مدیرکل هواشناسی خوزستان تشریح کرد:
مدیرکل هواشناسی خوزستان با بیان اینکه دمای هوا طبق استاندارد سازمان جهانی هواشناسی اعلام می‌شود، گفت: سازمان هواشناسی جهانی بر کار ما نظارت دارد و نمی‌توانیم دمای واقعی را اعلام نکنیم.
کد خبر: ۷۶۰۸۲۹
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۹ 09 July 2019
محمد سبزه‌زاری در خصوص چگونگی اعلام دمای واقعی از سوی هواشناسی اظهار کرد: عدم اعلام صحیح دمای هوا هیچ سودی برای سازمان هواشناسی ندارد و شایعه‌ها در خصوص عدم اعلام صحیح دمای هوا، صحت ندارند. 
 
دما در همه کشورها با دستگاه‌های سازمان جهانی اندازه‌گیری می‌شود
 
وی افزود: سازمان هواشناسی ایران زیر نظر سازمان هواشناسی جهانی فعالیت می‌کند یعنی این سازمان بر سازمان هواشناسی ایران و به تبع آن، خوزستان نظارت دارد و ما نمی‌توانیم دمای واقعی را اعلام نکنیم.
 
سبزه‌زاری با بیان اینکه هواشناسی خوزستان طبق استاندارد سازمان جهانی هواشناسی دما را اعلام می‌کند، تصریح کرد: همچنین همه دستگاه‌هایی که با آنها دمای هوا را اندازه‌گیری می‌کنیم، ساخت کشورهای خارجی هستند. 
 
وی ادامه داد: این دستگاه‌ها را سازمان هواشناسی جهانی برای همه کشورها صادر می‌کند و دما در همه نقاط جهان با این دستگاه‌ها و بر اساس استانداردهای جهانی اندازه‌گیری می‌شود. 
 
مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: عدم آگاهی نسبی در جامعه موجب می‌شود که مردم فکر کنند هواشناسی دمای واقعی را اعلام نمی‌کند.
 
تفاوت دمای هوا و دمای احساسی
 
وی افزود: البته باید به این نکته توجه شود که سازمان هواشناسی دمای هوا را اعلام می‌کند نه دمای احساسی بدن را زیرا دمای احساسی برای هر شخص متفاوت است. 
 
سبزه‌زاری تصریح کرد: دمای هوا در حالت استاندارد در سایه و در جعبه اسکله‌ای چوبی به دور از گرمای سطح زمین و تشعشعات آفتاب اندازه‌گیری می‌شود و تنها مولکول‌های هوا را اندازه‌گیری می‌کند. 
 
وی عنوان کرد: به طور مثال به دلیل گرمی هوا ممکن نیست بتوانیم  دست خود را روی آسفالت بگذاریم و حتی ممکن است پوست در این حالت تاول بزند اما می‌توانیم دست خود را روی هوا بکشیم بنابراین دمای هوا با دمای روی آسفالت بسیار متفاوت است.
 
دماسنج خودرو چه می‌گوید؟ 
 
مدیرکل هواشناسی خوزستان در خصوص اعدادی که نمایشگر درجه دمای خودروها نشان می‌دهند، بیان کرد: بدنه خودرو تحت تاثیر گرمای آفتاب قرار می گیرد و بسیار داغ می‌شود و گرمای موتور هم به آن افزوده می‌شود و همه این موارد باعث می‌شود دماسنج خودرو، درجه دمایی بسیار بالا را نشان دهد.
 
احتمال تعطیلی تاثیری بر اعلام دمای واقعی ندارد
 
وی عنوان کرد: به محض اینکه دمای هوا اعلام شود پس از 10 دقیقه در دست WMO قرار می‌گیرد و 15 دقیقه بعد در کل جهان پخش می‌شود. بدین ترتیب بر کار ما نظارت می‌شود و نمی‌توانیم دمای واقعی را اعلام نکنیم.
 
سبزه‌زاری در خصوص اینکه مردم تصور می‌کنند به دلیل احتمال تعطیلی ناشی از افزایش دما، گاهی هواشناسی دمای واقعی را اعلام نمی‌کند، گفت: هیچ قانونی در کشور وجود ندارد که اگر دما به 48 یا 49 درجه برسد باید استان تعطیل شود و همه این تصمیمات توسط استانداراستان و بر اساس شرایط اقلیمی منطقه گرفته می‌شود. 
 
وی ادامه داد: اگر شرایط اقلیمی به گونه‌ای باشد که نتوانیم دمای 40 درجه را تحمل کنیم هم احتمال تعطیلی وجود دارد. هواشناسی یک سازمان کاملا علمی است و مسائل سیاسی ربطی به این موضوع ندارد.
 
دهدز 28، اهواز 52 
 
مدیرکل هواشناسی خوزستان با اشاره به تنوع اقلیمی خوزستان، اظهار کرد: با توجه به تنوع اقلیمی خوزستان ممکن است همزمان دمای هوا در دهدز به 28 درجه برسد اما دما در اهواز یا امیدیه 52 درجه باشد زیرا هر چه ارتفاع از سطح دریا بالاتر برود دمای هوا خنک‌تر می‌شود.
 
وی تصریح کرد: به ازای هر یک کیلومتر، دما 10 درجه خنک‌تر می‌شود. همچنین تنوع اقلیمی موجب شده است تا در مواقعی شاهد بارش برف، باران شدید و گرد و خاک به صورت همزمان در استان خوزستان باشیم بنابراین همه این موارد در گزارش هواشناسی ذکر می‌شود. 
 
سبزه‌زاری در خصوص تعداد ایستگاه‌های هواشناسی در مناطق کوهستانی شمال و شمال شرق خوزستان، گفت: با توجه به اینکه در این مناطق شهر یا ارتباطات درستی وجود ندارد و زیرساخت‌ها بسیار ضعیف هستند، ایستگاه‌های هواشناسی وجود ندارد. در تلاش هستیم ایستگاه‌هایی در این مناطق راه‌اندازی کنیم اما هنوز مشخص نیست بتوانیم این کار را انجام دهیم یا خیر.
منبع: ایسنا
برچسب ها: هواشناسی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار