کد خبر: ۷۶۸۸۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۰ 04 August 2019
آب‌های نوار مرزی در خراسان جنوبی مدیریت می‌شود

بیرجند - فرماندار زیرکوه گفت: حجم آب زیادی در نوار مرزی و روستاهای مرزی این شهرستان وجود دارد که با انتقال به داخل و استفاده در زمینه شرب و کشاورزی روستاها تا پایان سال جاری مدیریت می‌شود.

محمدحسین عربشاهی افزود: مدیریت این آب زمینه اشتغال را فراهم و مشکل کم آبی بسیاری از روستاییان را رفع خواهد کرد.

وی گفت: تعدادی زیادی رشته قنات در روستاهای کبوده و یزدان با دبی بسیار خوب وجود دارد که با دلیل امنیت مرز، اهالی این روستاها  در دهه ۷۰ در روستای بارنجگان مستقر شده اند و مقداری از آب این قنوات برای دامداری استفاده و بقیه بلاتکلیف است.

فرماندار زیرکوه اظهار داشت: در دق پترگان نیز چشمه‌های شاخص از جمله «خوش آبه و مار زنگی» با دبی آب بالا وجود دارد که اطراف این ۲ چشمه شاخص، چشمه‌های کوچک و پرآبی است و آب این چشمه‌ها در پایین دست به زمین نفوذ می‌کند.  

وی افزود: سطح آب زیرزمینی در دق پترگان خیلی بالا است و در برخی نواحی حتی با کمی حفاری آب جاری می‌شود.

عربشاهی گفت: امسال تلاش می‌کنیم که آب‌های نوار مرزی شهرستان را با انتقال به داخل مرز در زمینه شرب در اختیار آب و فاضلاب روستایی و برای کشاورزی در اراضی پایین دست در اختیار کشاورزان منطقه قرار دهیم.

وی بیان کرد: تامین آب بازارچه یزدان برای آینده نیز از محل این آب‌های مرزی در دستور کار قرار دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای و مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی هفته گذشته از آب‌های نوار مرزی زیرکوه بازدید کردند.

استان خراسان جنوبی در چهار شهرستان از جمله زیرکوه با افغانستان مرز مشترک دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار