کویر سه قلعه، پنجمین آسمان تاریک جهان است که رصدخانه‌ها و آسمان زیبا و بی‌انتهای آن حال و هوای دیگری برای منجمان و گردشگران دارد.
کد خبر: ۷۶۸۴۸۴
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۴ 03 August 2019

کویر سه قلعه یکی از منحصر به فردترین کویرهای شرق کشور است که در فاصله ۳۰ کیلومتری از مرکز بخش سه قلعه و ۵۵ کیلومتری از مرکز شهرستان سرایان قرار دارد.

وجود جاذبه‌های گردشگری مکمل در کویر سه قلعه سرایان، این منطقه را به بهشتی برای گردشگران نجومی تبدیل کرده است.

جغرافیای سه قلعه به گونه‌ای است که در مسیر جریان گرد و غبار محلی قرار ندارد و افق دید باز و حدود صفر درجه در محل رصدگاه، امنیت بالای منطقه، دارا بودن جاذبه‌های کویری زیبا و استثنایی شامل تپه‌های ماسه روان (تپه ماهور)، دریاچه نمک، دق (زمینی کاملاً صاف و سفت که دارای هیچ گونه پوشش گیاهی نیست) این منطقه را به عنوان جاذبه‌ای دیدنی و منحصر در منطقه معرفی می‌کند .

 آسمان زیبا و بی انتهای سه قلعه

سه قلعه، پنجمین آسمان تاریک جهان است که رصدخانه‌ها و آسمان زیبا و بی انتهای آن خود را برای میزبانی مسافران که رصد آسمان را دریچه‌ای به سوی شناخت بی نهایت خداوند می‌دانند آماده کرده است .

بسیاری از منجمان و نویسندگان می‌گویند از میان پنهه کویری، این سرزمین که هر گوشه آن می‌تواند جایی برای رصد ستارگان و کهکشان‌ها باشد؛ کویر سه قلعه حال و هوای دیگری برای منجمان و گردشگران دارد، زیرا سه قلعه پرستاره‌ترین آسمان کویر را دارد.

شرایط منحصر به‌فرد شهرستان سرایان از نقطه نظر تنوع آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی خاص که از مناطق کوهستانی و سرسبز با آب و هوای خنک گرفته تا ریگزارها و تپه‌های ماسه‌ای در دل کویر سه‌ قلعه، این شهرستان را به یکی از نقاط دیدنی و گردشگرپذیر خراسان‌جنوبی مبدل کرده است .

کویر سه قلعه می‌تواند جاذبه‌ای دیدنی و منحصر در منطقه باشد علاوه‌بر این، وجود آثار متعدد تاریخی در شهر سه‌ قلعه هم‌چنین بیابان‌های اطراف سه‌ قلعه که عمدتاً رباط و کاروانسراست، بر قابلیت کویر سه‌ قلعه افزوده است که هر سال تورهای پیاده‌روی و کویرنوردی به مقصد این نقطه از استان انجام می‌شود .

شب‌های پرستاره و رصدی به یاد ماندنی

منطقه سه قلعه دارای ابرناکی بسیار کم و در نتیجه تعداد شب‌هایی با آسمان صاف در حدی بسیار فراتر از نیاز متعارف ستاره‌شناسان آماتور دار د .

زمان‌هایی که به‌علت توفان و گرد و غبار امکان رصد ستارگان در نقاط مجاور این رصدگاه وجود ندارد، ستاره‌شناسان آماتور شبی پرستاره و رصدی به یاد ماندنی را در منطقه سه قلعه تجربه می‌کنند .

طبق داده‌های گردآوری شده توسط کارشناسان انجمن نجوم ایران طی سالیان متوالی، در مکان سه قلعه رصد ستارگانی با حد قدر 2.7 میسر است که با توجه به حد قدر تاریک‌ترین نقاط سیاره زمین(حدود 5.7 ) مکان مورد نظر یکی از تاریک‌ترین و پرستاره‌ترین نقاط سیاره ما به‌حساب می‌آید .

هم‌چنین مطابق نتایج بررسی‌ها، رصدگاه سه قلعه از بابت دیگر شاخص‌های مؤثر بر انتخاب یک مکان برای انجام رصدهای تخصصی آسمان از جمله شاخص seeing ، سرعت باد، ارتفاع در وضعیتی قابل قبول برای استقرار تلسکوپ هایی دست کم با قطر شیئی یک متر «بسیار بزرگتر از تلسکوپ‌های مورد استفاده ستارشناسان آماتور» قرار دارد .

شرایط دشوار طبیعی مناطق کویری و بیابانی و کویری مناسب برای برنامه‌های توریستی از یک سو و برتری سایت نجوم سه‌ قلعه در استان از سوی دیگر که این سایت یکی از نادرترین مناطق نجومی در ایران بوده و در سال 88 کلیات طرح به‌عنوان منطقه‌ی نمونه گردشگری نجومی سه‌ قلعه به تصویب رسیده است .

سه قلعه بارها شاهد حضور منجمان آماتور از سراسر کشور برای تماشای آسمان شب، پدیده‌های نجومی، شهاب باران و رقابت رصدی مسیه بوده به علاوه اینکه این منطقه یکی از بهترین سایت‌های کشور   برای استقرار تلسکوپ و رصد آسمان شب به شمار می‌رود .

طبیعت بسیار زیبای سه قلعه علاوه بر رصد ستارگان، زمینه های بسیار مناسبی برای انواع فعالیت‌های مهیج دیگر ازجمله؛ پیاده‌روی در کویر، سرخوردن در رمل‌های شنی، شتر سواری، موتور چهار چرخ، تور آفرود، شب مانی و کمپ زدن در کویر و ... از فعالیت‌های دیگر است که سفر به سه قلعه را متفاوت می‌سازد.

بهترین زمان برای سفر به کویر سه قلعه، بهار و پاییز است چرا که زمستان‌های این منطقه به دلیل وجود باد محلی موسوم به سیه باد بسیار سرد و خشک و تابستان های آن بسیار گرم است.

 

 

 

 

 

 

 

تهیه و تنظیم: سپیده قلندری اسفدن

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار