گروه استان‌ها ـ بیشتر روستاهای خراسان جنوبی با تشنگی و بی‌آبی مواجه‌اند و در روستای شیرگ ججگ نیز پنج سال است فقط مسئولان وعده می‌دهند و تا کنون اقدام عملی انجام نشده و مردم روستا همچنان تشنه و چشم‌انتظار تدابیر مسئولان هستند.
کد خبر: ۷۶۸۴۸۸
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۵ 03 August 2019
‌آب؛ ‌رویای دست‌نیافتنی ‌روستاییان خراسان جنوبی/مسئولان فقط وعده می‌دهند

خشکسالی‌های پیاپی در استان کویری خراسان جنوبی هم اکنون آب را تبدیل به رویای دست نیافتنی برای مردم روستا نشین کرده تا تمام چشم امیدشان به تانکرهای آبرسانی باشد.

ب مثل بی آبی

"آب مایه حیات است" همیشه این جمله را شنیده‌ایم اما نمی‌دانیم چرا به این جمله توجه  نمی‌شود. روزگاری قدر این نعمت بزرگ خداوندی را ندانستیم  که امروز رسیدن جرعه‌ای از آن بر لب‌های خشک یک روستایی آرزو شده است.

پس از چندین سال خشکسالی‌های پی در پی  در خراسان جنوبی امروز آب به رویای دست نیافتنی برای همه روستائیان تبدیل شده و حتی نوشیدن جرعه‌ای آب گوارا از دل قنات‌های خروشان که روزگاری آبادانی را در روستاها جاری می‌کرد بر دل اهالی مانده است.

بحران تشنگی

اکنون روستائیان خراسان جنوبی با بحرانی به نام "تشنگی" روبرو هستند و طی سال‌های اخیر در راستای تامین این نیاز اولیه که مایه زندگانی بشر است اقدامات زیادی از سوی دولت صورت گرفته به طوری که بسیاری از شهرها و روستاهای کشور  آبرسانی شدند اما خشکسالی‌ها امان روستائیان استان خراسان جنوبی را بریده و علیرغم داشتن شبکه‌های لوله کشی آب، آبی برای نوشیدن ندارند و تمام چشم امیدشان به تانکرهای آبرسانی است.

یکی از روستاهای خراسان جنوبی که چند سالی است دغدغه آب دارد روستای شیرگ است به گفته اهالی این روستا حدود پنج سال است مردم روستا از داشتن آب شرب خانگی محروم‌اند.

قبل از آن هم به خاطر نیرات بالای چاه سابق آبرسانی روستا بسیاری از مردم دچار بیماری‌های پوستی شدند و پنج سال است که فقط مسئولان وعده می‌دهند و تا کنون اقدام عملی انجام نداده‌اند.

یکی از اهالی روستا گفت: یک فقره چاه توسط خود مردم حفاری شده و به اندازه حفاری 10 چاه عمیق در ادارات دوندگی کرده‌اند تا مجوز چاه را برای مصرف آب شرب روستا بگیرند در حالی که این اقدامات باید توسط آب و فاضلاب روستایی انجام می‌شد.

برخورداری از آب تنها یک ساعت در شبانه روز

امروز مردم روستای شیرگ با جمعیت صد و چهل خانوار روزانه یک ساعت از آبرسانی سیار بر خوردارند که در منازل با ارتفاع بالا همین یک ساعت هم آب نیست.

روستای شیرگ در مرز حوزه تقسیمات کشوری بیرجند و درمیان است که علیرغم میل مردم روستا به شهرستان درمیان الحاق شده است.

فاصله روستا تا مرکز شهرستان حدوداً پنجاه کیلومتر و تا بیرجند حدود شصت و پنج کیلومتر است و فاصله روستا تا چاه تازه حفاری شده حدود پنج کیلومتر است.

دو سال پیش برآورد هزینه انتقال آب به روستا 600 میلیون تومان بوده که الان حدود یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان برای این امر نیاز است مردم روستا همچنین از نعمت شبکه تلویزیونی دیجیتال و اینترنت نیز محروم هستند از این رو بسیاری از مردم و جوانان به شهر مهاجرت کرده و روستا در خطر خالی شدن از جمعیت است.

هر چند مسئولان خراسان جنوبی به صراحت آب را از نخستین اولویت‌های استان اعلام می‌کنند و بیان واژه‌هایی از قبیل بحران آب، تنش آب، آبرسانی سیار، تخلیه روستاها، مهاجرت و به دنبال آن حاشیه نشینی را تکرار مکررات می‌دانند اما مردم روستاها از بی آبی با عنوان درد یاد می‌کنند.

یکی از روستاییان شیرگ با بیان این ضرب المثل که "گشنه خواب نان می‌بیند تشنه خواب آب" گفت: مردم در روستاها انگیزه‌ای برای ماندن ندارند و بسیاری از آنها دام خود را فروخته و به امید زندگی بهتر در حاشیه شهر ساکن شده‌اند.

تنش آبی در 100 نقطه روستایی

مدیرعامل آب فاضلاب روستایی خراسان جنوبی گفت: از  950 روستای زیرپوشش آب و فاضلاب روستایی 750 نقطه بالای 20 خانوار جمعیت دارد که در تابستان بیش از 100 نقطه روستایی به دلایلی چون کم شدن آب دهی چاه‌ها و منابع آبی دیگر و کم بودن ظرفیت در مقابل تقاضا به تنش می‌رسد.

صفوی‌نژاد افزود: یکی از دلایل این است که در بیشتر این نقاط در تابستان ساخت و سازها رو به فزونی می‌رود و گاهی نسبت مشترک به خانوار، دو و نیم تا پنج برابر می‌شود و جمعیت یک روستای 40 خانواری به 200 مشترک می رسد که سبب می شود ظرفیت شبکه پاسخ گوی نیاز نباشد.

وی بیان کرد: شهرستان‌ها درمیان نیز دارای تنش آبی است و وضعیت آب روستای شیرگ شهرستان درمیان نیز با تخریب چاه آب در سیل بهار تشدید شد چرا که بعد از لای روبی و مرمت به آب دهی لازم نرسید و یک حلقه چاه دیگر توسط شرکت آب منطقه‌ای حفر شد تا تابستان را سپری کنیم هر چند پروژه آب رسانی به این روستای چهار هزار و 500 نفری و دیگر روستاهای اقماری آن را شرکت آب منطقه‌ای در دستور کار است.

انتهای پیام/ش

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار