متأسفانه چندی است که آهنگ تغییرات نامطلوب فرهنگی در قم نواختن گرفته است؛ قبلا کمتر و حالا بیشتر! ضریب تغییرات نامطلوب فرهنگی اخیرا در قم آنچنان شدت گرفته است که شهری که حتی در زمان طاغوت نیز رنگ بانوان بدحجاب را به خود ندیده بود، امروز شاهد بانوان بدحجاب تا پشت گیت های ورودی حرم حضرت معصومه(س) هستیم.
کد خبر: ۶۵۵۴۲۲
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲ 15 September 2018

به گزارش تابناک قم، تفاوت و اهمیت ویژه قم نسبت به سایر سرزمین‌ها از همان روز نخست که پیامبر(ص) به معراج درآمد معلوم شد. ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، علمی، مذهبی، آموزشی و ... قم همگی حائز اهمیت و نیازمند پردازش دائمی است ولی به دلیل اهمیت ویژه بعد فرهنگی نسبت به سایر ابعاد یک جامعه، فضای فرهنگی قم نیز بیش از هر بخشی شایسته توجه و رسیدگی است.

اوضاع فرهنگی قم هم از حیث اینکه این شهر پایتخت جهان اسلام و نماینده سرزمین‌های اسلامی است اهمیت دارد و هم به دلیل نشر فرهنگ روزآمد به شهرهای مختلف ایران و همچنین سایر سرزمین‌های اسلامی.

متأسفانه چندی است که آهنگ تغییرات نامطلوب فرهنگی در قم نواختن گرفته است؛ قبلا کمتر و حالا بیشتر! ضریب تغییرات نامطلوب فرهنگی اخیرا در قم آنچنان شدت گرفته است که شهری که حتی در زمان طاغوت نیز رنگ بانوان بدحجاب را به خود ندیده بود، امروز شاهد بانوان بدحجاب تا پشت گیت های ورودی به حرم حضرت معصومه(س) هستیم.

چرا قم به این نقطه رسیده است؟ یافتن پاسخ این سؤوال، کارشناسی و بررسی دقیق روند تغییرات اجتماعی توسط جامعه‌شناسان را می‌طلبد.

اگرچه اکنون برای بررسی ریشه این تغییرات و نحوه گسترش آن در پایتخت جهان اسلام کمی دیر است ولی رسیدگی به وضعیت فرهنگ عمومی استان برای کنترل شرایط و بازگشت دوباره فرهنگ اصیل شیعی ضروری و نیازمند توجه جدی از سوی مردم و مسؤولان است.

دستگاه های مسؤول بی تفاوتند

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره تغییرات وضعیت فرهنگی در قم بویژه نابسامانی وضعیت حجاب بانوان در این شهر نسبت به گذشته عنوان کرد: وضعیت حجاب و عفاف در قم نسبت به گذشته رو به وخامت است، علت این مسئله بیش از هر چیزی بی‌تفاوتی دستگاه‌های مسؤول و مربوطه است.

وی ادامه داد: دستگاه‌های مربوطه باید پررنگ و مؤثر در حوزه مدیریت فرهنگی قم ورود ورود کنند و برای کنترل این عرصه با برنامه پیش بروند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش شبکه آمران به معروف و ناهیان از منکر در اصلاح وضعیت حجاب بانوان قم اضافه کرد: لازم است با شبکه آمران به معروف و ناهیان از منکر استان قم همراهی و همکاری بیشتری در راستای کنترل وضعیت حجاب در استان صورت بگیرد.

ذوالنور بیان کرد: تا زمانیکه اتفاق نظر، انسجام و تصمیم جدی در زمینه کنترل وضعیت فرهنگی بین دستگاه‌های مربوطه اتفاق نیفتد همچنین شاهد چنین وضعیتی خواهیم بود.

وی اذعان کرد: امام جمعه معزز قم در رأس ستاد امر به معروف و نهی از منکر قم، استانداری قم که مسؤول پشتیبانی این ستاد است و همچنین 6 اداره‌کل قم از جمله اداره‌کل ارشاد اسلامی و دادگستری استان که عضو این ستاد هستند لازم است اقداماتی جدی و مؤثر در زمینه اصلاح وضعیت فرهنگی از جمله وضعیت حجاب بانوان در استان انجام دهند.

تلاش برای عادی سازی بی‌حیایی و بی‌فرهنگی

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: تا اوایل انقلاب و حتی در دوران پیش از انقلاب، خانم‌هایی که به قم وارد می‌شدند حتما برای حفظ حرمت این شهر حجاب خود را رعایت می‌کردند ولی امروز نه تنها شاهد پدیده شوم بدحجابی بانوان در قم هستیم بلکه دست‌هایی هم در کار است که بی‌حجابی، بی‌حیایی و بی‌فرهنگی را نهادینه‌ و عادی‌سازی کنند که ضروری است با این عوامل برخورد جامع صورت گیرد و اتفاقا در زمینه برخورد با این عوامل مشکلات قانونی وجود ندارد چرا که در مجلس نهم قانون «امر به معروف و نهی از منکر» تصویب و ابلاغ شد.

ذوالنور تصریح کرد: مسئله‌ای که سبب شده است قانون «امر به معروف و نهی از منکر» با قوت در قم و جاهای دیگر اجرا نشود این است که از همان ابتدا آقای رئیس‌جمهور مخالف این موضوع بود و حتی نامه‌ای به مقام معظم رهبری نوشت که از ابلاغ این قانون جلوگیری شود. شاید دستگاه‌‌های متصل و مرتبط با دولت نیز تحت تأثیر این نگاه و نظر نسبت به این موضوع مقاومت دارند یا همکاری و جدیت لازم را نسبت به این موضوع ندارند.

وی با بیان اینکه طلاق، ضعف ‌رسانه‌های جمعی، ناهمگونی ترکیب جمعیت، ضعف آموزش‌های معنوی، فرهنگی و... و بزه‌های اجتماعی از دیگر مشکلات فرهنگی_اجتماعی قم است که نیازمند رسیدگی و کنترل است اضافه کرد: برخی از این مسائل ریشه در کم‌کاری‌های فرهنگی دارد. اگر همت و جدیت کافی در مردم و مسؤولان برای مشکلات قم مهیا شود بسیاری از این مشکلات قابل حل است، مسائلی مانند بیکاری و اشتغال بیش از هر کسی به جدیت و همت مسؤولان دولتی نیاز دارد، بیکاری فقر و فساد به همراه می‌آورد و بزه‌های اجتماعی را افزایش می‌دهد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: وقوع طلاق یا ریشه فرهنگی دارد که هم مردم و هم دستگا‌ه‌ها و نهادهای دیگر از جمله نهادهای فرهنگی در قبال آن مسؤول هستند، یا ریشه اقتصادی دارد که قطعا خداوند از مسؤولینی که در این زمینه کوتاهی کنند نخواهد گذشت. مسؤولان باید تمام تلاش خود را در طبق اخلاص گذاشته و برای حفظ نظام خانواده‌ها نهایت تلاش خود را به کار بندند.

کلانشهر قم نیازمند رسیدگی فرهنگی جدی

سیدمحمد آتش‌زر عضو شورای شهر قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به تغییرات نامطلوب فرهنگی در قم اظهار کرد: برخی از نهادها نیز در فضایی که امروزه بر بخش‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی بر جامعه حاکم شده است مؤثر هستند، برای مثال در جریان مسابقات جام جهانی فوتبال مشاهده شد که عده‌ای در کشور به جد پیگیر حضور خانواده‌ها در ورزشگاه آزادی برای تماشای پخش مسابقات بودند، تعدادی از عکس‌هایی که از این تجمع منتشر شده بسیار نامناسب است، وقتی جریان‌های دولتی به عمد به دنبال چنین اتفاقاتی هستند نتیجه مشخص است که موج وضعیت نامناسب فرهنگی در سر تا سر کشور گسترش می‌یابد.

وی ادامه داد: وقتی شرایط به گونه ای در مسیر ایجاد فضای نامناسب فرهنگی باشد طبیعتا این فضای نامناسب به قم هم می‌رسد چرا که قم تافته جدا بافته نیست و مردم مناطق مختلف با هم در ارتباط هستند و از هم أثر می‌پذیرند، دستگاه‌های فرهنگی باید برای اصلاح وضعیت فرهنگی قم، وضعیت فرهنگی کشور را اصلاح کنند چرا که وضعیت فرهنگی در نقاط مختلف ایران به هم گره خورده است.

عضو شورای شهر قم ضمن انتقاد به برنامه دولت در راستای حضور خانواده‌ها در ورزشگاه آزادی عنوان کرد: با وجود اینکه امروزه تلویزیون‌های باکیفیت و خوب در منزل همه وجود دارد چه لزومی داشته است که مردم برای تماشای مسابقات فوتبال در ورزشگاه جمع شوند. آیا مشکلات کشور با پخش مسابقات فوتبال در ورزشگاه حل می‌شود؟!

آتش‌زر بیان کرد: وقتی در برابر تلاش‌های بی‌وقفه دشمن در راستای نهادینه کردن محورهای فرهنگی نامناسب با ساخت و پخش فیلم‌های ضد فرهنگی و تبلیغات ساختارشکنانه علیه مباحث فرهنگی و ... فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی مؤثر و مناسبی از سوی نهادهای فرهنگی داخلی صورت نمی‌گیرد طبیعی است که وضعیت فرهنگی که یک نمونه آن وضعیت بد حجاب بانوان در قم است روز به روز فراگیرتر می‌شود.

برخی اقدامات کاملا ضد فرهنگی است

وی اقدامات فرهنگی وزارت ارشاد را کم و بعضا نامطلوب دانست و گفت: برخی از اقدامات و برنامه‌هایی که از سوی وزارت ارشاد صورت می‌گیرد کاملا ضدفرهنگی است و بر فرهنگ عمومی جامعه تأثیرات نامطلوب می‌گذارد؛ برنامه‌های وزارت ارشاد باید کنترل شده و برنامه‌ریزی شده در راستای ترویج فرهنگ اصیل ایرانی_ اسلامی باشد.

عضو شورای شهر قم با بیان اینکه زمانیکه رهبر انقلاب حرف از ناتوی فرهگی می‌زدند وضعیت فرهنگی این روزها را می‌دیدند افزود: کمک حوزه‌های علمیه و بزرگان در راستای حفظ فرهنگ اصیل، مطلوب و غنی ایرانی_ اسلامی با توجه به ابعاد مختلف فرهنگی اجتماعی و همچنین با مطالعه بر فرهنگ جهانی لازم است. کوتاهی کردن در این زمینه از سوی هر نهاد یا فردی پذیرفته نیست.

آتش‌زر اضافه کرد: به دلیل اینکه قم کلانشهری است که مهاجران زیادی از کشورها، شهرها و قومیت‌های مختلف در خود جای داده است طبیعی است که مشکلات فرهنگی و اجتماعی مختلف به تناسب این ناهمگونی اجتماعی در آن پدید می‌آید؛ آنچه که در این شرایط ضروری است برنامه‌های کنترل‌کننده و فرهنگ‌ساز است تا فضای فرهنگی_ اجتماعی قم هر چه بیشتر تحت کنترل قرار گیرد.

آنچه که کارشناسان اجتماعی بر آن اتفاق نظر دارند این است که کنترل فضای فرهنگی نیاز به رسیدگی دقیق و برنامه‌ریزی شده دارد که این رسیدگی به فراخور ترکیب اجتماعی هر شهر متفاوت است، ضروری است مسؤولان استان قم که شاهد وخامت وضعیت فرهنگی در این استان نسبت به گذشته هستند ضمن استفاده از معلومات و نظرات متخصصان و همکاری با سایر دستگاه‌ها، نهادها و مسؤولان استانی برای کنترل و بهبود وضعیت فرهنگی قم اقدام کنند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار