دبیری بیشترین تراکم را در شهرستان‌های لارستان، کازرون و زرین دشت عنوان کرد و از سمپاشی هوایی در لارستان از صبح امروز به دلیل حجم و تراکم زیاد ملخ خبر داد.
کد خبر: ۷۵۴۰۴۵
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۹ 15 June 2019

تابناک فارس به نقل از تسنیم: روزهای پایانی فروردین ماه امسال بود که خبر هجوم ملخ‌های صحرایی یا دریایی منتشر شد و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی مبارزه با این ملخ‌ها را آغاز کرد و همچنان ادامه دارد. ملخ‌های صحرایی خطرناک‌ترین نوع ملخ هستند که از شبه جزیره عربستان وارد ایران شدند.

محمدرضا درگاهی، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در جلسه شورای کشاورزی استان فارس گزارشی از وضعیت این آفت در کشور ارائه کرد و به گفته وی از 7 بهمن ماه 97 ورود ملخ‌های صحرایی به ایران آغاز شده است.

مبارزه با ملخ تا سقف 800 هزار هکتار در کشور

به گفته وی در بهمن ماه سال گذشته نخستین هشدار و اخطار از سازمان فائو مبنی بر احتمال حمله ملخ صحرایی به کشور داده شد و بدین منظور اطلاع‌رسانی به استان‌های مورد تهدید و تشکیل ستاد بحران مورد توجه قرار گرفت.

براساس صحبت‌های درگاهی تا پایان روز 22 خردادماه 153 ریزش به کشور داشتیم که 8 استان را درگیر کرده و بیشترین حجم ملخ مربوط به استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان بوده است. رئیس سازمان حفظ نباتات کشور اعلام کرد که پیش بینی این است تا سقف 800 هزار هکتار باید مبارزه با ملخ در ایران صورت بگیرد تا امنیت غذایی ما آسیب نخورد.

سابقه حضور این ملخ‌ها در استان‌های جنوبی به ویژه فارس نیز به همان بهمن ماه 97 باز می‌گردد. به گفته محمد مهدی قاسمی، مدیرکل جهاد کشاورزی استان فارس در تاریخ 13 بهمن ماه 97 این آفت تنها در شهرستان مُهر در سطحی نزدیک به 2 هکتار مشاهده شده است.

ملخ‌های صحرایی در فارس از ابتدا تاکنون

وی از آمادگی جهاد کشاورزی فارس برای مقابله با این آفت و استقرار 2 هواپیمای سمپاش سخن گفته بود. براساس اظهارات قاسمی گروه‌های رصد در مزارع و اراضی زیرکشت شهرستان‌های جنوبی فارس قرار گرفتند و پایش این شهرستان‌ها انجام می‌شود.

هجوم ملخ‌های صحرایی بار دیگر در فروردین ماه امسال رخ داد که حجم وسیعی از مبارزه علیه این آفت به ویژه در شهرهای لارستان، داراب و گراش صورت گرفت. پس از آن به نظر می‌رسید که این آفت در فارس کنترل شده اما بار دیگر در تاریخ 16 اردیبهشت ماه امسال خبری درباره هجوم دوباره ملخ‌ها به این استان منتشر شد که مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان فارس هجوم دوباره را رد کرد و آنها را پوره‌های ملخ (ملخ‌های تازه متولد شده) دانست.

در تاریخ 30 اردیبهشت ماه طبق پیگیری جهاد کشاورزی فارس از درگیری 7 شهرستان استان با این آفت خبر داده بود که به گفته مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان فارس در 4500 هکتار مبارزه و سم‌پاشی انجام شده بود.

در تاریخ 5 خردادماه حمید دبیری از درگیری 10 شهرستان و مبارزه با این آفت در 8 هزار هکتار از مزارع استان خبر داد. به گفته وی از استان‌های همجوار به ویژه بوشهر امکان ورود ملخ‌ها به شهرستان‌های فارس زیاد است که این امر نیز رخ داد.

در 12 خردادماه مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی فارس از درگیری 13 شهرستان و هجوم موج جدید ملخ به فارس خبر داد. به گفته وی پیش‌بینی می‌شود دسته‌های بسیار بزرگی از ملخ بالدار از عربستان به فارس هجوم آورند و از بیستم تا پایان خرداد ماه فارس را درگیر مبارزه با حجم متراکمی از این آفت کند.

15 خردادماه نماینده فائو از روند مبارزه با آفت و وضعیت مزارع استان بازدید کرد و پس از آن محمدمهدی قاسمی، مدیرکل جهاد کشاورزی فارس اعلام کرد که از 20 خردادماه 10 تا 20 توده جدید ملخ‌های صحرایی و هر توده با جمعیتی بالغ‌بر 50 میلیون ملخ وارد کشور می‌شوند و به دلیل وجود باغ‌ها و مزارع سرسبز، بخش عمده‌ای از این جمعیت به استان فارس هجوم می‌آورند.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه «خطر بیخ گوش ما است از این رو نباید غافلگیر شویم» از بسیج تمامی امکانات و دستگاه‌های وابسته جهاد کشاورزی برای مبارزه با این آفت خبر داد.

در 19 خردادماه مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی فارس از درگیری 14 شهرستان و ورود حجم متراکمی از ملخ به استان فارس خبر داد که به گفته وی با وجود مبارزه بی‌امان با این آفت اما ورود این حجم از ملخ وضعیت را بغرنج‌تر می‌کند.

تازه‌ترین خبر از وضعیت ملخ‌ها؛ سم‌پاشی هوایی در لار

در تازه‌ترین اخبار مربوط به وضعیت ملخ‌های صحرایی حمید دبیری، مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان فارس  اظهار داشت: در حال حاضر 32 هزار و 500 هکتار از اراضی فارس مورد سمپاشی قرار گرفته و مبارزه با آفت ملخ همچنان ادامه دارد.

به گفته وی به لحاظ شهرستان‌های درگیر تعداد تغییری نکرده و همان 14 شهرستان هستند اما تراکم ملخ در این شهرستان‌ها افزایش یافته به طور مثال اگر پیش از این 3 نقطه یک شهرستان درگیر بود امروز به 5 نقطه رسیده است.

دبیری بیشترین تراکم را در شهرستان‌های لارستان، کازرون و زرین دشت عنوان کرد و از سمپاشی هوایی در لارستان از صبح امروز به دلیل حجم و تراکم زیاد ملخ خبر داد.

لزوم مشارکت کشاورزان در مبارزه با آفت

به گفته محمدرضا درگاهی، رئیس سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی در جلسه شورای کشاورزی استان پیش بینی می‌شود تا 80 هزار هکتار مبارزه با این آفت در اراضی فارس صورت گیرد. محمدمهدی قاسمی، مدیرکل جهاد کشاورزی استان فارس نیز با اشاره به آفت ملخ در استان نیز بیان کرد که اگر با این آفت مبارزه نشود پیش بینی می‌شود تا 700 میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی استان بزند.

این آفت از نظر بیولوژیکی تا تیرماه فعال هستند پس از آن تا بهمن ماه در یک دوره به اصطلاح استراحت می‌روند، مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی فارس در این باره می‌گوید: پیش بینی فائو این است که از 20 خرداد تا 7-8 تیر هجوم موج جدید باشد و پس از آن اگر شرایط غیرعادی رخ ندهد تا پایان تیر رفته رفته از فعالیت آفت کاسته می‌شود.

وی اما به این نکته نیز اشاره دارد که اگر شرایط مناسب باشد امکان زندگی آفت تا اواسط تابستان نیز وجود دارد، بنابراین باید همچنان آمادگی را حفظ کرد و نمی‌توان با قطع و یقین در این باره نظر داد.

دبیری، مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان فارس با تاکید بر در اختیار قرار دادن سم رایگان به کشاورزان از آنها درخواست کرد با توجه به شرایط ویژه‌ای که در پیش است، روزانه مزارع خود را پایش کنند و از امکانات خود برای سمپاشی مزارع و باغات خود استفاده کنند چرا که بدون کمک مردم مبارزه با این آفت امکان‌پذیر نیست.

برچسب ها: ملخ ، ملخ صحرایی ، حمله ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار