معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی گفت: هفت کانال فعال در قالب شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی به دلیل ارتکاب تخلفات انتخاباتی در این استان با صدور حکم قضایی بسته شدند.
کد خبر: ۸۲۴۰۶۳
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۰ 19 February 2020

به گزارش تابناک رضوی، سید امیر مرتضوی افزود: تبلیغات همه نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و هوادارانشان در عرصه فضای مجازی با جدیت تمام از سوی دستگاه قضا و دیگر نهادهای مسوول رصد می‌شود. 

 

وی ادامه داد: شعبه‌های قضایی ویژه‌ای نیز با حضور معاونان دادستان در مرکز استان، در حوزه فضای مجازی و در شهرستان‌ها تشکیل شده که آماده رسیدگی به تخلفات احتمالی است.

 

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری‌کل خراسان‌ رضوی همچنین گفت: تاکنون برای تخلفات انتخاباتی رخ داده در فعالیتهای محیطی فضای واقعی نیز ۱۷ پرونده قضایی در این استان تشکیل شده است.

 

وی افزود: همچنین پنج هزار و ۴۰۰ نفر نیروی آموزش‌دیده به عنوان "دیده‌بانان مردمی" برای رصد، پیشگیری و مهار تخلفات انتخاباتی در سطح ۱۲ حوزه انتخاباتی خراسان رضوی بکار گرفته و فعال شده‌اند. 

 

کمیته پیشگیری و رصد فعالیتهای انتخاباتی در فضای مجازی

 

تبلیغات انتخاباتی نامزدهای نمایندگی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که از بامداد روز پنجشنبه ۲۴ بهمن آغاز شده، ساعت ۲۴ روز پنجشنبه یکم اسفند خاتمه می‌یابد. بر اساس قانون انتخابات هرگونه فعالیت تبلیغاتی نامزدها ظرف ۲۴ ساعت پیش از آغاز رای‌گیری ممنوع و خلاف قانون است.

 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای مرکز خراسان رضوی نیز گفت: مجموعه‌ای با عنوان "کمیته پیشگیری و رصد فعالیتهای انتخاباتی در فضای مجازی" در این استان تشکیل و فعال شده‌ است. 

 

سیدهادی شریعت‌یار افزود: این کمیته با توجه به بهره‌گیری گسترده نامزدهای انتخابات مجلس از فضای مجازی برای تبلیغات، در ناحیه هفت دادسرای مرکز خراسان رضوی دایر شده تا همه فعالیتهای این حوزه را رصد نماید.

وی ادامه داد: پیشگیری و کاهش تخلفات و جرایم انتخاباتی پیش، حین و پس از کل روند و فرآیند انتخابات، در چارچوب وظایف قانونی تعریف شده بر عهده دستگاه قضایی قرار گرفته است. 

 

معاون دادسرای مرکز خراسان رضوی همچنین تاکید کرد: هرگونه تبلیغات در هر دو فضای مجازی و محیط حقیقی که خارج از مهلت قانونی تعیین و ابلاغ شده صورت گیرد، تخلف محسوب شده و با آن برخورد می‌شود.

 

وی به احصاء و تشریح واضح جرایم انتخاباتی در چارچوب قوانین موجود و جاری اشاره و بیان کرد: "خرید و فروش رای، رای دادن بیش از یکبار، تهدید و تطمیع در امر انتخابات، اخلال در امر انتخابات، معدوم کردن پوسترهای تبلیغات نامزدهای انتخاباتی در محلهای مجاز، فریب و اغوای مردم از طریق سوء‌استفاده از اعلام نظر یا عکس شخصیتها و مقامات رسمی و دولتی، تبلیغ علیه نامزدها و هرگونه هتک حرمت و حیثیت آنان، استفاده از کاروان و نیز دامن‌زدن به اختلافات قومی و مذهبی به قصد هدایت آراء به نفع نامزد یا نامزدهایی معین" در زمره تخلفات انتخاباتی هستند.

 

شریعت‌یار گفت: با توجه به نشستهای متعدد مسوولان قضایی تمهیدات لازم برای پیشگیری از وقوع جرائم و تخلفات احتمالی انتخاباتی اندیشیده شده لذا امیدواریم همانند گذشته بار دیگر شاهد برگزاری انتخاباتی پرشور با حضور گسترده و حداکثری مردم باشیم.

 

هم‌اینک ۶۷۴ نامزد انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای تصاحب ۱۸ کرسی نمایندگی جمعیت شش میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی در خانه ملت، در حال تبلیغات و رقابت هستند. 

 

از این میان ۳۳۳ نامزد در حوزه انتخابیه مشهد و کلات که بزرگترین حوزه انتخاباتی از نظر شمار جمعیت و تعداد نمایندگان در میان ۱۲ حوزه انتخاباتی خراسان رضوی است، فعالیت تبلیغاتی دارند.

 

بر این اساس برای تصاحب هر کرسی نمایندگی مردم خراسان رضوی در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۳۷ نامزد و در حوزه انتخابیه مشهد و کلات ۶۷ نامزد رقابت می‌کنند.

 

چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت واجد شرایط رای دادن در خراسان رضوی روز جمعه آتی آرا خود را با حضور در چهار هزار و ۲۳ شعبه رای‌گیری، به صندوقهای انتخابات مجلس یازدهم خواهند سپرد.

 

همچنین برای دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت سه و نیم میلیون نفری حوزه انتخابیه مشهد و کلات که واجد شرایط رای داده هستند هزار و ۵۰۷ شعبه رای‌گیری برپا می‌شود.

 

ستاد انتخابات یازدهمنی دوره مجلس شورای اسلامی و انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان رضوی ۷۵ هزار نفر را به عنوان عوامل اجرایی این انتخابات در سطح استان بسیج کرده و بکار گرفته است.

 

پیش از این ۶۵ درصد از مجموع هزار و ۵۴ داوطلب نامزدی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان خراسان رضوی تایید صلاحیت شده‌اند. 

 

حوزه انتخابیه مشهد شامل بخش مرکزی این شهرستان و شهرستان کلات با پنج نماینده، حوزه نیشابور شامل شهرستانهای فیروزه و نیشابور با دو نماینده، حوزه انتخاباتی سبزوار شامل شهرستانهای جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و سبزوار با دو نماینده، حوزه انتخاباتی درگز منحصر به همین شهرستان با یک نماینده، حوزه قوچان شامل شهرستانهای فاروج و قوچان با یک نماینده، حوزه فریمان شامل شهرستانهای سرخس و فریمان و بخشهای احمدآباد و رضویه شهرستان مشهد با یک نماینده، حوزه کاشمر شامل شهرستانهای بردسکن، خلیل‌آباد و کاشمر با یک نماینده، حوزه تربت‌حیدریه شامل شهرستانهای زاوه، مه‌ولات و تربت‌حیدریه با یک نماینده، حوزه انتخاباتی گناباد شامل شهرستانهای بجستان و گناباد با یک نماینده، حوزه خواف شامل شهرستانهای رشتخوار و خواف با یک نماینده، حوزه تربت‌جام شامل شهرستانهای تایباد، باخرز، صالح‌آباد و تربت‌جام با یک نماینده و بالاخره حوزه انتخاباتی چناران شامل شهرستانهای بینالود (طرقبه‌شاندیر) و چناران با یک نماینده در مجلس شورای اسلامی، ۱۲ حوزه انتخاباتی خراسان رضوی را تشکیل می‌دهند.

 

انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری نیز با حضور و رقابت ... نامزد برای انتخاب یک نماینده خراسان رضوی در آن مجلس، روز دوم اسفند ماه آتی در این استان برگزار می‌شود. مرحوم آیت‌الله سیدمحمود شاهرودی نماینده مردم خراسان رضوی در خبرگان رهبری پارسال درگذشت. شش نفر از ۸۸ نماینده مجلس خبرگان رهبری، نمایندگان مردم استان خراسان رضوی در جمع خبرگان هستند. 

 

شهرآرا نیوز

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار