ها واجد شرایط بودن او را تایید کرد.

پرونده کامل شد و او می‌توانست با شرایط ۳۰ میلیون تومان کمک بلاعوض کمیته امداد و پنج میلیون تومان آورده خودش در گوشه‌ای از شهر منزلی را خریداری کند اما به هر دری زد تا پنج میلیون تومان را جور کند با در بسته مواجه شد.

بعد از سه سال این شرایط بسیار متفاوت‌تر شد چون سهم آورده مددجو باید حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان باشد که با ۳۰ میلیون تومان کمک بلاعوض کمیته امداد و ۲۵ میلیون تومان وام آن هم در یکی از نقاط حاشیه‌ای شهر بتواند خانه‌ای بخرد.

مرکز نیکوکاری تخصصی رسانه یاران اولین بار در کشور سال گذشته کار خود را در خراسان جنوبی آغاز کرد و با پیگیری‌های مختلف تلاش کرد تا خیران و نیک‌اندیشان را به عنوان حامی این قبیل خانواده‌ها جذب کند و باری از دوش زندگی آنان بردارد.

مدیرعامل مرکز نیکوکاری رسانه یاران خراسان جنوبی گفت: فاطمه زهرا به کمک خیران اکنون در شهر خوسف (۳۶ کیلومتری بیرجند) صاحب منزل شده است.

زینب رمضانی افزود: همان ماه‌های ابتدای راه‌اندازی این مرکز، به پیشنهاد یکی از مددکاران کمیته امداد منطقه یک بیرجند و با حضور جمعی از خبرنگاران (اوایل آذرماه ۹۸)، با حضور در منزل این خانواده، از نزدیک پای درد دل این خانواده نشستیم و مطالبات و خواسته‌های به حق آنها از طریق مراجع قانونی پیگیری شد.

وی گفت: در قدم نخست، با توجه به اینکه ضروری‌ترین نیاز و درخواست این خانواده، تامین سرپناه ایمن و پایدار برای زندگی بود، همکاران خبرنگار در قالب گزارش‌های مختلف به این موضوع ورود کردند که بازتاب این گزارش‌ها منجر به جذب یک خیر از تهران برای مشارکت در ساخت واحد مسکونی بود البته موضوع این خانم و گزارش، ارزش فراگیری دارد.

وی اظهار داشت: کمیته امداد خراسان جنوبی همان ابتدای کار، قول مساعد برای واگذاری زمین در یکی از روستاهای اقماری شهرستان بیرجند را در قالب طرح مسکن محرومان داد که با موافقت خانواده روبه‌رو شد.

مدیرعامل مرکز نیکوکاری رسانه یاران خراسان جنوبی گفت: واگذاری زمین در روستای کلاته بجدی و شکراب زمان‌بر و موجب شد که در اندیشه دیگری برای تامین خواسته این خانواده برآییم.

وی ادامه داد: در این مدت از طریق اعطای سبدهای مواد غذایی و دیگر خدمات موردی، این خانواده مورد حمایت قرار گرفت و با پیشنهاد واگذاری یک منزل مسکونی در شهر خوسف به این خانواده، مقدمات و رایزنی‌هایی انجام شد.

رمضانی گفت: در نهایت منزل مسکونی این خانواده در ماه مبارک رمضان امسال با حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره)، خیرین و نیک‌اندیشان مرکز نیکوکاری رسانه یاران به سرانجام رسید.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی هم با اشاره به اقداماتی که برای این مددجو کمیته امداد منطقه یک بیرجند انجام شده است گفت: طبق توافق صورت گرفته با مددجو و موافقت خیر برای خرید مسکن در شهرستان خوسف، پرونده الکترونیک وی در ۲۷ فروردین ماه امسال به اداره خوسف منتقل شد و پس از انتقال پرونده ملک مسکونی به ارزش۷۴۰ میلیون ریال توسط کمیته امداد خریداری شده است.

رضا سلم‌آبادی افزود: از هزینه خرید مسکن، مبلغ ۲۱۰ میلیون ریال به صورت وام به حساب مددجو، ۳۰۰ میلیون ریال کمک بلاعوض امداد و همچنین ۲۰۰ میلیون ریال که تعهد خیر بود به حساب فروشنده واریز شده است تا این مددجو صاحب خانه شود.

وی به سایر خدمات ارائه شده به این مددجو زن اشاره کرد و گفت: مددجو چهار ماه ابتدای سال ۹۸ در منزلی رایگان در یکی از مناطق بیرجند سکونت داشته و از مرداد تا پایان بهمن سال گذشته در مجموع ۱۷ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال اجاره مسکن پرداخت شده است.

مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی عنوان کرد: همچنین در سال ۹۷ مبلغ ۱۰ میلیون ریال موردی ویژه، پنج میلیون ریال سبد کالا، ۳۰ میلیون ریال کمک موردی و ابتدای سال ۹۸ نیز سبد کالای ۲ میلیون ریالی و کارت هدیه سه میلیون ریالی به این مددجو مساعدت شده است.

وی افزود: این مددجو خانم پایان سال ۹۵ به دلیل طلاق تحت حمایت کمیته امداد بیرجند قرار گرفت و از آغاز حمایت تاکنون مبلغ ۹۸ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال در قالب اجاره مسکن، سبد کالا و مساعدت بلاعوض از امداد منطقه یک بیرجند مساعدت دریافت کرده که در قیاس با مددجویان مشابه از خدمات بیشتری بهره‌مند شده است.

وی گفت: مردم و خیرین برای کمک به این قشر از جامعه که تعداد آنها هم کم نیست می‌توانند از طریق مراکز و موسسات نیکوکاری معتبر یا ادارات کمیته امداد اقدام کنند و برای خود باقیات صالحات برجا بگذارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار