رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) گفت: آیت الله موسوی اردبیلی یکی از داعیه‌داران تحول در حوزه‌های علمیه در دوران معاصر بود.
کد خبر: ۶۸۵۵۰۲
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۹ 30 November 2018

به گزارش تابناک قم، حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد فاضل لنکرانی در دومین نکوداشت آیت الله موسوی اردبیلی که درسالن همایش دانشگاه مفید برگزار شد، اظهار داشت: آیت الله موسوی اردبیلی یکی از داعیه‌داران تحول در حوزه‌های علمیه در دوران معاصر بود.

وی افزود: این توفیق را داشتم که در همان اوایل مسئولیت ایشان در قوه قضائیه که پنجشنبه به قم می‌آمدند و یک بحث اقتصادی را به عنوان «اقتصاد اسلامی» مطرح می‌کردند حضور پیدا کنم.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) با اشاره به خصوصیات اخلاقی آیت الله موسوی اردبیلی تصریح کرد: این عالم دینی از شخصیت‌هایی بود که حق بزرگی بر نظام و انقلاب و حوزه‌های علمیه دارد و حق بزرگی برای جامعه و شیعیان دارد.

فاضل لنکرانی ادامه داد: آیت الله موسوی اردبیلی دارای فکری باز و روشن بود که واقعاً می‌شود ایشان را در ردیف یکی از داعیه‌داران تحول در حوزه‌های علمیه معرفی کرد.

وی تصریح کرد: سخن فراتر از این است که در باب تحول یک بحث این است که آیا همین فقه موجود، ما همین را باید بستر برای تحول قرار بدهیم یا اینکه یک فقه دیگری موجود است که فقیه باید آن فقه دیگر را استخراج کند از منابع دینی و او را به میدان بیاوریم.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) بیان کرد: باید در میدان تحول قواعد فقهی جدیدی را از دل دین استخراج کرده و به میدان بیاوریم، اطلاعات مخصوصاً نسبت به قضای روز در محاکم امروز دنیا باید برای ما روشن باشد.

فاضل لنکرانی گفت: در مسائل روبنایی در اقتصاد، در هر فرعی از آن و در مالکیت خصوصی، اقوال، انظار، مختلط است، با اختلاف انظار چطور می‌شود به نظام رسید؟ اگر یک فقهی داشتیم، احکام واحدی داشت هیچ اختلافی هم در آن نبود اینجا ثبوتاً ممکن بود بگوئیم به نظام می‌رسیم ولی با وجود ختلاف چطور می‌توانیم به نظام برسیم.

وی بیان کرد: وقتی در اقتصاد می‌گوییم ما نظام اقتصادی داریم، در سیاست می‌گوئیم نظام سیاسی داریم، در قضاوت باید بگوئید نظام قضایی داریم؟ باز یک سؤال دیگر پیش می‌آید که خود این نظام‌ها چه نظامی دارد، بالاخره این‌ها زیرمجموعه‌های دین هستند اگر زیرمجموعه‌های دین هست چطور می‌توانیم بگوئی ماگر شما می‌گوئید در خود اقتصاد نظام است باید در مرحله کلان هم یک نظامی باشد که این‌ها قابل التزام نیست.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) اجتهاد موجود را کافی نمی‌دانست ولی فقه را کافی می‌داند اما فقهی که باید در آن فکر و نوآوری بشود، امروز در مباحث اصول و فقه نیاز به نوآوری‌های فراوان داریم و افق‌های زیادی در فقه باز می‌شود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار