اداره کل گمرکات خوزستان اعلام کرد : صادرات محصول سیب زمینی از بازارچه مرزی چذابه آزاد است ولی ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی همچنان برقرار است.
کد خبر: ۶۹۶۹۵۱
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۹ 30 December 2018

بر این اساس صادرکنندگان کالا می توانند با انجام تشریفات گمرکی نسبت به صادرات محصول سیب زمینی از بازارچه مرزی چذابه اقدام کنند.

صادرات سیب زمینی چند ماه پیش با اعلام وزارت جهاد کشاورزی و ابلاغ گمرک ممنوع شد ولی با افزایش تولیدات و مازاد تولید، از روز شنبه هشتم دی صادرات سیب زمینی از چذابه از سرگرفته شد.

بیشتر تره بار و فراورده های غذایی تولیدی خوزستان از بازارچه مرزی چذابه در 110کیلومتری شمال غرب اهواز صادر می شود.

در همین حال بهای خرده فروشی سیب زمینی درجه یک تازه در بازار اهواز هرکیلوگرم بین 20 تا 25هزار است ولی احتمال می رود برخی از دلالان به بهانه صادرات سیب زمینی ، بهای آن را به صورت کاذب افزایش دهند.

از سوی دیگر مرزبانی خوزستان روز پنجشنبه یک محموله 15 تنی گوجه فرنگی را حین خروج از مرز چذابه توقیف کرد.

گفته می شود محموله گوجه فرنگی زیر بار پیاز و فلفل دلمه جاسازی شده بود که با بازرسی ماموران مرزبانی ، مشخص شد این محموله فاقد اسناد گمرکی بوده است.

این محموله گوجه فرنگی قاچاق با نظارت مرزبانی جهت تنظیم قیمت بازار در میدان میوه و تربار اهواز عرضه شد.

با وجود تولید مناسب گوجه فرنگی در خوزستان به خصوص در مناطق جنوب شرق استان ، ولی قیمت گوجه فرنگی در بازار خرده فروشی اهواز همچنان بالا است.

قیمت گوجه فرنگی باغی در بازار اهواز 30 تا 35هزار ریال عرضه می شود ولی بررسی میدانی خبرنگار ایرنا نشان می دهد قیمت آن در مزرعه هشت تا 12هزار ریال است و این موضوع به خوبی دست دلالان و واسطه ها را در افزایش بی رویه و غیرمنطقی گوجه فرنگی نشان می دهد.

قیمت دیگر محصولات کشاورزی تولیدی خوزستان نیز تحت تاثیر دخالت نا به جای دلالان و سودجویی واسطه ها همچنان بالا بوده و این مساله فشار مضاعفی بر قشرهای متوسط و افرادی که حقوق ثابت دارند وارد کرده است.

فقدان عرضه مستقیم محصولات کشاورزی تولیدی خوزستان حلقه مفقوده در استان به خصوص کلانشهر اهواز است چیزی که شهروندان خوزستانی بارها خواستار فعال شدن این مراکز با هدف کوتاه کردن دست دلالان و سودجویان بوده اند.

استان خوزستان سالانه 15.8میلیون تن محصولات کشاورزی و باغی تولید می کند و از این نظر رتبه نخست را کشور دارد.

 

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار