مدیرکلل اوقاف خراسان جنوبی:
مدیرکل اوقاف خراسان جنوبی گفت:۷۲۴ زائر سرا، سوئیت و اتاق در بقاع متبرکه خراسان جنوبی آماده اسکان مسافران نوروزی است.
کد خبر: ۷۲۶۳۹۱
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۵ 17 March 2019

به گزارش خبرگزاری تابناک خراسان جنوبی نشست خبری پرویز بخشی پور مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی برگزار شد وی افزود: عجین شدن شروع سال جدید با مناسبت های مذهبی مختلف ، باعث شده که ویژه برنامه های آرامش بهاری با تنوع بیشتری همراه باشد. 
وی با بیان اینکه سفر به بقاع متبرکه جنبه سیاحتی و زیارتی دارد افزود: طبق فرمایش مقام معظم رهبری بقاع متبرکه باید به قطب فرهنگی تبدیل شود از همین رو برنامه های سال جدید با ماهیت فرهنگی اجرا می شود. 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی یادآور شد: ویژه برنامه ولادت امام علی(ع) در 35 بقعه متبرکه شاخص اجرا می شود. 
وی با اشاره به رتبه بندی بقاع متبرکه به درجه های ویژه، یک، 2 و سه گفت: امسال بقعه ویژه در نظر گرفته نشده اما بقاع متبرکه درجه یک 11 بقعه هستند که در شهرستان های بیرجند، قاین، خوسف، فردوس، طبس، نهبندان و سربیشه پذیرای مهمانان نوروزی خواهند بود. 
بخشی پور ادامه داد: این بقاع درجه یک شامل امامزادگان فردوس، بی بی زینب خاتون(س) سربیشه، باقریه بیرجند، سید علی و سید الحسین نهبندان، شاه سیلمان علی خوسف، بوذرجمهر قاین، سلطان کریم شاه سرایان، زید بن علی و باغ گلشن در طبس است.
وی اضافه کرد: 18 بقعه متبرکه در سطح 2 و 26 بقعه متبرکه در سطح سه قرار دارند که متناسب با ظرفیت و پذیرش زائر برنامه های فرهنگی در آنها اجرا می شود. 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی از اجرای ویژه برنامه تحویل سال در 11 بقعه متبرکه خبر داد و گفت: این بقاع شاخص هر کدام در یک شهرستان مجری برنامه سال تحویل خواهند بود. 
وی ادامه داد: برنامه سال تحویل از ساعت 23:30 دقیقه روز 29 اسفند ماه شروع و تا ساعت 2 بامداد با برنامه های متنوعی از جمله قرائت قرآن، صلوات خاصه امام رضا(ع)، زیارت امین الله، سخنرانی مذهبی، پخش زنده پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب و غیره همراه خواهد بود. 
بخشی پور با بیان اینکه برنامه محوری سال تحویل در امامزادگان باقریه شهرستان بیرجند است افزود: برای اجرای طرح آرامش بهاری 60 مبلغ به بقاع متبرکه اعزام می شوند. 
وی برپایی نماز جماعت و فروشگاه فرهنگی عفاف و حجاب را از دیگر برنامه های طرح آرامش بهاری در 55 بقعه متبرکه عنوان کرد و گفت: همزمان با سالروز وفات حضرت زینب(س) دوم فروردین 98 مراسم عزاداری در 35 بقعه متبرکه برگزار می شود. 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی یادآور شد: همزمان با اجرای طرح آرامش بهاری برپایی خیمه های معرفت، غرفه های کودک و نوجوان، قرآن بخوان جایزه بگیر، مشاوره خانواده، مشاوره وقف ، عرضه محصولات فرهنگی و سبک زندگی ایرانی- اسلامی نیز در دستور کار خواهد بود. 
وی با اشاره به توزیع 70 هزار قلم هدیه و جایزه در بقاع متبرکه بیان کرد: با توجه به بازدیدهای انجام شده بر تنظیف و آماده سازی تمامی بقاع متبرکه استان تاکید شده است. 
بخشی پور گفت: برای 13 فروردین روز طبیعت نیز برنامه های متنوع فرهنگی مذهبی از جمله مباحث عفاف و حجاب در 55 بقعه متبرکه پیش بینی شده است. 
وی برگزاری مراسم جشن مبعث حضرت رسول(ص) در 14 فروردین را یادآور شد و افزود: ایستگاه سلامت و بهداشت با تعامل مرکز بهداشت در هشت بقعه متبرکه برپا می شود. 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی از آماده سازی 724 زائر سرا، سوئیت و اتاق در بقاع متبرکه استان خبر داد و گفت: این زیرساخت ها با هزینه واقفان و خیران ساخته شده است. 
وی اظهار داشت: نوروز 97 حدود 860 هزار نفر از برنامه های طرح آرامش بهاری در بقاع متبرکه بهره مند شدند که پیش بینی می شود نوروز 98این آمار افزایش یابد. 
بخشی پور از آماده سازی 900 متر فضای شبستان در امامزاده بی بی زینب خاتون(س) خبر داد و گفت: طبق برنامه ریزی انجام شده محل های اسکان ، سرویس های بهداشتی و امکانات رفاهی پاسخگوی جمعیت خواهند بود. 
وی به آماده سازی اماکن تاریخی در اختیار اوقاف برای بازدید مسافران نوروزی اشاره کرد و افزود: حسینیه امام رضا(ع) به عنوان یک بنای تاریخی و موزه ای که در آن مستقر شده به روی مسافران نوروزی باز خواهد بود. 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان ادامه داد: برخی ساختمان ها از جمله حسینیه دختر آخوند و حاجیه آمنه نیز در اختیار میراث فرهنگی قرار گرفته که پس از بازسازی برای ورود گردشگران مهیا شود. 
وی با اشاره به باغ تاریخی و موقوفه شوکت آباد نیز گفت: این مکان تاریخی وقفی نیز توسط سرمایه گذار احیا و به محل مناسبی برای گردشگری تبدیل شده که امیدواریم در ایام نوروز به روی گردشگران باز باشد. 
بخشی پور یادآور شد: جاده قدیم بیرجند- زاهدان نیز با صرف 800 میلیون تومان اعتبار توسط بنیاد مسکن به فضای گردشگری در شوکت آباد تبدیل می شود. 
وی با اشاره به اجرای طرح دست های مهربانی بیان کرد: در این راستا از محل اجرای نیت موقوفات هزار و 589 نفر در بخش های مختلف از جمله کمک به ایتام، اطعام و مصارف خاص تحت پوشش قرار گرفته اند. 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی از وجود 89 بقعه متبرکه در استان خبر داد و گفت: این بقاع شامل زیارتگاه امامزادگان، آرامگاه مشاهیر، عرفا ، علما، مجتمع های فرهنگی و مذهبی و برخی مساجد با کاربری زیارتی است. 
وی ادامه داد: از این تعداد 69 بقعه متعلق به امامزادگان بوده که شجره نامه آنها به تایید مراجع مربوطه در قم و مشهد رسیده است. 
بخشی پور افزود: بیشترین امامزادگان در شهرستان های قاین و بیرجند وجود دارد که توسط واقفان و خیران از محل نذورات در این مکان ها فعالیت های عمرانی انجام می شود. 
وی از ثبت 102 وقف جدید در سال 97 خبر داد و گفت: از این تعداد 14 وقف منفعتی قرآنی است که از محل آن کمبود اعتبار فعالیت های قرآنی در استان جبران خواهد شد. 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با تاکید بر اینکه مشاوره های وقف تاثیر مثبتی در سوق دادن واقفان به سمت نیازهای روز داشته است اظهار داشت: از لحاظ تنوع وقف خراسان جنوبی در بین سایر استان ها وضع مطلوبی دارد به نوعی که در نیات موقوفات تمام موضوعات را داریم.
وی افزود: بزرگترین موقوفات استان آب لوله بیرجند، موقوفه امیرحسنخانی، وقفیات امیراسماعیل و محمد ابراهیم شوکت الملک علم است. 
بخشی پور از اخذ سند برای 371 موقوفه در سال 97 خبرداد و گفت: خرد شدن اراضی روند سند دار کردن موقوفات را مشکل کرده اما تمام تلاش ها بر این است که با همکاری نهادهای مربوطه این کار طبق برنامه پیش رود. 
وی افزود: هم اکنون 9هزار و 746 موقوفه با 24 هزار رقبه در خراسان جنوبی به ثبت رسیده است. 
طرح آرامش بهاری از 28 اسفند ماه آغاز می شود و تا 14 فروردین ماه در بقاع متبرکه نیز ادامه دارد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار