درنا کاظمی می‌افزاید: یکی از کشورهای مطلوب برای این پرندگان مهاجر، ایران است و فارس به واسطه داشتن تالاب‌های حائز اهمیت از جمله زیستگاه‌های مهم برای حضور این پرندگان به شمار می‌رود.
کد خبر: ۶۹۱۳۲۰
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸ 16 December 2018

تابناک فارس به نقل از فارس: تور پرنده‌نگری در دریاچه بختگان آباده طشک توسط خانه فرهنگ بوم‌گردان پارس و مدرسه طبیعت بوم‌بان برگزار شد.

مدیرعامل خانه فرهنگ بوم‌گردان پارس با اشاره به اهداف برگزاری این تور می‌گوید: هدف از برگزاری این تور زیست محیطی، پخش کردن دانه برای تغذیه درناها بود تا به تغذیه این پرندگان در منطقه کمک شده باشد.

محمد ثابت که سرپرستی برگزاری این تور را بر عهده داشت، عنوان می‌کند: پرنده‌نگری تفریح جذاب بسیاری افراد به ویژه علاقمندان به طبیعت و طبیعت‌گردی است که قدمت 40 ساله در جهان دارد.

 

 

ثابت با تاکید بر نوپا بودن این نوع از طبیعت‌گردی در کشور و به تبع آن فارس بیان می‌کند: پرنده‌نگری به شناخت حرفه‌ای یا تخصصی پرندگان نیازی نیست و تمامی علاقمندان به این نوع از گردشگری می‌توانند از آن لذت ببرند.

این فعال محیط زیست می‌افزاید: کافی است در ساعات خلوتی همچون صبح زود، در مناطقی که زیستگاه پرندگان است به صداهای اطراف گوش داد.

پرنده‌نگری برای آرامش

ثابت پرنده‌نگری را برای دست‌یابی به آرامش نیز موثر می‌داند و می‌گوید: فارس زیستگاه‌های خوبی برای انواع پرندگان دارد و برای دست‌یابی به آرامش، روی آوردن به پرنده‌نگری گزینه مناسبی برای دوری از هیاهوی امروز زندگی شهرنشینی است.

وی با تاکید بر علل ترک زیستگاه‌های بومی پرندگان اظهار می‌کند: پرندگانی همچون درنا اگر غذای کافی در اختیار نداشته باشند، مناطق حفاظت شده را ترک می‌کنند و در جستجوی غذا راه جاده و مزارع را در پیش می‌گیرند که جان آنها را به خطر می‌اندازد.

 

 

ثابت از روستاییان همجوار با مناطق حفاظت شده زیستگاه پرندگان بومی استان درخواست می‌کند در صورت برخورد با حیوانات و پرندگان، امنیت آنها را تامین کنند، برای آنها غذا بریزند و به سرعت اداره حفاظت محیط زیست استان را مطلع کنند.

همکاری جوامع محلی

رئیس اداره محیط زیست آباده طشک با ابراز رضایت از همکاری و حمایت جامعه محلی در این منطقه بیان می‌کند: در حال حاضر 2 تا 3 هزار قطعه درنا در این منطقه وجود دارد.

محمد جانی ادامه می‌دهد: در برگزاری تور پرنده‌‌نگری که در این منطقه انجام شد شاهد جمع شدن درناها در کنار افراد بودیم که نشان از اعتمادی است که حمایت جوامع محلی ساکنان این منطقه در تغذیه کردن درناهاست.

وی با تاکید بر وسعت منطقه بختگان و دریاچه طشک اعلام می‌کند: بختگان با 85 هزار و طشک با 41 هزار هکتار دریاچه بزرگی در زمان بارندگی و آبگیری برای حضور درنا و فلامینگو و ... است که امیدواریم با بارش کافی در سال جاری تا بهار امسال شاهد حضور فلامینگوها و زادآوری آنها در این منطقه باشیم.

فارس زیستگاه پرندگان مهاجر

یک فعال زیست محیطی نیز با اشاره به زیستگاه‌های درنا می‌گوید: پرندگان مهاجر آبزی مانند انواع درنا هر ساله با آغاز فصل سرما و یخبندان از عرض‌های جغرافیایی بالاتری همچون سیبری به عرض‌های جنوبی مهاجرت می‌کنند.

درنا کاظمی می‌افزاید: یکی از کشورهای مطلوب برای این پرندگان مهاجر، ایران است و فارس به واسطه داشتن تالاب‌های حائز اهمیت از جمله زیستگاه‌های مهم برای حضور این پرندگان به شمار می‌رود.

وی اضافه می‌کند: مهاجرت درناها به استان فارس از اواخر مهرماه آغاز می‌شود و تالاب‌های ارژن، طشک، بختگان و دشت‌های لارستان از زیستگاه‌های اصلی زمستانی این پرندگان مهاجر به شمار می‌رود.

کاظمی با تاکید بر کاهش جمعیت درناهای مهاجر فارس عنوان می‌کند: در چند سال گذشته به دلیل خشکسالی‌های مداوم، جمعیت این پرندگان در استان کاهش چشمگیری داشته و لازم است با برگزاری تورهای حمایت‌کننده برای دانه ریختن برای آنها از ترک کردن زیستگاهشان به دلیل کمبود غذا جلوگیری کرد و اعضای سمن‌ها و انجمن‌های مردم‌نهاد در استان در این راستا اقدامات مطلوبی را در پیش گرفته‌اند.

برچسب ها: فارس ، زیستگاه ، زیستگاه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار