مسوول خبرگزاری تابناک ایلام در این میزگرد در مورد موضوع هایی چون تاثیر قبلیه سالاری بر انتخابات استان ایلام، لزوم تقویت عامیانه نقش تحزب در انتخابات، لزوم مشارکت همه سلایق فکری، آگاهی بخشی عمومی و جریان سازی فکری توسط رسانه ها، تشریح دقیق وظایف قانونی یک نماینده مجلس برای مردم از سوی رسانه ها به مباحثه پرداخت.
کد خبر: ۸۲۲۰۷۵
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۶ 11 February 2020

مسوول خبرگزاری تابناک ایلام در میزگرد نقش رسانه ها در انتخابات که در خبرگزاری ایرنا وباحضور صاحبنظران حوزه رسانه برگزار شد ، در مورد موضوع هایی چون تاثیر قبلیه سالاری بر انتخابات استان ایلام، لزوم تقویت عامیانه نقش تحزب در انتخابات، لزوم مشارکت همه سلایق فکری، آگاهی بخشی عمومی و جریان سازی فکری توسط رسانه ها، تشریح دقیق وظایف قانونی یک نماینده مجلس برای مردم از سوی رسانه ها به مباحثه پرداخت.

مدیر خبرگزاری تابناک در این نشست گفت: انتخابات یکی از مولفه های اصلی، پرچم و نماد مردم سالاری است که از طریق حضور و مشارکت مردم در پای صندوق های رای تبلور پیدا خواهد کرد.

علی اصغر اسدی افزود: از سویی دیگر با توجه به وضعیت حساس جمهوری اسلامی در عرضه داخلی و بین المللی، میزان مشارکت مردم چه در راهپیمایی ها، انتخابات، نماز جمعه و سایر مناسبت های دیگر به عنوان معیاری برای تعیین میزان مقبولیت نظام مورد مقایسه قرار می گیرد لذا میزان مشارکت مردم در پای صندوق های رای و مشارکت آنان در این رویداد مهم چه در عرصه داخلی و چه بین المللی از اهمیت بالایی برخوردار است که باید مورد توجه مسوولان و کسانی که در این عرصه صاحبنظر هستند قرار گیرد.

وی تاکید کرد: بحث مشارکت مردم در پای صندوق های رای در انتخابات پیش رو با توجه به وضعیت حاکم در استان نسبت به دورهای قبل مطلوب نیست آنچه مسلم است مشارکت مردم استان به دلیل تاثیر گذاری مقوله قبیله سالاری و طایفه ای در ادوار مختلف از روند قابل قبول و بالاتر از متوسط کشوری برخودار بوده است.

مدیر مسئول سایت خبری تحلیلی تابناک ایلام اضافه کرد: باید پذیرفت الان نسبت به دوره قبل چهار سال جلوتر آمده ایم، هم در افکار هم در عرصه تلکنولوژی و هم بحث حزب گرایی تغییراتی در جامعه ایجاد شده است، نیمی از جامعه از نگاه ها و معیارهای قومی قبلیه ای شاید در این انتخابات پیش رو عبور کرده اند و تحزب و وابستگی جریانی می تواند یکی از اثر گذارترین مولفه ها در افزایش مشارکت مردم در پای صندوق های رای به حساب آید.

اسدی یادآور شد: یک وضعیتی که الان در بحث ورود نامزدها در انتخابات به وجود آمده است می تواند مهمترین مولفه تعیین حضور مردم در پای صندوق های رای باشد، وقتی ما می گوییم مجلس عصاره و چکیده گرایشات و افکار مختلف مردم است پس باید مردم را در این همین حیطه ببینیم که مردم تنها یک طیف خاص و منحصر به فردی نیستند بلکه مردم یعنی مجموعه ای از سلایق و دیدگاه های سیاسی، لذا مجموعه ای از نگاه های مردم از طریق انتخاب نماینده اصلح خود در مکانی بنام خانه ملت نقش داشته و در مباحث کلان کشوری صاحب نظر باشند.

باید در میان تایید صلاحیت ها همه سلایق و جریان های فکری حضور داشته باشند

وی افزود: بنابرین یکی از مهمترین عامل هایی که می تواند در بحث کاهش مشارکت قطعا  تاثیر گذار باشد گزینشی رفتار کردن با تایید صلاحیت داوطلبان و عرضه یک محصول خاص در عرصه انتخابات است که مردم را در انتخابات آن با سختی و مشکل مواجه می کند.

اسدی تصریح کرد: وقتی مردم می بینند از بین نامزدها و محصولی که در ویترین انتخابات عرضه شده است تنوعی مشاهده نمی شود و دست بر هر محصولی بگذارند از همه لحاظ مشابه هم هستند باعث می شود تا در انتخاب تجدید نظر کنند و بخشی از نخبگان سیاسی و احزاب که در این گزینش دچار خسران شده اند در این فرایند مشارکت نکنند.

مدیر مسئول خبرگزاری  تابناک ایلام اضافه کرد: مبحث دیگر، بحث تفکر سیاسی و حاکمیتی پرقدرت در ارکان مختلف سیاسی فرهنگی و اجتماعی کشور است ، وقتی یک جریانی از تمام ظرفیت ها برای ناکارآمد جلوه دادن این نهاد و تضعیف کارکردهای آن شب و روز نشناسد و فعالیت نند این خود باعث می شود در جامعه نوعی ناامیدی و یاس نسبت به کارکردهای این دستگاه اشاعه پیدا کند و مردم انتخاب نکردن را بر انتخاب ترجیح دهند.

وی تاکید کرد: تحزب و فعالیت های سیاسی در فرایندهای انتخاباتی به عنوان موتور محرکه محاسبه می شوند ، این موتور محرکه احزاب در کشور ما شامل سه طیف شناخته شده است که به صورت جمعی و در کنار هم می توانند تشکیل دهنده بخش های این موتور محرکه باشند.

ناکارآمدی ها گاه مردم را به انتخاب نکردن و مشارکت پایین ترغیب می کند

وی گفت: یک تفکر سیاسی و حاکمیتی پرقدرت ارکان مختلف سیاسی فرهنگی و اجتماعی کشور را در اختیار دارد، حتی بخش عظیمی از ظرفیت رسانه ای را در اختیار دارد که همین جریان یکی از مهمترین نقش ها را در ایجاد ناامیدی و دلزدگی مردم نسبت به نهادهای نظارتی نظیر قوه مقننه دارد.

مدیر مسئول سایت خبری تحلیلی تابناک ایلام تصریح کرد: در این انتخابات با صراحت بگوییم به دلیل گزیشنی عمل کردن با انتخاب نامزدها و حذف بخش عمده ای از تفکر اصلی و سلیقه سیاسی جامعه به خودی خود این موتور محرکه بخش اصلی خود را از دست داده است و نباید انتظار داشت که یک تحرک در عرصه انتخابات ایجاد کند.

اسدی گفت: مبحث دیگر دل مردگی نسبت به کارکردهاست، تصور کنیم در همین بحث بنزین یک نهاد قانونمندی که از لحاظ ساختار قانون اساسی به عنوان نهاد قانونگذار شناخته شده است از مهمترین و موثرترین تصمیم گیری در حوزه اقتصادی حذف شده است، وقتی مردم و نخبگان تصور کنند که انتخابات به انتخاب نماینده و شکل گیری قوه مققنه ای می انجامد که در کارکردها و تصمیمات کلان کشور نقشی ندارند احساس ناامیدی و پوچی می کنند و نبودن این دستگاه را بر بودن آن ترجیح می دهند.

مدیرمسئول پایگاه خبری، تحلیلی تابناک ایلام ادامه داد: وضعیت اقتصادی حاکم که به بحث دیپلیماسی و بین اللملی برمی گردد، الان وضعیت کشور از لحاظ اقتصادی وضعیت خوبی نیست و  بر ارکان مختلف جامعه تاثیر خود را گذاشته است این امر به نوعی باعث نارضایتی و بی تفاوتی مردم نسبت به مباحث سیاسی شده است.

نقش رسانه در شناسایی افراد لایق بسیار پررنگ است

اسدی به نقش رسانه ها در ایجاد شور و نشاط انتخاباتی اشاره کرد و گفت: برخی از مردم نسبت به وظایف و ماهیت ذاتی مجلس شورای اسلامی اطلاعی ندارند و این رسانه ها هستند که باید اطلاعات لازم را به آنان بدهند. در این مرحله رسانه ها باید مردم را متوجه نقش و اهمیت و جایگاه مجلس شورای اسلامی کنند.

وی افزود: بخش اعظم مشارکت های انتخاباتی به عملکرد مسئولان و نمایندگان برمی گردد، اگر مردم در ارزیابی های خود تاثیر نمایندگان را مثبت تشخیص ندهند هر چه رسانه ها تلاش کنند، نمی تواند اعتماد عمومی را جلب کنند.

وی با بیان اینکه مطبوعات و رسانه ها در واقع باید به گونه ای به انتخابات بپردازند که هیجان کاذب به مردم ندهند، افزود: امروز جامعه و انتخابات را بدون رسانه نمی توان تصور کرد چرا که رسانه ها جزو لاینفک زندگی جامعه امروزی محسوب می شوند.

مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی تابناک ایلام تاکید کرد: رسانه ها با توجه به اینکه واسطه بین مردم و مسئولان هستند باید بی طرفانه نسبت به مسائل مختلف اظهار نظر کنند که این امر سبب جذب مخاطب می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار