برای اولین بار در ایران محققان دانشگاه بیرجند دستگاه شبیه ساز آرایه خورشیدی (Solar Array Simulator) را طراحی و ساختند.
کد خبر: ۷۰۴۱۳۵
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۰ 16 January 2019

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، این دستگاه توسط محمد فراهانی دانشجوی کارشناسی ارشد الکترونیک قدرت و ماشین های الکتریکی دانشگاه بیرجند با راهنمایی آقایان محمد علی شمسی نژاد و حمیدرضا نجفی، اعضای هیات علمی گروه مهندسی برق - قدرت و کامپیوتر دانشگاه بیرجند طراحی و ساخته شده است.

 

استاد راهنمای این طرح و عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند با بیان اینکه ایده طراحی و ساخت شبیه ساز آرایه خورشیدی از حدود ۲ سال پیش مطرح شد، گفت: پس از بررسی طرح، یک دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد برق برای اجرای این طرح انتخاب شد و الان حدود ۲ سال است که در آزمایشگاه تحقیقاتی "الکترونیک قدرت و درایو" واقع در دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه بیرجند این موضوع در حال تحقیق و پژوهش است.

 

شمسی نژاد، با بیان اینکه نمونه آزمایشگاهی خیلی خوب و موفق عمل کرد، افزود: امیدواریم بتوانیم در مرحله تجاری سازی نیز گام برداشته و این محصول را به بازار ارائه دهیم.

 

وی از جمله کاربردهای دستگاه شبیه ساز آرایه خورشیدی را در مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی در زمینه انرژی خورشیدی اعلام کرد و گفت: عمده مصرف کنندگان این محصول کارخانه های تولید تجهیزات خورشیدی هستند که این دستگاه می تواند در آزمایشگاه یک و یا ترکیب چند پنل خورشیدی را تا توان مجموع ۵ کیلو وات، شبیه سازی کند.

 

استاد راهنمای این طرح با بیان اینکه شبیه سازی بدین معنی که شرایط مختلف تابش خورشید و دما در محیط آزمایشگاه روی ارایه شبیه سازی شده میتوان آزمایش کرد، افزود: اینورتر دستگاهی است که برق تولیدی خورشیدی را به برق شهر تبدیل می کند و این دستگاه میتواند یک اینورتر خورشیدی را در آزمایشگاه بدون حضور خورشید و در هر ساعت شبانه روز و در هر دمای فرضی دلخواه آزمایش کند.

 

وی گفت: این محصول نمونه تولید داخل ندارد و نمونه خارجی آن هم قیمتی بین ۵ تا ۶ برابر تولید داخل است.

 

این عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند افزود: برای تولید نمونه اولیه این دستگاه حدود ۵ میلیون تومان هزینه شده است که در مرحله تولید انبوه، این قیمت شاید به نصف کاهش یابد. 

 

معاون پژوهشی دانشگاه بیرجند هم با بیان اینکه در سال­های اخیر، استفاده از منابع انرژی تجدید­پذیر به دلیل کاهش پیوسته منابع انــرژی متداول و افزایش آلودگی زیست محیطی در اثر استفاده از انرژی‌های فسیلی به طور چشمگیری افزایش یافته است،گفت: در میان منابع انرژی تجدید‌پذیر، استفاده از سیستم­های تولید انرژی خورشیدی به دلیل هزینه عملکرد و نگه­داری پایین، قابلیت اطمینان بالا، طول عمر زیاد، نصب سریع و آسان، تولید توان بدون آلودگی به سرعت در حال افزایش است.

 

نجفی افزود: این دستگاه دارای ویژگی های منحصر به فرد دیگری همچون ولتاژ و جریان فتوولتائیک، کنترل تمام دیجیتال، دینامیک سریع، انعطاف‌پذیری بالا، تغذیه ورودی سه فاز و بازدهی بالا است.

 

این دستگاه در مرحله ثبت اختراع قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار