امیر احمدیان: رفتار گرجستان با ایرانیان ضررهای اقتصادی برای این کشور همراه دارد
رفتار توهین‌آمیز نسبت به شهروندان ایرانی در فرودگاه تفلیس در یک ماه اخیر به اوج خود رسیده است. در تازه‌ترین این اقدام‌ها یک خانم 35 ساله در بازداشت 20 ساعته پلیس فرودگاه تفلیس قرار گرفت
کد خبر: ۶۹۰۶۷۱
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۹ 14 December 2018

به گزارش تابناک هرمزگان، رفتار توهین‌آمیز نسبت به شهروندان ایرانی در فرودگاه تفلیس در یک ماه اخیر به اوج خود رسیده است. در تازه‌ترین این اقدام‌ها یک خانم 35 ساله در بازداشت 20 ساعته پلیس فرودگاه تفلیس قرار گرفت که موجب واکنش دستگاه وزارت خارجه کشورمان شد. این‌گونه بدرفتاری‌ها مسبوق به سابقه است و پیش از این نیز در تفتیش‌های بدنی زنان ایرانی شاهد این رفتارهای اهانت‌آمیز بوده‌ایم که در آن زمان، سفارت ایران در تفلیس مراتب اعتراض شدید خود را به وزارت خارجه گرجستان و پلیس امنیت فرودگاه تفلیس اعلام کرد و علاوه بر آن یادداشت اعتراضی سفارت ایران در تفلیس به وزارت خارجه این کشور ارسال و از سفیر این کشور نیز توضیح خواسته شد.

گرجستان از جمله کشورهایی است که ایرانیان برای سفر به این کشور نیازی به اخذ ویزا ندارند و می‌توانند بدون داشتن ویزا به مدت 45 روز در این کشور اقامت داشته باشند و ورود مجدد به این کشور بعد از 45 روز براساس توافق فیمابین دو کشور هیچ‌گونه محدودیتی ندارد. اگر شخصی کارت اقامت گرجستان را نداشته باشد و بخواهد اقامتش را تمدید کند، با خروج از این کشور و ورود مجدد به آن می‌تواند برای 45 روز دیگر در گرجستان بماند و تمدید این مدت برای بارهای متوالی نیز امکان‌پذیر است؛ منوط به اینکه شخص موردنظر ولو برای یک ساعت هم باید خاک گرجستان را ترک و دوباره وارد شود. البته مدتی است که به بهانه‌های مختلف از ورود مجدد این افراد به خاک گرجستان جلوگیری به عمل می‌آید و به‌نوعی ریجکت می‌شوند.
متأسفانه بسیاری از اوقات مأموران مرزی افراد ریجکت شده را جهت پیگیری و حتی دریافت روادید (تجاری) به سمت سفارت آن کشور در ایران هدایت می‌کنند، در حالی که سفارت آن کشور به هیچ وجه پاسخگوی افراد ریجکت شده نیست.
اعتراض سرمایه‌گذاران و دانشجویان ایرانی به دولت گرجستان ایرانیانی که اقدام به دریافت اقامت کوتاه‌مدت در گرجستان کرده‌اند و حتی برخی از آن‌ها در بین دیپورتی‌ها هم هستند، بر طبق قوانین داخلی گرجستان در این کشور شرکت و کسب و کاری راه انداخته‌اند، یا مشغول تحصیل هستند یا اقدام به خرید ملک کرده‌اند. حتی در بین افراد دیپورت شده، دانشجویانی هم هستند که اخیراً در دانشگاه‌های پولی این کشور مشغول به تحصیل شده‌اند. برخی از هموطنان ایرانی نیز فرزندان‌شان را در مدارس گرجی ثبت‌نام کرده‌اند و از ورود تعدادی از پدران و مادران این فرزندان نیز ممانعت به عمل آمده است.
از زمان شروع روند ریجکت و دیپورت، ایران نسبت به این رویه مکرراً اعتراض و اعلام کرده است که موضوع دیپورت تعدادی از اتباع ایرانی از مبادی ورودی گرجستان را از طرق دیپلماتیک پیگیری می‌کند.
در همین راستا سفیر گرجستان نیز 14‌آذرماه در وزارت خارجه ایران حضور یافت و مدیرکل کنسولی وزارت خارجه نسبت به این روند اعتراض کرد. سفیر گرجستان نیز در این دیدار با ارائه توضیحاتی، ضمن تأسف از برخی برخوردهای صورت گرفته، بر اهمیت روابط بین دو کشور و احترام دولت و ملت گرجستان برای مردم ایران تأکید کرد و اظهار داشت: نگرانی‌های بیان شده را پیگیری خواهد کرد.
امیر احمدیان: ردپای لابی صهیونیست در رفتار تفلیس با شهروندان ایرانی دیده می‌شود
آقای بهرام امیراحمدیان، کارشناس مسائل آسیای مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه «صبح‌نو»، با اشاره به محدودیت سفرایرانیان به تفلیس گفت: از آنجایی که ویزا میان دو کشور ایران و گرجستان لغو شد، شاهد رفت و آمدهای زیادی میان دو کشور بودیم. نباید فراموش کرد که سفر ایرانی‌ها به گرجستان ارزآوری زیادی برای این کشور به همراه داشته است و این‌گونه رفتارها می‌تواند ضررهای اقتصادی هم برای تفلیس به‌دنبال داشته باشد.
این کارشناس امور آسیای مرکزی و قفقاز، با اشاره به اینکه برخی مسائل حقوقی برای سرمایه‌گذاران ایرانی مشکلاتی برای آن‌ها در گرجستان به همراه داشته است، افزود: ممکن است وجود برخی مسائل حقوقی برای کسانی که با ایجاد کسب و کار در این کشور اقامت گرفته‌اند نارضایتی‌هایی را در برداشته است و شاهد بدرفتاری دولت گرجستان با آن‌ها بودیم که اطلاعات شفافی هم در این زمینه وجود ندارد.
امیر احمدیان افزود: متأسفانه زمانی که برخی مسافران ایرانی به فرودگاه گرجستان وارد می‌شدند و در فرودگاه تقاضای ویزا داشتند با مشکلاتی روبه‌رو می‌شدند که اجازه ورود به آن‌ها داده نمی‌شد و این موضوع هم نارضایتی و شکایاتی را به‌دنبال داشت.
این کارشناس امور گرجستان ادامه داد: هر چند اعلامیه‌ای از سوی دولت گرجستان برای عدم ورود ایرانی‌ها به این کشور صادر نشده است اما بدرفتاری‌هایی در فرودگاه این کشور با مسافران ایرانی صورت می‌گیرد که البته دولت ایران می‌تواند نسبت به این‌گونه ضرر شهروندان ایرانی در این باره ادعای خسارت نموده و یا به سازمان‌های مرتبط بین‌المللی در این باره شکایت کند.
وی، افزود: هر چند این گونه اختلافات و رفتارها قابل حل شدن است اما وزارت خارجه ایران هم می‌تواند در اقدامی متقابل ویزای طرف مقابل را لغو نماید.
این کارشناس امور آسیای مرکزی و قفقاز، با اشاره به اینکه شرایط تحریم هم بی‌تأثیر در این‌گونه رفتارهای دولت گرجستان با مسافران ایرانی نیست، گفت: در برخی مجاری اداری گفته شده است که فشارهای مدیریتی که بعضاً گرجستانی یا اروپایی هستند تابع لابی‌های صهیونیستی می‌باشند که منجر به این‌گونه بدرفتاری‌ها با مسافران ایرانی می‌شود. هر چند اخباری از جزئیات این‌گونه تعاملات نداریم اما لابی‌های یهودی علاقه‌مند نیستند که روابط تفلیس و تهران توسعه یابد.
وزارت خارجه: 
شهروندان از سفر به گرجستان خودداری کنند
همچنین آقای بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه خطاب به شهروندان ایرانی خواست تا اطلاع ثانوی شهروندان از سفر به گرجستان خودداری کنند.
 قاسمی درباره رسیدگی به وضع پناه‌جویان ایران در برخی مرزها از جمله صربستان و گرجستان گفت: اصولاً سیاست ایران و وزارت خارجه درباره همه ایرانیان در همه نقاط جهان یک سیاست مشخص و روشن است و آن حمایت از حقوق مسلم آن‌هاست در قبال سایر دولت‌ها و تا جایی که ممکن باشد وزارت خارجه چه مستقیم و چه از طریق سفارتخانه‌هایش این حقوق را پیگیری می‌کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ممانعت پلیس فرودگاه گرجستان از ورود یک زن ایرانی و بازداشت به مدت بیش از ۲۰ ساعت که با رفتارهای خشونت‌آمیز پلیس نیز همراه بوده است، اظهار کرد: اخبار مربوط به این خانم را دیده‌ایم و با جدیت مسأله را دنبال می‌کنیم و همزمان سفارت‌مان مأموریت گرفته است که از نزدیک این مسأله را دنبال کند.
قاسمی در پاسخ به این‌که ظاهراً گفته شده که این فرد دیپورت شده و به ترکیه بازگردانده شده است، گفت: بله، ما در هفته‌ها و یکی، دو ماه گذشته این اخبار را داشتیم که در مرزهای هوایی و زمینی این کشور تعدادی ایرانی دیپورت شدند. ما این رفتار دولت گرجستان را مورد انتقاد قرار می‌دهیم و مراتب ناراحتی ما به سفیرشان ابلاغ شد و برنامه‌هایی داریم که ظرف یکی دو روز گذشته انجام می‌دهیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه خطاب به تمام ایرانیان تأکید کرد: از هرگونه سفر به گرجستان در صورت عدم نیاز و اجبار خودداری کنند تا ایران بتواند در یک سازوکار مشخص چرایی این مشکل و مصائبی که دولت گرجستان برای اتباع ایرانی ایجاد کرده را روشن کند و آن‌ها تکلیف این رفت و آمد ایرانیان را اعلام کنند، البته ما خواهان لغو روادید هستیم اما متأسفانه برخی ایرانیان توسط گروه‌های مافیایی که مجوز لازم را ندارند، تحت عناوین خرید مسکن و بحث‌های توریستی به این کشور می‌روند و مدارک لازم را ندارند و بهانه‌ای را به دست نیروهای گرجستان می‌دهند اما با همه این‌ها باعث نمی‌شود که نسبت به رفتار دولت گرجستان گلایه نکنیم.
برخی از کارشناسان این رفتار گرجستان را ناشی از انتخاب سالومه زورابیشویلی، رییس‌جمهوری جدیدی می‌دانند که سیاست‌های ضد مهاجرتی دارد البته با توجه به اینکه از حمایت حزب حاکم برخوردار است و این حزب تاکنون روابط نسبتاً خوبی با ایران داشته است، این فرضیه محتمل نیست. این احتمال وجود دارد سخت‌گیری‌های پیش آمده علیه ایرانیان از سوی گرجستان از ترس این باشد که ایرانیان از این کشور و فضای اقتصادی آن برای دور زدن تحریم‌ها استفاده نکنند. همچنان که سرویس امنیتی گرجستان در مهرماه حدود ۱۲ صرافی ایرانی پلمب کرد.
حال با توجه به مسائل رخ داده و رفتارهای خارج از شؤونی که با شهروندان ایرانی در این کشور صورت می‌گیرد لازم است که وزارت خارجه با ورود جدی، پیگیری و تذکر از کانال‌های دیپلماتیک این مشکلات را مرتفع سازد.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار