رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به بدبینی مردم به رعایت بهداشت در تولیدات آب‌میوه و کنسانتره در کارخانجات آذربایجان‌غربی با مشاهده انباشت محصولات کشاورزی در کنار جاده‌ها گفت: امسال برای جلوگیری از این انباشت مراکز خرید میوه در سطح استان در نظر گرفته شده است.
کد خبر: ۷۵۱۲۹۰
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۶ 03 June 2019
 

به گزارش تابناک آذربایجان غربی عصر امروز در جلسه کارگروه امور اقتصادی آذربایجان‌غربی به ریاست رضا حسینی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری آذربایجان‌غربی، حسین سیوانی مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری، رسول جلیلی رئیس سازمان جهاد کشاورزی، محمد دهقان سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت،ارسلان شکری مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، نجات سنگی عضو اتاق بازرگانی ارومیه و جمعی دیگر از مدیران استانی در سالن شهید نیک‌خواه استانداری آذربایجان‌غربی در ارومیه برگزار شد.

نبود ناوگان جمل و نقل یخچالی یکی از موانع پیش‌روی صادرات آذربایجان‌غربی است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی در ابتدا اظهار کرد: براساس مصوبه کارگروه اقتصادی استان مقرر شد تا سازمان جهاد کشاورزی، سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی به همراه اتاق بازرگانی ارومیه نسبت به تهیه و تدوین برنامه صادرات میوه به ویژه میوه‌های سردرختی اقدام کنند.

رسول جلیلی افزود: برای این منظور براساس جلساتی که بین دو سازمان جها کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت استان و اتاق بازرگانی برگزار شد مشکلات سر راه صادرات محصولات کشاورزی استان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

وی ادامه داد: بالا بودن هزینه حمل و نقل و مشکلات زیرساختی در این راستا از جمله نبود و کمبود ناوگان حمل و نقل یخچالی، بالا بودن هزینه‌های تولید محصولات کشاورزی، بخش‌نامه‌های لحظه‌ای دولت مبنی بر عدم صادرات یا واردات یک محصول و وجود مشکل عدم انتقال ارز به کشور در صورت صادرات از جمله این مشکلات بود.

فرصت ۱۵ روزه سازمان جهاد کشاورزی برای جمع‌بندی تدوین برنامه صادرات میوه‌های باغی

در ادامه معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری آذربایجان‌غربی گفت: آنچه که رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مطرح کرد ربطی به تدوین برنامه صادرات میوه نداشت، چرا که طبق این برنامه باید چالش‌ها و مشکلات صادرات، اقدامات لازم برای حضور در بازارهای جهانی، معرفی مکان‌هایی برای فروش و عرضه محصولات کشاورزی مطرح شود.

وی تصریح کرد: انتظار می‌رود سازمان جهاد کشاورزی استان وقتی متولی تدوین این برنامه است به هنگام حضور در جلسه کارگروه برنامه خود را ارائه دهد که در طی آن صادرات تسهیل شود و برای این منظور باید در ابتدا میوه در داخل توزیع و سپس مازادش صادر شود و همچنین فرصت ۱۵ روزه‌ای برای تدوین این برنامه به سازمان جهاد کشاورزی داده می‌شود.

رضا حسینی عنوان کرد: مبادله کالا با کالا یکی از برنامه‌های دولت در زمینه صادرات و واردات محصولات است که بدین ترتیب صادرکنندگان می‌توانند حتی با ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی اقدام به وارد کردن ماشین‌‌آلات صنعتی بکنند که تفاوتی از نظر قیمت ارزی این دو کالا وجود ندارد.

سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی نمی‌تواند تجارت میوه را برعهده بگیرد

جلیلی در جواب انتقاد حسینی گفت: سازمان جهاد کشاورزی نمی‌تواند به طور همزمان متولی تولید محصولات کشاورزی، تنظیم بازار و همچنین تجارت باشد تجارت یک موضوع تخصصی است که مربوط به سازمان صنعت، معدن و تجارت بوده و آنها در این ارتباط باید اظهار نظر کنند.

در ادامه جلسه در ارتباط با برنامه‌ریزی برای جلوگیری از انباشت محصولات کشاورزی از جمله سیب در کنار جاده‌های استان بحث و تبادل نظر شد که رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: در ۲۵ سال گذشته با افزایش تولید سیب، بازارهای کنار جاده نیز رواج پیدا کرده که در نتیجه آن سیب درختی و صنعتی استان در همین مکان‌ها تلنبار شده است.

رسول جلیلی با بیان اینکه در طول این سال‌ها مدیریت مناسبی برای این موضوع نشده است، خاطرنشان کرد: همین تلنبار شدن محصولان باعث شکل‌گیری یک ذهنیت منفی در اذهان مردم در ارتباط با تولیدات صنایع تبدیلی میوه مبنی برغیربهداشتی بودن آنها شد، چرا که مردم تصور می‌کردند تولیدات کارخانه‌ها نیز از همان میوه‌های کنار جاده بوده که در بین آنها حیوانات موزی هم دیده می‌شود و در نتیجه خرید این تولیدات کارخانه‌ای هم کاهش یافت.

معرفی ۱۳ مرکز تعاونی خرید سیب در آذربایجان‌غربی

وی با بیان اینکه امسال برای جلوگیری از انباشت محصولات کشاورزی در کنار جاده‌های استان به ویژه ارومیه گفت: با بررسی‌های انجام شده ۱۳ مرکز مربوط به تعاونی مراکز خرید سیب در سطح استان معرفی شد و همچنین با موافقت وزارت جهاد کشاورزی برای ایجاد مراکز خرید و بازارهای محلی کد اختصاصی جواز برای مراکز تازه تاسیس صادر می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی عنوان کرد: برای این منظور این سازمان آمادگی دارد یک هزار تا یک هزار و ۵۰۰ کد اختصاصی برای تغییر کاربری صادر کند تا در این مراکز میوه خرید و به کارخانه‌ها انتقال داده شود تا ضمن رعایت موارد بهداشتی دست دلا‌ل‌ها هم در این ارتباط قطع شود.

نقش تاثیرگذار راه‌اندازی بازارچه‌های محلی فروش محصولات کشاورزی در جذب گردشگر

معاون هماهنگی امور اقتصادی آذربایجان‌غربی ادامه داد: تولیدکنندگان کنسانتره و آب‌میوه نیز مستقیم می‌توانند میوه‌ها را از کشاورز خریداری و به کارخانه انتقال دهند تا هم از انباشت محصولات در کنار جاده‌ها جلوگیری کرده و هم موارد بهداشتی رعایت شود.

وی اظهار کرد: راه‌اندازی بازارچه‌های محلی فروش محصولات کشاورزی ضمن کمک به فروش محصولات در جذب گردشگر از استان‌های مجاور نیز تاثیرگذار می‌تواند باشد که برای این منظور نیز بخش خصوصی می‌تواند وارد میدان شده و اقدامات خوبی را انجام دهد .

حسینی همچنین در این جلسه از صادرکنندگان برای کوتاهی در پیدا کردن بازارهای هدف جدید انتقاد کرد و گفت: اغلب صادرات محصولات کشاورزی آذربایجان‌غربی به عراق صورت می‌گیرد که اگر در این راستا مشکلی پیش بیاید آیا صادرکنندگان برای پیدا کردن بازار جایگزین اقداماتی انجام داده‌اند.

وی همچنین در ادامه جلسه از کارشناسان اتاق بازرگانی ارومیه خواست تا با بررسی شرایط صادرات به عراق و تفاوت تعرفه‌هایی که این کشور برای واردات از ایران و سایر کشورها از جمله ترکیه برقرار می‌کند، تحقیق کرده و نتیجه نهایی را به استانداری آذربایجان‌غربی اطلاع دهند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی تصریح کرد: برخی تجار از بالا بودن تعرفه واردات کالاهای ایرانی به عراق نسبت به سایر کشورها خبر می‌دهند و اگر این موضوع صحت داشته باشد با توجه به اقدامات ایران برای برقراری ثبات و صلح در این کشور، اقدام عراقی‌ها غیراخلاقی است.

لزوم امضای تفاهم‌نامه بین ایران و عراق برای ایجاد تعرفه‌های ترجیحی

نجات سنگی، نماینده اتاق بازرگانی در این جلسه ضمن دادن قول مساعد برای پیگیری و تحقیق در مورد تعرفه‌های عراق گفت: در ظاهر نرخ تعرفه‌های واردات عراق برای همه کشورها از جمله ایران یکی است، اما چون در بین این کشورها قراردادی به عنوان برقراری تعرفه‌های ترجیحی وجود دارد این موضوع باعث بالا رفتن نرخ تعرفه‌های واردات می‌شود که برای حل این مشکل نیز ایران باید با عراق تفاهم‌نامه ایجاد تعرفه‌های ترجیخی را امضا کند.

صدور مجور حمل ۴۰ هزار تن محصول کشاورزی توسط کامیون‌های یخچال‌دار

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی نیز در این جلسه گفت: در مرز تمرچین کامیون‌های عراقی تا مرز آمده و اقدام به بارگیری می‌کنند در حالی که ایران باید درخواست کند حمل کالاها تا مقصد به صورت یک‌سره توسط کامیون‌های ایرانی صورت بگیرد همان کاری که در حال حاضر با ترکیه انجام می‌شود.

وی با اشاره به صدور مجوز حمل برای صادرات و واردات ۴۰ هزار تن محصول توسط کامیون‌های یخچال‌دار تصریح کرد: در مرز بازرگان برای صدور مجوز حمل توسط این نوع کامیون‌ها مشکلی وجود ندارد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار