نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، افزود: در سال‌های گذشته که بارندگی کمتری وجود داشت، مشکلی برای عبور آب وجود نداشت، ضمن اینکه لایروبی هم صورت می‌گرفت و در شرایط کنونی هم شهرداری تاکید کرده که امسال هم لایروبی انجام شده است و چنانچه این اقدام صورت نگرفته باشد، می‌توان آن را یکی از عوامل اثرگذار در بروز این سیل دانست و اگر بر اساس گفته شهرداری و مدارکی که ارائه داده است، لایروبی انجام شده باشد، می‌توان گفت که قطر لوله پاسخگوی جریان سیل ناگهانی با حجم گسترده‌ای که داشته، نبوده است و آب زیادی حاوی گل و لای از خاک فرسایش‌شده در سراشیبی با سرعت حرکت کرده و هنگام برخورد با خودروها باعث واژگونی آنها شده که به لایه‌های دیگر تبدیل شده و انسداد ایجاد کرده‌اند و باعث شده که سیل با شدت بیشتری حرکت کرده و خسارات بسیاری را به همراه داشته باشد.
کد خبر: ۷۳۲۶۷۹
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۵ 08 April 2019

تابناک فارس به نقل از خانه ملت:مسعود رضایی در پاسخ به این پرسش که در پی دستور رئیس قوه قضائیه برای برخورد با افرادی که به دلیل قصور نقشی در وقوع سیل دروازه قرآن شیراز داشته‌اند، کدام یک از مسئولان می‌توانند عامل بروز این حادثه باشند، گفت: اگر پاسخ این پرسش را به صورت صریح بدهم در حقیقت قضاوت خواهد بود و معمولا فردی باید به این امر مبادرت ورزد که صلاحیت قضاوت کردن را داشته باشد، بنابراین همه عوامل موثر باید توسط کارشناسان فنی و تحلیلی بررسی شود و پس از حصول نتیجه قاطع، نظر خود را به قوه قضائیه اعلام کنند تا به عنوان مرجع و پناهگاه رسیدگی به دادخواهی در کشور بر مبنای وظیفه ذاتی که برعهده دارد، قضاوت کرده و حکم صادر کند که قطعا لازم الاجرا خواهد بود.

تشخیص عاملان بروز حادثه دروازه قرآن از طریق بررسی فنی کارشناسان امکانپذیر است

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اگر ما بخواهیم قبل از صدور حکم از سوی قوه قضائیه انگشت اتهام به سوی فرد خاصی بگیریم، هم اقدامی دور از اخلاق و هم دور از رویه قضائی و حقوقی است، بنابراین باید اجازه دهیم که کارشناسان صنوف مختلف که به نوعی تخصصی در این حوزه دارند در این زمینه اظهارنظر فنی ارائه دهند.

دلیل اصلی بروز این حادثه همچنان در هاله‌ای از ابهام است

وی در بیان عامل وقوع سیل در دروازه قرآن شیراز، تصریح کرد: اگر بخواهیم عامل بروز سیل در این محدوده را بررسی کنیم، می‌توان گفت که عوامل مختلفی می‌تواند در این زمینه اثرگذار بوده باشد، ضمن اینکه یک آبریزی به وسعت حدود شصت هزار هکتار از ورودی وجود داشته و قبل از این هم دره‌ای در دروازه قرآن وجود داشته که از وسط شهر شیراز عبور می‌کرده و وارد رودخانه‌ای تحت عنوان فصلی یا خشک می‌شده و از شهر خارج می‌شده است، اما در سال 68 شهردار وقت صلاح دیده بود به دلیل اینکه جاده قدیم عرض محدودی داشته و تردد خودروها در آن با مشکلاتی همراه بوده است، این دره را پُر کرده و آن را به جاده تبدیل کنند و برای عبور آب هم لوله‌ای به قطر 60/1قرار دادند که وارد رودخانه می‌شد.

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، افزود: در سال‌های گذشته که بارندگی کمتری وجود داشت، مشکلی برای عبور آب وجود نداشت، ضمن اینکه لایروبی هم صورت می‌گرفت و در شرایط کنونی هم شهرداری تاکید کرده که امسال هم لایروبی انجام شده است و چنانچه این اقدام صورت نگرفته باشد، می‌توان آن را یکی از عوامل اثرگذار در بروز این سیل دانست و اگر بر اساس گفته شهرداری و مدارکی که ارائه داده است، لایروبی انجام شده باشد، می‌توان گفت که قطر لوله پاسخگوی جریان سیل ناگهانی با حجم گسترده‌ای که داشته، نبوده است و آب زیادی حاوی گل و لای از خاک فرسایش‌شده در سراشیبی با سرعت حرکت کرده و هنگام برخورد با خودروها باعث واژگونی آنها شده که به لایه‌های دیگر تبدیل شده و انسداد ایجاد کرده‌اند و باعث شده که سیل با شدت بیشتری حرکت کرده و خسارات بسیاری را به همراه داشته باشد.

اکثر کشته‌شدگان حادثه سیل دروازه قرآن از مردم بومی شیراز بودند

این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به آمار نهایی تلفات جانی ناشی از وقوع سیل در شیراز، خاطرنشان کرد: در ابتدا تعداد کشته‌شدگان 19 نفر بود، اما بعد از اینکه 3 نفر از مجروحان بستری شده در بیمارستان به دلیل مشکلات شدید تنفسی ناشی از ورود گل و لای به مجاری تنفسی جان خود را از دست دادند، تعداد کشته‌شدگان به 21 نفر افزایش یافت که اغلب آنها از مردم بومی استان فارس بودند.

حدود 300 خودرو در این حادثه دچار خسارت شدند

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، در مورد خسارات مالی که در پی وقوع سیل در شیراز برآورد شده است، تاکید کرد: حدود 300 خودرو در بخش‌های مختلف شیراز دچار آسیب شده‌اند که از این تعداد حدود 220 خودرو در دروازه قرآن دچار خسارت شده‌اند که تحت نظر کارشناسان فنی برای آنها پرونده رسیدگی تشکیل شده و تعدادی از آنها در همان روز اول وقوع این حادثه مبالغی را دریافت کردند و تعدادی از آنها هم که تحت پوشش بیمه هستند باید میزان خسارات وارد شده را به بیمه‌ها حواله کنند تا خسارتشان جبران شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار