مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری ایلام گفت: توسعه بازارچه های مرزی نقش مهمی در افزایش توسعه صادرات و مراودات تجاری و اقتصادی با کشور عراق دارد و در این راستا نیز تاکنون 80 درصد زیرساخت های بازارچه چنگوله - شهابی تکمیل شده است.
کد خبر: ۷۱۶۰۳۶
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۹ 17 February 2019
 

به گزارش تابناک ایلام ؛ احمد جمالوندی اظهار داشت: علاوه بر گمرک بین المللی مهران به منظور استفاده از توان و ظرفیت مرز با کشور عراق بازارچه چنگوله و چیلات نیز در مهران و دهلران در دستور کار قرار گرفته و با موافقت مسئولان و همچنین پیگیری از سوی دولت عراق تفاهم نامه هایی مبنی بر راه اندازی این بازارچه ها مبادله شده است.

وی ادامه داد: هم اکنون بازارچه مرزی چنگوله در زمینی به مساحت 50 هکتار عملیاتی شده و کارهای توسعه ای زیر ساخت های آن در حال تکمیل و اتمام است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری ایلام افزود: زیرساخت‌های برق بازارچه به پیمان و اجرای فیبر نوری و سایر زیرساخت‌های لازم با اعتبار بیش از 30 میلیارد ریال به اتمام رسیده و همچنین آسفالت جاده فرعی بازارچه در دست اقدام است.

جمالوندی میزان پیشرفت فیزیکی زیر ساخت های بازارچه چنگوله - شهابی را بیش از 80 درصد پیشرفت برشمرد و گفت: سال جاری نیز 70 میلیارد ریال برای توسعه زیرساخت های این بازارچه اختصاص یافته است.

جمالوندی اظهار داشت: امیدواریم با افتتاح و راه‌اندازی بازارچه مرزی چنگوله بتوانیم این شرایط را برای کوله بری و رونق اشتغال و بهبود معیشت مردم مرز نشین فراهم کنیم.

وی با اشاره به نقش موثر و مهم بازارچه مرزی چنگوله در جهش اقتصادی و اجتماعی و توسعه مراودات تجاری و اقتصادی با کشور عراق افزود: امسال در چند نوبت مقامات استان با مقامات استان واسط کشور عراق دیدار و پیگیر این موضوع شدند که تفاهم نامه هایی نیز در این زمینه منعقد شد.

وی ابراز امیدواری کرد که با تداوم پیگیری ها هرچه سریعتر بازارچه‌های چنگوله و چیلات فعال شوند تا شاهد توسعه صادرات و افزایش مراودات اقتصادی با کشور عراق در شرایط تحریم کنونی باشیم.

وی به پیگیری برای راه اندازی بازارچه مرزی چیلات در دهلران نیز اشاره کرد و گفت: اقدامات زیرساختی این بازارچه از سوی طرف ایرانی در حال تکمیل و انجام است اما متاسفانه طرف عراقی اقدامات قابل توجهی در آن سوی مرز انجام نداده است.

جمالوندی گفت: مساحت بازارچه مرزی چیلات بیش از 30 هکتار است و تاکنون زیرساخت‌های مختلفی در این بازارچه از قبیل آب، برق، جاده و فیبرنوری با 800 میلیارد ریال در حال انجام است و هم‌اکنون از پیشرفت 80 درصدی برخوردار است.

وی ابراز امیدواری کرد که با پای کار آمدن طرف عراقی بازارچه مقابل چیلات هرچه سریعتر از نظر زیر ساخت تکمیل شود علاوه بر افزایش مراودات تجاری، اشتغالزایی و بهبود معیشت مردم نیز در این منطقه مرزی بدست آید.

وی به برگزاری نشست های مکرر و منظم برای راه اندازی بازارچه چنگوله و پای کار بودن طرف عراقی اشاره کرد و گفت: بزودی یک نشست دیگر با مقامات استان واسط عراق در این زمینه برگزار می شود و امیدواریم که مسئولان عراقی در مرز چیلات نیز با فعال شدن زیر ساخت ها زمینه راه اندازی این بازارچه را هم تسریع دهند.

 استان ایلام دارای 430 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق است و از طریق گذرگاه بین المللی مرز مهران سالانه صدها کامیون کالا و بیش از چهار میلیون نفر زائر به کشور عراق تردد دارند./م

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار