در جریان برگزاری یک نشست خبری اعلام شد که هزینه کنسرت خیریه شهرام ناظری و گروه موسیقی «کامکارها» صرف ساخت یک مدرسه در منطقه زلزله‌زده می‌شود؛ در این برنامه همچنین درباره موارد دیگری مانند کنسرت رایگان خیابانی و همکاری دوباره ناظری و «کامکارها» صحبت شد.
کد خبر: ۶۴۸۱۴۰
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۳ 27 August 2018

به گزارش «تابناک یزد»، از ایسنا، کنسرت خیریه شهرام ناظری و گروه «کامکارها» پاییز سال گذشته در حمایت از زلزله‌زدگان کرمانشاه در تالار وزارت کشور برگزار شد. حالا پس از گذشت چند ماه از اجرای این کنسرت، نشستی برگزار شد تا عوامل این اجرا درباره عواید حاصل از این کنسرت توضیح دهند.

این نشست خبری با حضور شهرام ناظری، هوشنگ کامکار، محمدحسین توتونچیان، رییس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور و مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، ظهر امروز ۵ شهریورماه در آمفی‌تئاتر خانه موسیقی برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمدحسین توتونچیان (رئیس موسسه فرهنگی تهیه‌کننده این کنسرت و سامانه فروش بلیت‌های آن) اظهار کرد: من افتخار داشتم در خدمت استاتید کامکار و ناظری عضو کوچکی در این کار بزرگ باشم. خوشبختانه همکاری‌های خوبی با آقای دکتر محمدرضا حافظی و دکتر علی شیرزاده داشتیم. تفاهم‌نامه‌ای به عمل آمده مبنی بر ساخت مدرسه شش کلاسه در ثلاث باباجانی (منطقه‌ای زلزله‌زده) که متاسفانه دیروز هم شاهد زلزله دیگری بود.

او ادامه داد: این وظیفه انسانی هر انسانی است که به همنوعش کمک کند مشارکت سلبریتی‌ها موجب می‌شود ثروتمندان شهر ادامه‌دهنده راه آن‌ها باشند.
توتونچیان بیان کرد: تفاهم‌نامه‌ای نوشته شده که مشخصات مدرسه، نام افراد شرکت‌کننده و میزان مشارکت نوشته شده است. می‌خواهیم این تفاهمنامه امضا امروز امضا شود.

 

او درباره علت اصلی تاخیر در ساخت این مدرسه گفت: دلیل این موضوع این است که ساخت یک مدرسه با ۵۰۰ میلیون (عواید کنسرت) اصلا امکان‌پذیر نیست بنابراین ما به راه‌های دیگری فکر کردیم ماننده خرید کانتینر یا سرویس بهداشتی رایگان. اما خواستم به جای اینکه مبلغ را به خرید کنسرو اختصاص بدهیم که در توان آدم‌های معمولی جامعه هم هست، کار دیگری انجام بدهیم. خود دولت هم شروع به ارائه کانتیر کرد. من گفتم خرید کانتینر الان خوب است چند ماه دیگر بلااستفاده است. خواهشی که من داشتم و استادها به دلیل لطفی که به من داشتند پذیرفتند این بود که این پول تبدیل به یک کار ماندگار شود و جوانان حرفه یاد بگیرند. من حتی با سازمان فنی حرفه‌ای صحبت کردم کلاس‌هایی برگزار شود و وام‌های خوداشتغالی زود بازده کم سود بدهند. با آموزشگاه علوی در این زمینه صحبت کردیم اما نشد و  ما در نهایت با توافقی که به عمل آمد به یک مدرسه شش کلاسه رسیدیم. 

توتونچیان اظهار کرد: من گفتم شاید وارد پروژه‌هایی شویم که سنگ بزرگ و علامت نزدن باشد و کار انجام نشود. خدا را شکر الان که تفاهم‌نامه را امضا می‌کنیم، ساخت مدرسه زیر سه ماه نهایی می‌شود.

در ادامه شهرام ناظری اظهار کرد: کرمانشاه شهر من است و طبیعی است وقتی این اتفاق رخ داد حس «کرد بودن» فوری روی ما ثاثیر گذاشت. من کم و بیش در مواردی مانند مدرسه شین‌آباد و ... کمک‌هایی انجام دادم. 

این خواننده آواز ایرانی اضافه کرد: وقتی زلزله کرمانشاه اتفاق افتاد با یکی از دوستان در روزنامه شرق صحبت کردیم گفت نمی‌خواهید کنسرت بدهید؟ گفتم چرا. فکر کردم با افرادی کار کنم که آن‌ها هم کرد هستند. کامکارها گروه خوشنامی است که بهترین و زیباترین گزینه ممکن بود. من با اردشیر کامکار تماس گرفتم گفت کار عالی‌ای است و در نهایت با هوشنگ کامکار صحبت کردم و همه چیز انجام شد. با علاقه قلبی سریعا تمرین کردیم در این پروسه آقای توتونچیان کارهایی که لازم بود را انجام دادند. شاید وقت کم بود برای تمرین اما مهم انجام این کار بود.

ناظری درباره امکان همکاری دوباره‌اش با گروه کامکارها بیان کرد: ما سال‌ها با هم کار کردیم و مانند برادر هستیم. امکان برگزاری کنسرت هست اما شرایط نامناسب موسیقی در ایران، باعث جدایی‌ها و مشکلات زیادی شده اما همچنان علاقه‌مند هستیم مانند سال‌های قبل در کنار هم کار کنیم.

او بیان کرد: اما آنقدر شرایط سخت است که تفرقه‌ها سال‌ها طول می‌کشد. ایران کشوری است که هیچ‌چیز سر جای خودش نیست. موسیقی جدی گرفته نشده است و می‌بینید در برخی شهرستان‌ها چه برخوردی با ما انجام می‌دهند. 

 

 

در ادامه هوشنگ کامکار که سرپرستی گروه کامکارها را بر عهده دارد گفت: من بسیار متاسفم این هدیه خیلی طول کشید. کار مشکلی بود، می‌دانم. امیدوارم این پول هرچقدر ناچیز و کم است به مصرف درست برسد.

او تاکید کرد: من مخالفم این پول به جاهای دولتی داده شود چون اطمینان ندارم به جایی که باید، برسد.

او در ادامه اظهار کرد: ما گروه کامکارها عادت نداریم هر کاری می‌کنیم طول بکشد. در کنسرت‌های خیریه بلافاصله از سن پایین می‌آمدیم هزینه را پرداخت می‌کردیم. امروز خوشحالم به این مورد به وقوع پیوسته و می‌توانم افتخار کنم که کاری در این زمینه کردیم.

علی شیرزاده (مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور) گفت: تصمیم فرهیختگان کشور و مردم این شد که دست به دست هم دادند و سعی کردند به بهترین شکل کمک کنند. تصمیم بر این شد علاوه بر مبلغ کنسرت از دیگران هم کمک بگیریم. پروژه‌های اضطراری دیگری وجود داشت که در نهایت ساخت این پروژه به این نقطه رسید. 

او بیان کرد: ما در ایران سه متر مربع به ازای هر دانش‌آموز فضای آموزشی کم داریم، که باید رفع شود. خیرین در این زمینه کمک کردند و زلزله مزید بر علت شد که خیرین بیشتر در این زمینه کمک کنند.

شیرزاده گفت: هدف اساتید، فضای بزرگتر و ماندگار بود که به این سمت رفت که پروژه بزرگتری ساخته شود و طرح و نقشه آن مشخص شد. زمان مفید ساخت آن ۳ تا ۴ ماه است اما ممکن است به دلیل زلزله و شرایط آب و هوایی تاخیر داشته باشیم.

او ادامه داد: بهره‌برداری از این مدرسه به مهرماه نخواهد رسید و برنامه ما برای مهرماه سال آینده است. از محل اعتبارات دولتی هم به پروژه تزریق خواهد شد.

شیرزاده در پاسخ به این پرسش که اعتبارات دولتی چقدر است؟ گفت: مناقصه تعیین می‌کند، پیش‌بینی ما این است ساخت این مکان کمی بیش از ۸۰۰ میلیون احتیاج دارد که ما به تفاوت از اعتبارات دولت پرداخت می‌شود.

سپس توتونچیان توضیح داد: اگر از کارگاه آموزشی صرف نظر کردیم دلیلش این بود که زمین خودش را می‌طلبید. سازمان نوسازی مدارس بابت زمین از ما پول نمی‌گیرد.

او ادامه داد: اسم این مدرسه را قرار است کامکار و ناظری انتخاب کنند. هنوز اسمی را به من پیشنهاد نکردند.

 

 

توتونچیان پیشنهاد داد: فکر می‌کنم اگر بشود در شش ماه اول ساخت مدرسه تمام شود، برای ترم جدید بتوانند مدارسی که کلاس‌هایشان فشرده است یا افرادی که راهشان دور است و به مدرسه نرفتند از فضای این مکان استفاده کنند. من قول می‌دهم بتوانیم مدرسه را به بهره‌برداری برسانیم.

این تهیه‌کننده موسیقی درباره حاشیه‌ها و مشکلاتی که در زمینه جمع‌آوری کمک‌های مالی مردمی توسط سلبریتی‌ها اتفاق افتاده است، بیان کرد: این پول در حساب شخصی ما نبود در حساب مشترک ناظری و کامکار بود و ماهی ۵ میلیون سود به آن اضافه می‌شده است که در حال حاضر این پول به ۵۴۸ میلیون تومان رسیده است.

او با بیان اینکه زمان باعث شده دست ما بازتر شود، گفت: مبلغی که از فروش بلیت کنسرت لایو جمع‌آوری شد نزدیک ۳۰ میلیون است که اگر به پول داخل حساب اضافه شود، ۵۷۸ میلیون می‌شود.

او ادامه داد: سلبریتی‌ها شماره دادند و از مردم پول گرفتند ما به مردم شماره حساب ندادیم ما کالایی را فروختیم که پولش مال اساتید کامکار و ناظری بود. آن‌ها تصمیم گرفتند و از دارایی خودشان گذشتند. آقایان دینی به کسی ندارند.

او درباره اینکه مابقی هزینه ساخت این مدرسه ار گروه‌های هنری دیگری که او تهیه‌کنندگی آن‌ها بر عهده دارد، تامین شود، گفت: پیشنهاد خوبی است و با آن‌ها درمیان می‌گذارم که مبلغ اندک مانده را گروه‌های هنری بپردازند.

 

در ادامه کامکار نیز در پاسخ به پرسشی درباره همکاری دوباره با شهرام ناظری گفت: گروه ما کامل هستند و تا جایی که لازم است از گروه خود استفاده می‌کنیم و اگر لازم شد از خواننده‌ای دیگر استفاده می‌کنیم.

سرپرست گروه‌ کامکارها در ادامه گفت: پسر شجریان که اعلام کرد در خیابان کنسرت می‌دهیم فکر خوبی است آدم به مردم کمک کند اما کنسرت دردهای مردم را خاموش نمی‌کند. وقتی مردم نان شب ندارند یا بچه‌شان مریض است این کارها فقط شو آف است. به جای سی شب، چهل شب رایگان برای مردم کنسرت بگذارد که فکر خوبی است و نباید تبلیغاتی باشد.

او ادامه داد: من باید آنقدر عقل داشته باشم، در مملکتی که دارم زندگی‌ می‌کنم حرفی نزنم که برای تبلیغ باشد. چگونه می‌توانید (در کنسرت خیابانی) کوچه‌ها را کنترل کنید داعش به مردم حمله نکند؟

کامکار گفت: به یک هنرمند بگوییم برای کودکان سرطانی کنسرت بده می‌گوید نمی‌آید اما می‌گوید فلان کار را می‌کنم. 

او تاکید کرد: کاری که از اول نشدنی است، فقط جنبه تبلیغی دارد.

ناظری هم در این زمینه گفت: اگر قرار باشد چنین اتفاقی رخ بدهد استادیوم ورزشی را یا سالنی را در اختیار قرار بدهند. (کنسرت خیابانی) کار غیرممکن و نشدنی است. ما هنرمندان از هر اقدامی برای خوشحالی مردم دریغ نکرده‌ایم. من پیشنهاد ورزشگاه را دادم و درخواستش را هم‌ نوشتم. خیلی جاها باید موافقت کنند تا چنین سالنی در اختیار موسیقی قرار بگیرد. شاید اجازه بدهند که در جای کوچکتر با قیمت‌های ارزان‌تر کنسرت برگزار شود.

کامکار هم بیان کرد: اگر الان بگویند کامکارها در ورزشگاه کنسرت بدهند، نمی‌دهیم. فضای کنسرت باید بهترین آکوستیک را داشته باشد. من با سه تار و تنبک بشینم در استادیوم برای چه کسی کنسرت بدهم؟ این کار برای گروه‌های پاپ شدنی است اما برای موسیقی جدی، نه! مزخرف است. ما به این شکل کنسرت برگزار نمی‌کنیم. باید بهترین صوت به گوش مردم برسد. 

سپس محمدرضا حافظی (رییس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور) به ارائه گزارشی درباره خیرین مدرسه‌ساز کشور پرداخت.

در ادامه توتونچیان که قرار است جشنواره‌ای را با نام «ققنوس» در سالن جدید رویال هال هتل اسپیناس پالاس برگزار کند، در این‌باره گفت: تک تک موارد این سالن را متخصصان اروپایی تجهیز کردند و هیچ نقطه‌ کوری ندارد. هزینه اجاره این سالن بسیار گزاف است و مقرون به صرفه نیست اما من تلاش کردم حداقل بلیت را از ۵۰ هزار تومن قرار بدهیم و در بیشترین حالت ۴۰ هزار تومان از حداکثر بلیت‌ها گران‌تر بفروشیم.

در پایان این نشست تفاهمنامه همکاری میان خیرین مدرسه‌ساز و شهرام ناظری و هوشنگ کامکار امضا شد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار