بسیاری از نمایندگان مجلس، دولت را مقصر وضعیت کنونی می‌دانند و بر این باورند که سیاست‌های نادرست دولت در سال‌های اخیر و به ویژه در دی‌ماه ۹۶ باعث شده است تا فشار بر مردم و بخصوص قشرهای کم درآمد و حقوق‌بگیر جامعه که اکثریت آن را نیز تشکیل می‌دهد، چندین برابر شود.
کد خبر: ۷۴۸۸۸۹
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۸ 27 May 2019

موج گرانی‌ها که با شروع ماه رمضان نیز چند برابر شده است، باعث انتقادهای فراوانی از عملکرد اقتصادی دولت حسن روحانی در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها و نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌ شده است.

به گزارش «تابناک»؛ بسیاری از نمایندگان مجلس، دولت را مقصر این وضعیت می‌دانند و بر این اعتقاد هستند که سیاست‌های نادرست دولت در سال‌های اخیر و بخصوص در دی‌ماه ۹۶ باعث شده است تا فشار بر مردم و به ویژه قشرهای کم درآمد و حقوق‌بگیر جامعه که اکثریت آن را نیز تشکیل می‌دهد، چندین برابر شود.

همین موضوع باعث شد تا در هفته گذشته، برخی نمایندگان مجلس که خواهان پاسخگویی دولت درباره "وضعیت بد اقتصادی" هستند، جلسه غیرعلنی با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری و محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی برای بررسی گرانی‌ها تشکیل دهند تا به بررسی اوضاع موجود بپردازند؛ جلسه‌ای که تاکنون البته جزئیات زیادی از آن بیرون نیامده و تنها چند نماینده، کوتاه برخی از مواضع معاون اول رئیس‌جمهور را تشریح کرده‌اند، به‌طوری‌که شهباز حسن‌پور، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفته است، آقای جهانگیری در این نشست گفته‌اند: جای نگرانی درباره مسائل اقتصادی و وضعیت معیشتی مردم نیست.

اما پرواضح است که این‌گونه اظهارنظر‌ها دیگر اثری بر مردم و بازار ندارد و تا زمانی که راهکار مناسبی در پیش گرفته نشود، نمی‌توان امیدی به بهبود اوضاع داشت.

این در حالی است که طبق اعلام مرکز آمار ایران در فروردین ماه ١٣٩٨ نرخ تورم نقطه به نقطه نسبت به ماه مشابه سال قبل به ۵۱.۴ درصد رسیده است؛ به عبارت دیگر هزینه خانواده‌ها به طور میانگین ۵۱.۴ درصد بیشتر از فروردین ١٣٩٧ برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان افزایش داشته است.

البته برخی نمایندگان مجلس راهکار‌هایی مانند تحریم خرید و یا کاهش خرید را پیشنهاد می‌دهند و بر این باورند که مردم با نخریدن می‌توانند شرایط را بهبود ببخشند.

در همین زمینه علاءالدین بروجردی گفته است: اگر مردم خرید نکنند، قیمت بسیاری از کالا‌ها ارزان می‌شود.

بروجردی با اشاره به این‌که مردم باید در برابر افزایش قیمت‌ها «مقاومت» کنند، گفته است: با وجود گرانی اقلام خوراکی و به جای این که «حجم خرید کاهش پیدا کند و مردم از حضور در بازار خودداری» کنند، «استقبال بیشتری از خرید می شود و تمایل آن‌ها برای خرید افزایش» پیدا می‌کند.

با این حال برخی نمایندگان مجلس نیز مجلس و دولت را همزمان مقصر این وضعیت می‌دانند و بر این اعتقاد هستند، همان اندازه که دولت در انجام وظایف خود کوتاهی کرده است نهاد‌های نظارتی از جمله مجلس شورای اسلامی و سایر نهاد‌ها از جمله سازمان بازرسی وزارت اطلاعات و تعزیرات حکومتی نیز در کار خود کوتاهی‌هایی داشته‌اند.

البته این گفته در مجلس مخالفانی نیز دارد، به گونه ای که جلال میرزایی در گفت‌وگو با تابناک اظهار داشت: با بگیروببند نمی‌شود اوضاع را کنترل کرد. ما سابقه سال‌های گذشته را داریم و تجربه نشان داده که با فشار و حرکات این‌چنینی نمی‌شود بازار را آرام کرد.

وی گفت: اقتصاد یک علم است و اولین اصل اقتصاد بر پایه عرضه و تقاضا بنا شده است، وقتی در بازار عرضه صورت نگیرد، تقاضا بالا می رود و با افزایش تقاضا قیمت هم افزایش پیدا می‌کند. اگر دولت به دنبال راهکار است، باید مبادی عرضه محصولات را افزایش دهد تا بتواند اوضاع اقتصادی را آرام کند. در غیر این صورت به نتیجه نخواهیم رسید و هر روز شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم شد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار