رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی گفت: در سال جاری یکی از برنامه‌های جدی دادگستری استان حمایت قضایی از واحدهای تولیدی و جلوگیری از تعطیلی این واحدها است.
کد خبر: ۷۵۶۱۱۹
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۲ 22 June 2019
حمایت از «تولید» برنامه جدی دستگاه قضا؛ نمی‌گذاریم واحدهای تولیدی تعطیل شوند

به گزارش خبرگزاری فارس ، علیرضا صیفی صبح امروز در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته قوه قضائیه با اشاره به سیاست‌های اجرایی دادگستری اظهار داشت: در سال جاری یکی از برنامه‌های جدی دادگستری استان حمایت قضایی از واحدهای تولیدی و جلوگیری از تعطیلی این واحدها است.

وی افزود: برخورد جدی با پدیده شوم فساد و همچنین برخورد با قاچاقچیان و احتکارکنندگان از دیگر برنامه‌های دادگستری استان است که در همین راستا شعب ویژه‌ای در استان فعال شده است.

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی ادامه داد: برخورد جدی با متصدیان اراضی بیت‌المال، متعرضین به نوامیس مردم، سگ گردانان و برخورد جدی با قلیان‌خانه‌ها از دیگر برنامه‌ای دادگستری استان به شمار می‌رود.

صیفی با اشاره به اینکه توجه به دو اصل سرعت و دقت در رسیدگی به پرونده‌های قضایی یکی از دیگر از برنامه‌های اصلی دادگستری استان در سال جاری است، یادآور شد: چون یکی از وظایف قوه قضائیه اجرای عدالت و حق بوده در همین راستا در دادسراهای استان زمان رسیدگی به پرونده‌ها کمتر از ٢٢ روز و در دادگاه‌های حقوقی کمتر از ٣٠ روز است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته یک‌هزار و 600 پرونده مجازات جایگزین حبس در استان وجود داشته است، افزود: همچنین در این مدت تعداد ۴۶ هزار و ٢۶ پرونده در دادگستری استان رسیدگی شده و ٢۴ هزار و ٣٢٩ پرونده نیز در شوراهای حل اختلاف مورد بررسی قرار گرفته است.

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی گفت: تعداد پرونده‌های وارده به دادگستری استان در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن حدود 14 درصد افزایش داشته است.

صیفی با بیان اینکه طی سال گذشته تعداد پرونده‌های وارده به دادگاه کیفری یک دادگستری استان ١٩٢ مورد بوده که معادل 4.3 درصد کاهش ورودی نسبت به سال قبل بوده، اضافه کرد: همچنین در طی سال گذشته تعداد چهار پرونده قتل عمد در استان وجود داشته که دو پرونده منجر به صدور حکم قطعی و دو پرونده دیگر در دست بررسی است.

وی یادآور شد: در سال گذشته تعداد ٣٨ هزار و ٩٨٣ پرونده به دادگاه‌های عمومی استان وارد شده است.

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی با اشاره به رسیدگی به 5 هزار و 664 پرونده در دادگاه‌های انقلاب استان در سال گذشته ادامه داد: متوسط زمان رسیدگی به این پرونده‌ها ١٧ روز بوده است.

صیفی به فراوانی جرائم در استان اشاره داشت و یادآور شد: این پرونده‌ها شامل پرونده‌های مواد مخدر در رأس با ٩ هزار و ١٩٠ پرونده، جرح و ضرب غیرعمدی و جرائم مربوط به سرقت می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین سه فراوانی دعاوی عمومی در استان شامل مطالبات وجه و خسارت، دعاوی خانوادگی و دعاوی مربوط به احضار بوده است.

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در سال گذشته میانگین پرونده‌های طلاق نسبت به سال ٩۶ به میزان ٢۵ درصد کاهش داشته است، تصریح کرد: دلیل این کاهش مربوط به مشاوره‌های مربوط به سمن‌ها بوده است.

صیفی ادامه داد: اما متأسفانه در سال گذشته دعاوی مربوط به مهریه در سال ٩٧ نسبت به سال قبل از آن به میزان ٣٠ درصد در استان افزایش داشته است.

وی به آمار دعاوی خانواده در سال گذشته در استان اشاره کرد و گفت: دعاوی مربوط به طلاق توافقی در استان ٩۵٣ پرونده، درخواست طلاق به درخواست زوجه ۴۶٣ پرونده و تقاضای طلاق به درخواست زوج ١۵٩ پرونده در سال گذشته در استان بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار