کد خبر: ۶۹۱۳۰۱
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹ 16 December 2018

به گزارش تابناک تبریز، شکور اکبر نژاد، رئیس شورای اسلامی کلانشهر تبریز در آغاز نود و یکمین نشست علنی این شورا ضمن گرامیداشت میلاد با سعادت امام حسن عسگری (ع) و هفته پژوهش گفت: امیدوارم کارهای پژوهشی که به تازگی در شورای شهر و شهرداری آغاز شده است، منجر به اداره مبتنی بر علم در شهر تبریز باشد.
وی ضمن قدردانی از محمدباقر بهشتی به دلیل تلاش برای راه اندازی مجدد مرکز پژوهش های شهرداری و شورای شهر تبریز افزود: مدیریت هر مجموعه تنها از طریق روشهای علمی موجب تحقق اهداف و توسعه خواهد شد.

سپس فرج محمد قلیزاده  ضمن انتقاد شدید از قطع درختان در مابل کنسولگری ترکیه گفت: درباره قطع گسترده درختان که در فضای مجازی هم بازتاب داشته است، شهرداری باید بلافاصله طرح شکایت می کرد.


وی در بخش دیگری از تذکرات خود افزود: درباره گزارش شش ماهه شهرداری، به رغم سپری شدن 9 ماه از سال  هنوز هیچ گزارشی واصل نشده است.


وی ادامه داد: ما نباید از گفتگو هراس داشته باشیم. چیزی که ترسناک است، حرمت شکنی است و بحمدالله اعضای شورای شهر این فهم را دارند که از حرمت شکنی پرهیز داشته باشند

دبیر شورای اسلامی شهر تبریز گفت: آقای شهردار حالا که قصد دارید برنامه شب چله را به صورت مفصل برگزار کنید، لطفا توجه کنید که برخی از کارکنان شهرداری تبریز هنوز حقوق ماه گذشته خود را دریافت نکرده اند.
 
فریدون بابایی اقدم خطاب به شهردار تبریز گفت: بسیاری از سخنان ما در این صحن مطرح شده و هیچ پاسخی برای آنها دریافت نمیکنیم.

وی افزود: با استقرار آقای شهین باهر در شهرداری انتظار داشتیم شهرداری جایگاه بیشتری برای شورای شهر قائل باشد اما متاسفانه تذکرات اعضای شورا بدون پیگیری باقی می ماند در حالی که در دوره سابق، قائم مقام شهرداری به تک تک تذکرات اعضای شورا پاسخ می داد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: این شهر فاقد میدان دام است و شاهد یک فاجعه در این حوزه هستیم!
بابایی اقدم با اشاره به اینکه هیچکدام از روستاهای الحاقی ما روشنایی مسیر ندارند گفت:  درباره وعده تخصص اعتبار از سوی وزارت نیرو، هیچ اقدامی نشده است.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز تاکید کرد: در همه شهرها  دستگاه های مختلف برای توسعه شهر دست به دست هم می دهند اما در تبریز،  صدا و سیما دو عضو شورای شهر را که با هم اختلاف نظر دارند برای مناظره مقابل هم قرار داده است، این به هیچ وجه زیبنده تبریز نیست

.

 

شعار شیشه ای کردن شهرداری تبریز محقق نشد

 رییس کمیسیون سرمایه گذاری و بهبود فضای کسب و کار در نطق میان دستور خود با اشاره به اینکه شیشه ای کردن شورای شهر و شهرداری متاسفانه آن چنان که پیش تر شعار داده ایم، محقق نشده است گفت: اگر قرار است به شفاف سازی اقدام کنیم، باید این کار را از شورای شهر آغاز کنیم.


غلامحسین مسعودی ریحان افزود: این روند جز کاهش اعتماد مردم، هیچ عایدی برای این شهر نداشته است
وی شهر هوشمند عاملی برای دستیابی به شفافیت دانست و گفت: سازمان فناوری باید در این حوزه نقش آفرین باشد اما این سازمان عملا تعطیل است!
مسعودی ریحان گفت: در مجموعه ای که کارمند آن برای اصلاح ساختار پیشنهاد می دهد، مورد غضب واقع شده و تا مرز اخراج پیش میرود، نباید از این مجموعه انتظار پیشرفت داشت.
این عضو شورای اسلامی شهر تبریز ادامه داد: اگر توان این را داشته باشیم که استراتژی جامع برای توسعه تبریز داشته باشیم مردم هم به این شهر امیدوار خواهند شد.
وی با انتقاد از وضعیت فعلی شورای شهر گفت: متاسفانه شورای شهر دچار روزمرگی شده است وهیچ فکر تازه ای به این شورا تزریق نشده است.
وی افزود: از خودمان سوال کنیم که چه میزان از مصوبات ما در حوزه مشکلات اساسی این شهر بوده است؟!

رییس شورای اسلامی شهر تبریز نیز در ادامه این سخنان گفت: از همه اعضای شورای شهر خواهش می کنم در جلسات هیئت رئیسه حضور یابند تا در ارتباط با شفافیت افزایی همفکری کنیم.
شکور اکبرنژاد افزود: درباره عدم نظارت بر مصوبات شورا و اقدامات شهرداری جای نقد باقی است و باید تشکیلات لازم را ایجاد کنیم.
به کارکنان شهرداری توصیه می کنم برای اینکه از غضب مدیران خود در امان بمانند، به هیچ وجه نظرات اصلاحی نداده و مشکلات را به اعضا شورا انتقال ندهند.

نطق جنجالی محرم محمد زاده

عضو شورای اسلامی شهر تبریز در آغاز سخنان خود گفت: بعد از مدت ها نوبت نطق پیش از دستور نصیب ما شد و این جای تشکر دارد!

وی با بیان اینکه سوالات و تذکرهایم را به طور کتبی به شهرداری ارائه خواهم کرد عنوان کرد: از شهردار سوال می کنم بالاترین رقم هایی که به مدیران پرداخت می شود اعلام کرده و پاداش ها و حق الجلسات را برای شورای شهر کاملا تشریح کنید.

محمدزاده گفت: گاها گزارش هایی رسیده است که مدیران شهرداری بروی کارمندان خود دست بلند می کنند، به شدت به این مدیران تذکر می دهم که در صورت تکرار، نام آنها را اعلام  و از مراجع بالاتر محکومیت آنها را پیگیری خواهم کرد.

وی با خطاب به مدیران مالی شهرداری در مناطق گفت: با شهروندان به عنوان رعیت برخورد نکنید، کسی حق ندارد در زمان مراجعات مردمی جلسه برگزار کرده و مردم را پشت در ها معطل کند.

محرم محمدزاده با اشاره به در آمد  نیروهای کار معین اضافه کرد: در آمد این نیروها  با درآمد نیروهای طرف قرار داد با شرکت همشهری بیش از دو میلیون تومان تفاوت دارد، این تفاوت از کجا ناشی می شود!؟

وی افزود: چطور می شود که شرکت همشهری هر سال برنده مناقصه شهرداری می شود؟!

درآمدهای این شرکت از کجا ناشی می شود که در بهترین نقاط شهر ملک می خرد؟!

این عضو شورای اسلامی شهر تبریز ادامه داد: درباره وانت بارها، متاسفانه کسانی که بلد هستند چطور رشوه پرداخت کنند با هیچ مانعی مواجه نمی شوند! شهرداری یا همه وانت بارها را جمع آوری کند و یا با هیچ کدام از آنها را کاری نداشته باشد.

محمد زاده  بیان کرد: خواهش  می کنم به فکر این مردم بینوا باشید، در برخی مناطق شهرداری، هیچ توجهی به معابر نمی شود. اگر 16 هزار نیروی کار در شهرداری داریم، چرا دو سال است  برای کوچه های حفاری شده کاری انجام نمی شود؟!

وی با اشاره به رویداد تبریز ۲۰۱۸ گفت: شهرداری گزارشی کاملا از بودجه تبریز 2018 و ریز هزینه های آن را به شورای شهر ارائه کند.

وی در ادامه سخنان خود اضافه کرد: بعضی سازمانها بدهی میلیاردی به شهرداری دارند، اگر قرار است این بدهی ها و نفرات پشت پرده آن نادیده گرفته شوند ، من در جلسات آتی ریز این موضوع را تشریح خواهم کرد.

عضو شورای شهر تبریز گفت: بهترین نقطه شهر در باغ گلستان، به محلی برای تجمع مواد فروش ها تبدیل شده است؟! چه کسی قراراست به این موضوع توجه کند؟!

وی با بیان اینکه مدیران شهرداری بهترین دارایی های شهرداری را در بهترین نقاط شهر به فروش می رسانند اظهار داشت: آنها مالک این شهر نیستند بلکه امانتدار مردمند. فروش املاک برای تحقق بودجه هنر چندانی نیست که این مدیران دارند!

وی در پایان افزود: اگر لازم باشد در بودجه سال بعد ردیف بودجه رشوه تعیین کنیم، تا با پرداخت ان به برخی نیروهای شهرداری، دیگر شاهد دریافت رشوه از شهروندان نباشیم

 

در این جلسه لایحه شهرداری تبریز مبنی بر بازنگری در دستور العمل نحوه هزینه کرد اعتبارات مربوط به ماده 17 بودجه سالانه در دستور کار قرار گرفت.

محمدباقر بهشتی، رئیس کمیسیون برنامه و وبودجه شورای شهر گفت: این لایحه پیشتر در شورای شهر تصویب گردیده و با ایراد فرمانداری مواجه شده است در حالی که  با افزایش اختیارات شهردار در هزینه کرد این اعتبارات، بخش بزرگی از لوایح واصله به شورای شهر کاهش خواهد یافت.

وی افزود: بر مبنای این لایحه، اختیار شهردار در هزینه کرد اعتبارات ماده 17% از 10 میلیون تومان به 20 میلیون تومان افزایش پیدا خواهد کرد.

در ادامه عبدالله تقی پور با اضاره به اینکه نفس تفویض اختیار به شهردار برای هزینه کرد ماده 17 اشکالی ندارد گفت:  اما مشکل از آنجا ناشی می شود که با تصویب آن، هر کس دسترسی بیشتری به شهردار داشته باشد، بیشتر از این امکان بهره مند خواهد شد.

رییس کمیسیون محیط زیست، خدمات شهری و حمل و نقل در ادامه اظهار داشت: پیشنهاد میکنم کمک در قالب این ماده، تنها برای اشخاصی ارائه شود که در چارچوب قوانین شهرسازی عمل کرده باشند نه کسانی که با تخلفات ساختمانی مراکب جریمه شده اند.

شهرام دبیری نیز ضمن موافقت با پیشنهاد عبداله تقی پور تاکید کرد: در عین حال نباید فراموش کنیم در نقاط محروم شهر کسانی که قدرت رعایت قوانین شهرسازی را ندارند، مشمول این پیشنهاد نمی شوند!

رییس کمیسیون فرهنگی‌و اجتماعی گفت: شورا تسهیل قاعده مند پرداخت ماده 17، خواهد توانست بار بزرگی از دوش شورا بردارد.

دبیر اول شورای اسلامب شهر تبریز با اشاره به اینکه تجربه عینی از شهرداری نشان می دهد که اختیار به شهردار در سنوات گذشته، صف های طویل برای اخذ این کمک ها در مقابل درب شهردار ایجاد می کند، گفت: حتی عده ای به عنوان عریضه نویس برای نامه نگاری دریافت هبه، در محوطه شهرداری  کاسبی می کردند و آنچه مبرهن است تصویب این لایحه شخص شهردار را گرفتار می کند. 

فرج محمدقلیزاده تاکید کرد: نمی توان افزایش اختیارات را معادل ساماندهی دانست بلکه باید معیار مشخص برای پرداخت ها مشخص شود. 

وی افزود: پیشنهاد مشخص بنده این است که یک تیم کارشناسی مجرب متشکل از نیروهای مرتبط شهرداری و شورای شهر، لایحه جامع با لحظ چنین معیارهایی را تدوین کند.

 

غلامحسین مسعودی ریحان در ادامه سخنان دیگر اعضا شورا گفت: همیشه نقد کرده ایم که در شورای سابق بیش از 60 درصد مصوبات شورا را لوایح هبه تشکیل داده اند، لذا باید یک اصلاح اسای در این حوزه ایجاد شود.

وی تاکید کرد: نباید همه مسائل  را به صورتی انتخاباتی مورد بررسی قرار دهیم!

مسعودی ریحان اظهار داشت: استفاده از تجارب شهرهای دیگر می تواند برای ما راهگشا باشد.

وی با اشاره به اینکه احساس غالب در بررسی لوایح هبه این است که این پرونده ها به سفارش و توصیه شهرداری یا اعضای شورا شکل می گیرد تصریح کرد: با وجود همه مقاومت ها، هنوز هم لوایح هبه  گریبان ما را گرفته اند.

ایرج شهین باهر، شهردار تبریز گفت: خواسته شهرداری، افزایش اختیارات شهردار، همزمان با تایید کمیسیون برنامه و وبدجه است.

وی افزود: پرداخت هبه با تخفیف مطالبات شهرداری متفاوت است و شورای شهر هم باید این تفاوت را لحاظ کند.

با تصویب اعضای شورای شهر، شهرداری مکلف شد لایحه ای جدید با لحاظ همه مولفه های کارشناسی در خصوص ساماندهی  اعتبارات ماده 17 تدوین و به شورای شهر ارائه نماید.


 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار