اهمیت کتاب و کتابخوانی و نقش آن در پیشرفت و تعالی جامعه و انسان، بر کسی پوشیده نیست .
کد خبر: ۶۳۷۹۴۵
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۶ 01 August 2018

فرهنگ کتاب و کتابخوانی در فرآیند توسعه فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی و اقتصادی جامعه، دارای اهمیت است و در شرایط کنونی که جامعه ما با تهاجم گسترده فرهنگی دشمن روبرو است کتاب جایگاه خاصی در مقابله و مبارزه با اقدامات دشمن داشته و خواهد داشت.
لازم است مسئولان اجرایی و فرهنگی، حوزه های علمیه ، دانشمندان و فرهیختگان توجه جدی در این باب داشته و تلاش مضاعف کنند. 
رسانه ها هم در خط مقدم تبلیغ و ترویج فرهنگ سازی در این بخش هستند، باید بررسی کنند که مردم ما بیشتر به چه نوع کتاب هایی و با چه موضوع هایی گرایش دارند تا زمینه انتخاب را برای طبقات مختلف مردم فراهم کنند.
فرماندار ابرکوه در زمینه اهمیت کتاب و کتابخوانی به خبرنگار ایرنا گفت: فرهنگ مطالعه کتاب و کتابخوانی باید از دوره کودکی در خانواده ها مورد توجه قرار گیرد تا بتواند راه را برای توسعه پایدار تسهیل کند. 
محمد کاظمی نسب افزود: با نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی در میان کودکان، آنها می توانند در دوره نوجوانی و جوانی ‌در توسعه پایدار جامعه تاثیرگذار باشند. 
وی ادامه داد: توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه آن باعث افزایش سطح آگاهی و دانش عمومی افراد در مدرسه و دانشگاه می‌شود.
و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی ابرکوه خاطرنشان کرد: مساله کتاب و کتابخوانی باید همانند سایر تفریحات مورد توجه خانواده ها قرار گیرد که این موضوع در فرایند فرهنگ کتابخوانی جامعه بسیار تاثیر گذار است.
وی ادامه داد: در بودجه سال گذشته برای تجهیز و تعمیر کتابخانه های عمومی شهرستان ابرکوه 900 میلیون ریال اختصاص داده شد .
امام جمعه و رئیس شورای فرهنگ عمومی ابرکوه هم به خبرنگار ایرنا گفت: اداره ها و نهادهای فرهنگی نقش بی بدلیل و تاثیر گذاری در نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی در میان اقشار مختلف جامعه دارند.
حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی افزود: ترویج فرهنگ مطالعه مفید کتاب باید با استفاده از ابزار مختلف اطلاع رسانی در میان خانواده ها گسترش یابد. 
وی با بیان اینکه انسان باید طبق سفارش قرآن و ائمه دین بر اهمیت دانش و نحوه استفاده آن با دقت و هوشیاری تلاش کند، افزود: رشد فرهنگ کتاب و کتابخوانی ، انسان را متحول می کند . 
حسینی ادامه داد: مطالعه و تالیف کتاب، فرهنگ اصیل ایرانی- اسلامی را رشد می دهد و باید این فرهنگ غنی بین جوانان ترویج شود.
مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی یزد هم به خبرنگار ایرنا گفت: سال 1396، کتابخانه شهید ذبیح اله شفیعی روستای رئیس‌آباد بخش مرکزی ابرکوه به عنوان یکی از 10باب کتابخانه برتر کشور انتخاب شد.
رقیه دوست فاطمی‌ها افزود: تلاش های مسئول و کتابدار کتابخانه شهید شفیعی روستای رئیس‌آباد در جذب مردم روستا در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی سبب شد که کتابخانه این روستا به عنوان 10کتابخانه برتر کشور انتخاب شود.
رییس اداره کتابخانه های عمومی ابرکوه هم به خبرنگار ایرنا گفت: کتابخانه عمومی نهادی اجتماعی است که با گردآوری، سازماندهی دانش و همچنین ارائه برنامه های فرهنگی و کتابخوانی ، امکان رشد اندیشه، شکوفایی استعداد انسانها را فراهم می کند.
قاسم برزگر افزود: کتابخانه عمومی این امکان و این فرصت را برای همه افراد جامعه فراهم می کند که به شکل فعال در امور فرهنگی و اجتماعی حضور داشته باشند.
وی اظهار داشت: وظیفه ما ارائه خدمات اطلاع رسانی و کتابخانه ای به اقشار خاص مثل معلولان، بیماران، زندانیان، کارگران، کارمندان ، کودکان و روستائیان و ارائه خدمات اطلاع رسانی و کتابخانه ای از طریق کتابخانه های سیار به نقاط محروم و پراکنده و نقاط کمتر توسعه یافته است . 
برزگر همچنین بابیان اینکه ایجاد شوق به مطالعه در کودک و نوجوان ، مهم ترین رسالت کتابخانه ها است یادآور شد : خدمات کتابخانه های عمومی به کودکان و نوجوانان، بسیار گسترده است . 
وی گفت: در مقایسه با سال گذشته، استقبال عموم از کتابخانه ها با توجه به خدمات فرهنگی و آموزشی بیشتر شده است.
برزگر ادامه داد: خیران ابرکوهی هم در واگذاری زمین و ساختمان مناسب برای تاسیس کتابخانه پای کار بودند که این خود در ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی بی تاثیر نخواهد بود.
وی اضافه کرد: کتابخانه های عمومی در حال حاضر با توجه به شرایط موجود، نیازمند زیباسازی و فضاسازی مناسب هستند چون باید محیطی آرام و زیبا را در ذهن مخاطب تداعی کند.
رییس اداره کتابخانه های عمومی ابرکوه گفت: هم اکنون 10 درصد جمعیت این شهرستان در کتابخانه ها عضویت دارند و این میزان در افق 1404به 35درصد خواهد رسید.
برزگر افزود: در چهار ماهه نخست امسال بیش از 25 هزار جلد کتاب به اعضای کتابخانه های عمومی از طریق هفت کتابخانه با عناوین و موضوعات مختلف به امانت داده شده است.
وی اضافه کرد: در چهار ماهه نخست امسال بیش از 14 هزار نفر از علاقه مندان به مطالعه کتاب به کتابخانه ها مراجعه کرده و از خدمات آن مانند سالن مطالعه، عضویت و اینترنت بهره مند شده اند.
شهرستان ابرکوه دارای هفت باب کتابخانه با 75 هزار و 200 جلد کتاب است.
مرکز شهرستان 53 هزار نفری ابرکوه در 140کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار