یک گلخانه‌دار نمونه در پیشوا ورامین در جریان بازدید مدیرعامل بانک کشاورزی از این گلخانه گفت: صادرات گل به انگلستان، هلند و فرانسه انجام می‌شود.
کد خبر: ۶۶۶۷۲۸
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۳ 12 October 2018

خبرگزاری دانشجو، روح‌الله خدارحمی مدیرعامل بانک کشاورزی روز پنجشنبه پس از بازدید از دامداری نمونه و طرح احداث کارخانه فرآوری لبنیات، از گلخانه پیشرفته تولید گل در پیشوا بازدید کرد.

وی افزود: منابع خرد مردم در بانک کشاورزی جمع‌آوری شده و در قالب تسهیلات به سرمایه‌گذاران و کارآفرینان بخش کشاورزی و دامداری پرداخت می‌شود که این سرمایه‌گذاری‌ها تبدیل به محصولات غذایی و دامی شده و در برخی از موارد کشور به خودکفایی می‌رسد.

خدارحمی مدیرعامل بانک کشاورزی در این بازدید گفت: بانک کشاورزی ۴۵۰۰ میلیارد تومان سپرده قرض‌الحسنه مردم را جمع‌آوری کرده و وام به کشاورزان و دامداران پرداخت می‌کند.

در جریان این بازید مهدی کبریایی زاده مدیر گلخانه گفت: از تولیدات این گلخانه هفته‌ای دو روز، گل در روز‌های شنبه به مقصد لندن انگلستان و هلند و روز‌های چهارشنبه به مقصد پاریس فرانسه و هلند بارگیری و صادر می‌شود و طبق قرارداد برای لندن هفته‌ای ۲۵ هزار شاخه گل صادر می‌شود.

وی افزود: سطح گلخانه‌های مدرن در کشور ۶۵ هزار مترمربع است و ما در این گلخانه مدرن ۴ نوع کشت گل‌های آنتوریو، ارکیده و گل‌های زینتی پرورش می‌دهیم.

وی افزود: سطح گلخانه کنونی ۲۵ هزار متر مربع و سطح در حال احداث ۱۵ هزار مترمربع است که قرار است با کمک یک شرکت آلمانی و با اعتبارات بانک کشاورزی به مبلغ ۹ میلیارد تومان فاز دوم این گلخانه راه‌اندازی شود.

کبریایی‌زاده افزود: احداث فاز جدید گلخانه را ۱۰ سال پیش شروع کردیم که در سطح ۲.۵ هکتار بود و اکنون فاز جدید در سطح ۱.۵ هکتار در حال اجرا است که تجهیزات آن نصب شده و به زودی تکمیل می‌شود.

وی افزود: اگر این ۱.۵ هکتار گلخانه جدید راه‌اندازی شود، ۴۲ نفر به صورت مستقیم مشغول کار خواهند شد و سالانه ۱.۵ میلیون پای گل رز تولید می‌شود و در فاز دوم ۱.۵ میلیون پای گل رز به این آمار اضافه خواهد شد که می‌تواند یک سوم نیاز کشور به گل رز را تأمین کند.

همچنین محمدعلی کبریایی‌زاده پدر این گلخانه‌دار گفت: من قبلاً کارمند اداره ثبت بودم که اکنون بازنشست شده و کارشناس رسمی دادگستری هستم و وقتی این گلخانه را می‌خواستم با همکاری پسرم در ۱۰ سال قبل راه‌اندازی کنم، پسرم به من گفت، به جای گل محصول سبزی و صیفی تولید کنیم که بازار مصرف بیشتری دارد، اما من گفتم به فرموده اهل بیت (ع) «افضل الاعمال اهمزها» برترین کار‌ها سخت‌ترین آن‌ها است و باید گل زینتی تولید کنیم، خدا هم کمک خواهد کرد تا بازار پیدا کند.

یکی از کارشناسان در جریان این بازدید گفت: اگر کشت گوجه‌فرنگی در فضای باز هر هکتار ۵۰ تن گوجه تولید می‌شود و در ازای تولید هر کیلو گوجه، ۳۰۰ تا ۴۰۰ لیتر آب مصرف می‌شود، اما در گلخانه‌های پیشرفته در هر هکتار ۶۰۰ تا ۷۰۰ تن گوجه تولید می‌شود و به ازای هر کیلو گوجه فرنگی حداکثر ۱۰ تا ۱۲ لیتر آب مصرف می‌شود.

مهدی کبریایی‌زاده نیز گفت: ۷ سال بود، وام نگرفته بودم و به ساخت گلخانه برای مردم اقدام می‌کردم، اما وقتی دیدم کشاورزان با وام کار‌های توسعه‌ای انجام می‌دهند، من هم ظرف دو ماه وام دریافت کردم و در پروژه بعدی ۱.۵ هکتار گلخانه دیگر راه‌اندازی می‌کنم.

وی گفت: تجهیزات گلخانه را تهیه کردیم و یک شرکت مشاور آلمانی اعلام کرد برای نصب تجهیزات ۲۰۰ میلیون توان دریافت می‌کند، که من هم گفتم خودم با کمک مهندسان ایرانی راه‌اندازی می‌کنم و هم اکنون تجهیزات به نحو احسن و با یک دهم هزینه نصب شده است.

وی افزود: یک هکتار گلخانه در هلند ماهانه ۲۰ هزار یورو یعنی ۴۰ برابر گلخانه‌های ایران هزینه دارد و گلخانه‌های ایرانی یک نهم گلخانه‌های ترکیه که از آب گرم زمین برای گرمایش هم استفاده می‌کنند، هزینه دارند.

وی افزود: بسته‌بندی گل شاخه‌بریده به گونه‌ای است که تا ۱۵ روز گل دوام می‌آورد.

همچنین رضا عرب حسینی مدیر جهاد کشاورزی پیشوا به خبرنگار فارس گفت: ۱۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی در شهرستان پیشوا وجود دارد که ۱۲ هزار هکتار زیر کشت قرار دارد. همچنین ۱۱۱۵ واحد دامداری سبک و سنگین اعم از گاو شیری و همچنین ۴۵ هزار رأس دام سبک شامل گوسفند و بز و ۱۵۰ هزار رأس دام سنگین و ۲۰ نفر شتر در پیشوا و ۱۲۰۰ هکتار گلخانه وجود دارد.

وی افزود: شهر پیشوا بیشترین سطح گلخانه را در کشور دارد و پاکدشت با ۸۰۰ هکتار گلخانه در رتبه بعدی استان تهران قرار دارد.

عرب حسینی افزود: یک کشت و صنعت ۶۰۰ هکتاری مربوط به اتکا در پیشوا ورامین وجود دارد و دامداری صنعتی بزرگ آقای صفاری بعد از آن در این شهر وجود دارد.

حسینی در مورد به کارگیری فارغ‌التحصیلان کشاورزی گفت: اگر یک دانش‌آموخته بخش کشاورزی بدون داشتن زمین، آب و بدون پول بخواهد کار کند، موفق نخواهد شد، بلکه باید اول در مزرعه یا دامداری کار عملی بعد از دانشگاه را یاد بگیرد و کم‌کم به فکر سرمایه‌گذاری و تولید بیفتد. همین طوری که یک کارشناس کشاورزی که سال‌های قبل نزد خودم در جهاد کشاورزی، دوره سربازی را گذراند، اکنون با یاد گرفتن کار زراعت، به عنوان کارشناس این دامداری بزرگ مشغول کار شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار