کد خبر: ۷۷۲۹۱۰
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۸ 18 August 2019
معاون بهبود تولیدات گیاهی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سال زراعی جاری حدود ۴ هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی استان به زیر کشت برنج رفته است.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، «شهرام عسکری» در گفت و گو با ایسنا افزود : برداشت برنج از فصل پاییز آغاز می شود این رقم نسبت به سال گذشته یک هزار و ۵۰۰ هکتار افزایش داشته است.
وی اظهارکرد: بیشترین برنج کشت شده در شهرستان بویراحمد و دناست و بازار مصرفی در خود استان است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: صادرات برنج نداریم تنها سایر استان ها به صورت خرده فروشی خرید می کنند.
کشت شلتوک کهگیلویه و بویراحمد سنتی است
عسکری تصریح کرد: همه کشت شلتوک ما سنتی است و با دست انجام می گیرد اما برداشت اکثراً مکانیزه است، با این وجود ضریب مکانیزه شدن در استان ما کم است.
وی ادامه داد: ضریب کموانسیون این استان قبلاً یک بوده اما هم اکنون این رقم به 1.30درصد رسیده است یعنی حدوداً سه دهم افزایش یافت و این به خاطر فعال بودن خط اعتباری و استفاده کشاورزان از ادوات مکانیزه است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: باید کشاورزان از تسهیلات ۱۵ درصدی که در اختیارشان قرار می گیرد برای ادوات مکانیزه استفاده کنند.
عسکری در خصوص مشکلات برنج کاران بیان کرد: برنج کاران مشکلی ندارند، ما هستیم که مشکل داریم. با توجه به سیاست های دولتی که کشت برنج را در همه استانها به جز استان گیلان و مازندران منع کرده است، اخیراً با مشکلاتی رو به رو شدیم منتها جهاد کشاورزی موظف است که الگوی کشتی مناسب ارائه دهد تا در آینده با مسئله کمبود آب مواجه نشود.
وی در خصوص پیش بینی کشت برنج درسال آینده اظهارکرد: کشت برنج به آب بستگی دارد، اگر آب کافی باشد مسلما کشت افزایش می یابد.
کشت شلتوک به صورت خشک کاری برای اولین بار در استان  
معاون بهبود تولیدات گیاهی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: امسال در شهرستان گچساران منطقه خیرآباد، خشکه کاری را به صورت آزمایشی در سطح یکی دو هکتار رواج دادیم و در صورت جواب دادن این روش با کشت برنج مخالفتی نداریم و کشاورزان می توانند با این روش کشت کنند که آب کمتری مصرف کنند.
عسکری افزود: قبلاً کشت برنج در این استان غالب بر هشت هزار هکتار بوده که ما این رقم را با کارهای ترویجی و فرهنگی که در نهاد گذاری های مختلف انجام گرفت و به ۴ هزار و ۳۰۰ هکتار رساندیم.
وی به موضوع کم آبی اشاره کرد و از مردم خواستار مشارکت با جهاد کشاورزی و استفاده از الگوی کِشتی که جهاد کشاورزی در اختیار آنها قرار می دهد، شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار