پرونده پیشنهاد ثبت سرو کهنسال تیغاب آرین شهر تهیه و به دفتر ثبت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در تهران ارسال شد.
کد خبر: ۷۱۲۲۱۳
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۲ 06 February 2019

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، زهرا رضایی ملکوتی کارشناس ثبت میراث طبیعی استان در فاصله 65 کیلومتری جاده قاین به فردوس و 7 کیلومتری روستای تیغاب به سمت شمال شرق این روستا، درخت کهنسالی از گونه سرو که از درختان بومی استان خراسان جنوبیست قرار دارد. 

زهرا رضایی ملکوتی کارشناس ثبت میراث طبیعی استان در این خصوص گفت: این درخت با توجه به قطر تنه و بررسی شرایط فیزیکی آن، به سن کهنسالی رسیده است. در شکل ظاهری وضعیت آن سالم بنظر رسیده و شاداب می باشد. شاخه های آن موجب بوجود آمدن تاج پوشش تقریباً متقارنی برای آن شده و سطحی حدود 118 مترمربع را شامل می گردد. محیط تنه این درخت 5/6 متر و ارتفاع آن 8 متر است. تنه از ارتفاع 5/1 متری به 3 تنه فرعی و هر کدام از آنها به شاخه های متعدد تقسیم شده اند که محیط بزرگترین تنه 40/3 متر است. این درخت زیبا به صورت تک و شاخص در حاشیه روستا و در دامنه کوهپایه مشرف به این روستا واقع شده. شاخه های خشکیده لابلای شاخه های سرسبز درخت نشان از پشت سرگذاردن چند دوره خشکسالی در منطقه می باشد. اطراف این سرو را کوهها و تپه های نسبتاً سرسبز، انواع گیاهان دارویی و علفی احاطه کرده اند. 

ملکوتی افزود: دخیل های زیادی که بر شاخه های آن مشاهده میشود نشان از تقدس و احترام مردم به این درخت دارد. سرسبزی و زیبایی آن به گونه ای است که اکثر ایام سال پذیرای مردم از مناطق مختلف شهرستان قاین 

می باشد. تنه دارای گره ها و پیچ خوردگی های زیادی بوده که این مسئله به زیبایی درخت افزوده است. در مجاورت این درخت کهنسال، قنات روستا قرار دارد و با وجود اینکه این درخت توسط افرادی که به این منطقه می آیند آبیاری می شود اما یکی از دلایل سرسبزی و شادابی آن می تواند وجود همین قنات باشد. علیرغم خالی از سکنه بودن روستای تیغاب، این درخت از نظر اهالی منطقه و حتی قاین بسیار ارزشمند است. مردم منطقه به این درخت علاقه زیادی دارند و در ایام تعطیل و خاص جهت تفریح به این محل می آیند و از زیبایی درخت و طبیعت اطراف آن بهره می برند. براساس بررسی های کارشناسی سن این درخت تقریباً معادل 1300  سال تخمین زده می شود.

ملکوتی گفت: پس از شناسایی درخت و بررسی های اولیه، برداشت میدانی آن انجام گرفت و پرونده پیشنهاد ثبت آن تهیه و پس از تأیید در شورای ثبت و حریم آثار طبیعی استان به دفتر ثبت سازمان در تهران ارسال گردید. 

او افزود: امید است این اثر ارزشمند با دارا بودن ویژگی های خاص طبیعی در فهرست میراث طبیعی- ملی ثبت گردد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
غلامرضا خسروی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
واقعا مکان عالیه واسع تفریح
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار