رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: برداشت گل محمدی از ۸۰ هکتار از زیر کشت این محصول در استان آغاز شد.
کد خبر: ۷۵۱۲۷۳
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۱ 03 June 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، رسول جلیلی در جمع خبرنگاران افزود: میزان تولید گل تر از اراضی زیر کشت این محصول در استان بیش از ۲۰۰ تن است که در مقایسه با سال‌های قبل افزایش چشمگیری داشته است.

وی با بیان اینکه زمان برداشت گل محمدی از اوایل خرداد ماه شروع و تا اواخر خرداد ماه ادامه دارد، بیان کرد: ارقام گل محمدی موجود استان رقم‌های مخصوص گلاب به منظور گلاب کشی و رقم مربایی جهت تهیه مربا و مارمالاد است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: بیشترین سطح زیر کشت مربوط به شهرستان خوی با سطح زیر کشت ۴۰ هکتار و بعد از آن ارومیه با سطح زیر کشت حدود ۲۰ هکتار است.

جلیلی افزود: حدود ۴۰ درصد از محصول تولیدی به سایر شهرستانها صادر و ۴۰ درصد جذب صنایع تبدیلی استان و بقیه در کارگاه‌های سنتی و خانگی تبدیل به گلاب و مربا می‌شود.

وی با اشاره به حمایت جهاد کشاورزی از کشت این گیاه دارویی اظهار کرد: رویکرد سازمان در جهت افزایش سطح زیر کشت و تولید محصول و حفظ منابع طبیعی با حمایت از توسعه این محصول است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: در راستای حمایت از کشت گیاهان کم آب بر، برای توسعه سطح زیر کشت از طریق واگذاری اراضی ملی در خارج از حوضه ابریز دریاچه ارومیه، توزیع نهال یارانه دار گل محمدی در بین متقاضیان و راهنمایی فنی جهت بهبود تولید و پرداخت تسهیلات از محل کمک‌های فنی و اعتباری و صندوق توسعه محصولات باغی مورد توجه و در اولویت است.

جلیلی تاکید کرد: به دلیل کم توقع بودن در نیاز آبی، این محصول می‌تواند در اراضی و مراتع فقیر و تخریب شده خود را با شرایط نامساعد وفق داده و از تخریب اراضی ملی جلوگیری کند.

وی ادامه داد: گل محمدی با دارا بودن مزایای بسیار، گیاهی با اهمیت برای کشور است که نیازمند تجاری سازی است.


انتهای پیام/حمید مختاری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار