مدیر کل شیلات استان کرمانشاه گفت: سرانه مصرف ماهی در استان در سال ۱۳۷۳ در بدنه تشکیلات شیلات ۲۵۰ گرم بوده که به ۹.۵ کیلوگرم در پایان سال گذشته رسیده است.
کد خبر: ۷۷۴۶۸۸
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۷ 25 August 2019

 به گزارش خبرنگار  تابناک کرمانشاه ، سید فرزاد افضلی مدیرکل شیلات استان امروز در نشست خبری که در سالن جلسات این اداره برگزار شد، اظهار داشت:استان با دارا بودن تعداد ۴۵۶ واحد پرورش ماهی در قالب ۴ مجتمع سرد آبی و یک مجتمع گرمابی و نیز چهار واحد پرورش ماهی در  قفس و سد شهدای گمنام، سد زاگرس، جامیشان و بیستون پارس و دو سد زمکان و شرفشاه در حال انعقاد قرارداد جدید با شرکت آب منطقه‌ای استان  است.

وی خاطر نشان کرد: ظرفیت کم نظیر منابع آبی استان همچون سد‌های مخزنی غیر شرب، رودخانه‌های مرزی، سراب‌ها و چشمه‌ها زمینه توسعه منطقه‌ای با محوریت کشاورزی. آبزی پروری را در راستای تامین امنیت غذایی در سطح ملی فراهم آورده است.

مدیر کل شیلات استان کرمانشاه افزود: افزایش تولید آبزیان پرورشی در آب‌های داخلی استان، توسعه فعالیت‌های آبزی پروری به منظور ایجاد اشتغال، افزایش در آمد آبزی پروران و ایجاد انگیزه در آن، افزایش مصرف سرانه آبزیان پرورشی به عنوان غذای سالم، افزایش تولید در مزارع پرورشی موجود، بهبود کیفیت عرضه آبزیان پرورشی از مهمترین اهداف شیلات  برشمرد.

افضلی تصریح کرد: مکان یابی و ایجاد تاسیسات زیربنایی پرورش ماهیان سردابی و گرمابی در نقاط مستعد استان، بهره برداری بهینه از آب‌های داخلی با بهره گیری از پروژه‌های افزایش تولید در واحد سطح، ارائه آموزش‌های موردنیاز آبزی پروران به منظور تقویت و ارتقا دانش فنی تولیدکنندگان، ارائه الگو‌های مناسب آبزی پروری در زمینه بهره برداری از منابع آبی کشاورزی، ارائه خدمات کارشناسی در جهت هدایت بهره برداران و افزایش تولید در واحد سطح، ایجاد امکانات لازم برای جلب سرمایه گذاری‌ها در امر پرورش آبزیان در آب‌های داخلی، توجه به صادرات محصولات شیلاتی و افزایش درآمد آبزی پروران و برگزاری دوره‌های آموزشی طبخ آبزیان برای ترویج مصرف آبزیانرا به عنوان برنامه‌های اصلی این سازمان دانست.  

به گفته این مسئول، برای رسیدن تولیدات شیلاتی استان به ۳۱ هزار تن ظرف سه سال آینده برنامه ریزی صورت گرفته که براساس این برنامه در آینده نزدیک اشتغال ایجاد شده در بخش شیلات استان  از ۳۵۴۸ نفر به ۴۶۱۵ نفر خواهد رسید.

وی تاکید کرد:برای تحقق این برنامه سه ساله بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان اعتبار و ۱۶۷ میلیارد تومان تسهیلات نیاز است.
مدیر کل شیلات استان با اشاره به برنامه‌ها برای تحقق این هدف گذاری اظهار داشت:مطالعه و احداث پرورش ماهی در قفس در دریاچه سد داریان پاوه با ظرفیت تولید ۵۰۰ تن و اشتغالزایی ۵۰ نفر مطالعه و احداث سایت پرورش ماهی، در اراضی پایاب سد داریان پاوه با ۲۵۰۰ تن و اشتغال ۲۵۰ نفر، احداث مراکز تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی در اراضی پایاب سد. داریان پاوه ۵ میلیون قطعه‌ای و اشتغال ۳۰ نفر، مطالعه و احداث پرورش ماهی در قفس در دریاچه بند هیروی شهرستان پاوه با ظرفیت تولید ۱۰۰ تن و اشتغال ۱۰ نفر، ساخت فاز دوم مجتمع پرورش ماهی گرمابی شهدای قصرشیرین با ۶۴ مزرعه به همراه کانال‌های آبرسانی آماده با ظرفیت تولید ۲۲۰۰ تن و اشتغالزایی ۲۲۰ نفر احداث مجتمع‌های پرورش ماهی و میگو ۱۰۵۰ هکتاری ۳ مجتمع ۳۵۰ هکتاری دشت خان لیلی در مجاورت سامانه گرمسیری با ظرفیت ۴۰۰۰ تنی. اشتغال ۱۰۰۰ نفر، تکمیل زیرساخت مجتمع پرورش ماهی سردآبی در ۴۰۰ تن با اشتغال ۷۰ نفر و احداث پرورش ماهی در اراضی پایاب سد‌های مخزنی. جا میشان، زمکان وسد آزادی  در برنامه قرار گرفته است.

وی ابراز داشت:سزاوارنیست که محصولات شیلات استان کرمانشاه به نام استان‌های شمالی و جنوبی به عراق صادر شود و هم اکنون موافقت برای تهیه اراضی مورد نیاز سکوی صادراتی مصوب شده است.

وی ابراز داشت: بازاریابی و توسعه صادرات یکی از مهم‌ترین مسائل در زمینه آبزیان است، که در سال‌های گذشته به ایجاد سکوی صادرات و ایجاد بارانداز در مرز رسمی قصرشیرین  ورود پیدا کردیم که به تایید استاندار کرمانشاه نیز رسیده و در کارگرو‌های استانداری نیز مصوب شده است.

 افضلی افزود: میزان تولیدات شیلاتی استان در سال گذشته ۲۰ هزار و ۱۰۵ تن بوده که درسال گذشته ۴۲۸۰ تن از انواع ماهیان گرمابی، ۱۲ هزار و ۶۵۰ تن انواع ماهیان سردابی، دو هزارتن تولید ماهی در آب‌های طبیعی و نیمه طبیعی، ۱۰۰ تن ماهی در پروژه‌های پرورش ماهی در قفس، ۵۰ تن انواع ماهیان خاویاری، ۲۵ تن میگوی آب شیرین و ۳.۵ میلیون قطعه ماهیان زینتی در استان کرمانشاه تولید شد.

وی خاطر نشان کرد:ماهیان گرمابی خاستگاه بومی دارد و می‌توانیم با رهاسازی آنان در قالب فعالیت صید و صیادی در این بخش نیز فعالیت کنیم و هم اکنون درصدد رهاسازی سه نوع ماهی بومی در رودخانه‌های استان هستیم که اقدام ارزشمندی در راستای ممانعت از انقراض گونه‌های بومی است.

مدیرکل شیلات کرمانشاه در پایان  گفت:پیش بینی می‌شود میزان تولید شیلات در سال ۹۸ به ۲۵ هزار تن برسد که شرایط توسعه و ایجاد اشتغال در راستای ساماندهی فعالیت‌های آبزی پروری را رقم می‌زند.

 

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار