نویسنده و کارگردان سینمای ایران جسارت و بی پروایی کارگردان را لازمه دستیابی به لحن و سبک شخصی او در روایت عنوان کرد و گفت: فرم، اصلی‌ترین بخش در یک فیلم است و ابتذال بیشتر در فرم و نه در محتوا، اتفاق می‌افتد.
کد خبر: ۶۵۳۲۳۲
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۶ 10 September 2018
مجید برزگر گفت: صاحب سبک بودن هر فیلمساز بهترین اتفاق در عرصه سینما است و فیلمساز باید متن را از آنِ خود کند.

به گزارش ایرنا، برزگر در نشست تخصصی کارگردانی جشنواره آگر در شهرستان ملایر اظهار داشت: فیلمساز باید با شیوه بیان و نگاه خاص خود متن را به تصویر بکشد.

این مدرس سینما به تبیین تاریخچه‌ای مختصر از شیوه روایت کلاسیک در سینما و حضور دانای کل به عنوان راوی اصلی داستان همانند کهن الگویی که در ادبیات کهن پارسی نیز موجود است، پرداخت.

این کارگردان به تغییرات عمده در شکل روایت و نظرگاه از نیمه دهه ۹۰ میلادی در اروپا با ظهور چهار موج «اکسپرسیونیسم» و «نئو رئالیسم» در ایتالیا، «موج نوی فرانسه» و «دگما ۹۵» اشاره کرد.

برزگر تصمیم گیری کارگردان در مورد اجزای مختلف فیلم همچون داستان، انسان در شرایط، روابط یا اخلاق، مینی‌مالیسم، معمولی یا ماکسیمالیسم بودن، صدا و دیالوگ صحنه‌ای یا دوبله را ابزار و راهکار رسیدن به سبک شخصی و نظرگاه کارگردان در بیان تصویری و روایت خاص او از داستان عنوان کرد.

این عکاس و تهیه کننده افکت‌های رئال، سوررئال، سمبلیک، دکوپاژ تقطیع یا میزانسن، ریتم، نوع بازی، تصویر، اندازه نما، ارتفاع و حرکت دوربین را نیز از دیگر ابزار‌های این حوزه برشمرد.

مجید برزگر نویسنده، کارگردان، عکاس، تهیه کننده و مدرس سینما است و عضویت در هیات مؤسس انجمن فیلم کوتاه ایران، رئیس هیات مدیره انجمن فیلم کوتاه ایران از ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۵ و عضویت در کانون کارگردانان سینمای ایران را در کارنامه دارد.

فیلم‌های کوتاه و نیمه بلند «اکران زندگی»، «دوست، افسانه»، «جنبش واژه زیست»، «فیلمی کوتاه درباره انتظار»، «کابوس وحشتناک من»، «مه در خانه»، «کوچه‌های باد»، «تصنیف قدیمی و غمناک عصر بارانی آسمار»، «راه رفتن در مه» و مستند‌های «سیاه مثل غربت»، «همچون در یک آیینه»، «حرفه: سینماگر»، «روشنایی‌های شهر» و «سوگ و سرود» از جمله آثار وی است.

شصتمین دوره جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان از ۱۵ تا ۱۸ شهریورماه به میزبانی شهرستان ملایر در مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد این شهر در حال برگزاری است.

هنرمندانی از ۱۰ استان کشور شامل همدان، مرکزی، قم، اصفهان، یزد، خراسان جنوبی، کرمان، سیستان و بلوچستان، فارس و هرمزگان در این جشنواره حضور دارند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار