پیش بینی‌های جوی نشان می‌دهند:
آیا شگفتانه‌های جوی در سال ۹۸ که با سیلاب‌های وسیع و مخرب و بارش برف سنگین در برخی مناطق خودنمایی کرده بود، پایان یافته؟ بر اساس گزارش‌های رسیده، پاسخ این سوال منفی است تا جایی که باید هشدار داد تا شمار زیادی از هموطنانمان در روز‌های آتی مراقب جان شیرین خود باشند!
کد خبر: ۷۴۸۹۵۵
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۱ 27 May 2019
یا شگفتانه‌های جوی در سال ۹۸ که با سیلاب‌های وسیع و مخرب و بارش برف سنگین در برخی مناطق خودنمایی کرده بود، پایان یافته؟ بر اساس گزارش‌های رسیده، پاسخ این سوال منفی است تا جایی که باید هشدار داد تا شمار زیادی از هموطنانمان در روز‌های آتی مراقب جان شیرین خود باشند!

به گزارش «تابناک»، در روز‌هایی که اهالی خوزستان زودرس‌ترین تابستان سی سال اخیر را تجربه می‌کنند و توفان و بارش‌های پراکنده در شهر‌هایی مانند تهران روند زندگی عادی را تا حدودی مختل کرده، پیش بینی‌ها حکایت از وسعت یافتن اتفاقات غیرمنتظره جوی در روز‌های پیش رو دارد.

آن گونه که سازمان هواشناسی خبر می‌دهد، برای امروز، فردا و پس فردا، بارش رگبار باران و صاعقه در ۲۰ استان کشورمان پیش بینی شده که نفوذ جریانات خنک شمالی را به دنبال دارد و در نتیجه آن، شاهد کاهش دما در مناطق بارشی خواهیم بود. کاهشی چشمگیر و قابل توجه.
 
خطر وقوع سیلاب‌های مخرب در مناطق وسیعی از کشور

البته این تنها روی ساده ماجراست چراکه برخی از مدل‌های پیش بینی جوی حکایت از وقوع بارش‌هایی شدید در روز‌های آتی در کشورمان دارند، از جمله مدلی آلمانی که بر اساس آن، شدت بارش‌ها در شمال شرق کشورمان به ۱۰۰ میلیمتر نیز خواهد رسید که معادل یک سوم بارش‌های سالانه این خطه و حتی بیش از آن است.

بارشی شدید که به گفته ناصر کرمی، اقلیم شناس ایرانی و استاد دانشگاه برگن نروژ می‌تواند سیلاب‌های غیرمنتظره بیافریند. سیلاب‌هایی که بر اساس این پیش بینی، در استان‌های خراسان شمالی و رضوی، گلستان و سمنان بیش از دیگر استان‌ها احتمال وقوع آن می‌رود و البته وقوع آن‌ها در استان‌های دیگر حتی تهران نیز محتمل است.

خطری بزرگ که برای پیشگیری از وقوع آن لازم است اقداماتی عاجل و فوری در دستور کار قرار داد که از جمله آن‌ها پاکسازی و باز کردن مسیر مسیل‌ها در استان‌های یاد شده است. اقداماتی که می‌بایست به بازکردن مسیر کانال‌ها و حتی جوی‌های شهری نیز برسد و با اطلاع رسانی به مردم در خصوص احتمال وقوع سیلاب، به آماده سازی عمومی منجر شود.

آماده سازی‌ای که برای مناطق وسیعی از کشورمان لازم است چراکه بر اساس مدل پیش بینی جوی، بارش کمابیش دو قطاع مشهد-تبریز و تبریز-شیراز را در بر می‌گیرد و کیست که نداند در نوروز امسال بسته بودن یک مسیل در شیراز چه سیلاب مرگباری را موجب شد. سیلابی که جدی گرفته نشده بود و کسی باور نمی‌کرد توان جان گرفتن و این همه خسارت داشته باشد./ع
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار