به تازگی مصوبه ای از سوی رئیسان بیمارستان های دولتی یزد در مورد شرکت های بیمه مورد تأکید قرار گرفت که آن را ابزاری برای اخذ تعرفه خصوصی به بهانه ادامه فعالیت پزشکان قرار داده اند.
کد خبر: ۶۳۴۱۰۸
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۴ 24 July 2018

به گزارش تابناک یزد، بیمارستان های دولتی به استناد مصوبه 37995 تاریخ 28 خرداد 1396 هیات دولت معتقدند که بیمه های خصوصی باید 10 درصد تخت بیمارستان ها را با تعرفه خصوصی قرارداد ببندند.
در بند سوم مصوبه هیات وزیران آمده است که بیمارستان های دولتی و عمومی می توانند حداکثر 10 درصد از ظرفیت تخت های خود را برای عقد قرارداد با شرکت های بیمه تکمیلی تا سقف تعرفه مصوب هیات وزیران برای بخش خصوصی اختصاص دهند.
در همین بند در تبصره ای آمده است که فرانشیز پرداختی بیماران در این تخت ها ، معادل تعرفه مصوب هیات وزیران برای بخش دولتی خواهد بود.
البته بر اساس سند ملی درمان کشور در افق 1404 حدود 66 درصد تخت بیمارستان ها دولتی و 34 درصد غیردولتی خواهد بود و 80 درصد تجهیزات پزشکی سرمایه ای باید در بیمارستان ها مستقر باشند .
بر این اساس تا سال 1404 حدود 73 هزار تخت بیمارستانی جدید با تعرفه دولتی و 40 هزار تخت بیمارستانی جدید با تعرفه خصوصی به 120 هزار تخت موجود اضافه می شود. 
همچنین بر اساس این سند متوسط رشد 10 تا 12 درصد تعرفه های پزشکی تا سال 1404 برای بخش دولتی و غیردولتی پیش بینی شده است.
اما آنچه برخی مدیران بیمارستان های دولتی یزد عنوان می کنند، این است، موسسه های بیمه برای کمک و عمل به مصوبه هیأت وزیران ، تعرفه 10درصد تخت مراکز دولتی را به صورت تعرفه مراکز خصوصی محاسبه کنند اما پذیرش این موضوع برای بیمه ها به هر دلیل ، سخت است.
بنابه گزارش ایرنا، عمده این مشکل از آنجا ناشی می شود که به دلیل اجرای طرح بیمه سلامت، حق بیمه های تکمیلی درمان افزایش یافته و این مصوبه ، افزایش بیشتر هزینه ها را به همراه دارد.
از سوی دیگر برخی کارشناسان موسسه های بیمه معتقدند که دولت چون کارانه پزشکان را کامل پرداخت نکرده ، در واقع مصوبه جدید ، به نوعی کسری کمک های کارانه دولت به پزشکان است.
همچنین بر اساس مصوبه دانشگاه علوم پزشکی ، پزشکان می بایستی سه سال در بخش دولتی کار و سپس برای فعالیت در بخش خصوصی اقدام کنند این در حالی است بیمه های تکمیلی معتقدند که این اتفاق کمتر اتفاق می افتد و دانش آموختگان رشته های پزشکی بلافاصله مطب می زنند و کمتر به این موضوع توجه می کنند.
در باره تعهدات دانش آموختگان پزشکی 2 مورد آمده است :
1- تعهدات آموزش رایگان : این تعهدات با توجه به سهمیه قبولی و یا ثبت نامی ، میزان بهره مندی از آموزش رایگان ، دوره تحصیلی دانش آموخته (روزانه یا شبانه )و پرداخت شهریه و هزینه های تحصیلی محاسبه می شود که در دستورالعمل صدور مجوز بصورت مشروح آمده است.
2- تعهدات خاص: علاوه بر تعهدات آموزش رایگان و منطقه ای ، تعهد محضری دانش آموخته را موظف می کند طبق سند سپرده شده برای محل مورد تعهد خدمت کند .
به استناد ماده 8 قانون تامین وسایل امکانات تحصیل اطفال و نوجوانان ایرانی مصوب 1353 و اصلاحات بعدی ، دانشجویان و هنرجویان دانشگاها و دانشکده ها که در موسسات آموزش عالی وابسته به وزارتخانه ها ، موسسات و شرکت های یادشده آموزش می بینند.
موظف هستند طبق تعهد نامه رسمی که در بدو ورود برابر مقررات از آنان اخذ می شود تعهدات خود را انجام دهند در تعهد نامه باید شرایط تحصیل و کیفیت و ضمانت اجرای تعهدات قید شود.
یکی از تعهداتی که از دانش آموختگان رشته های پزشکی ، دندانپزشکی و داروسازی گرفته می شود ، تعهدات پنج ساله روستایی است.
بر این اساس از پذیرفته شدگان رشته هایی مثل مبارزه با بیماری های ، بهداشت خانواده یا بهداشتکاران دهان و دندان در مقطع کاردانی با توجه به نیاز استان ها سند محضری جهت انجام تعهدات پنج ساله روستایی اخذ شده است که طبق آن دانش آموخته موظف به انجام خدمت در مناطق روستایی(مناطق 2و 3 ) استان های مورد تعهد هستند.
البته چند مورد تعهد دیگر هم وجود دارد که بستگی به نوع تعهد سپرده شده محضری هر دانشجو در ابتدای تحصیل دارد.
اما نکته مهم از جانب مردم بیان می شود این است بیمارستان ها می خواهند با فشار به شرکت های بیمه خصوصی به نوعی در ظاهر ، فشار را از بیماران و خانواده های آنها کم کنند در حالی که بیمه مجبور است برای جبران این امر ، حق بیمه را بر تمامی بیمه شدگان تحمیل کند.
عمدتا 10 درصد بیماران می توانند از 10 درصد تخت بیمارستان های دولتی ( که خصوصی می شوند) استفاده کنند در حالی که افزایش هزینه ها بیمه تکمیلی شامل تمامی بیمه شدگان خواهد شد.
از سوی دیگر بیمه ها معتقدند، پزشکان بیمارستان های بخش های دولتی و خصوصی به علت افزایش میزان جراحی ( در بخش خصوصی 420 هزار ریال و بخش دولتی 92 و 500 ریال ) در سال 1394 ، به نوعی با هم رقابت می کنند و انگیزه پزشکان در بخش دولتی به شدت کاهش یافته است.
برخی در تلاش هستند بیماران را برای جراحی به بیمارستان های خصوصی معرفی کنند.
همچنین با خصوصی شدن 10 درصد تخت بیمارستان های دولتی ، هزینه آن برای تأمین کمبودها و نیز تجهیز بیمارستان و پرداخت کارانه پزشکان استفاده می شود اما نکته این است که برخی پزشکان هم از مزایای افزایش هزینه های جراحی در بیمارستان خصوصی و افزایش کارانه به صورت همزمان استفاده خواهند کرد و آن را بیمه ها باید جبران کنند.
بر این اساس نمی توان در سایه پرچم بیمارستان دولتی و تحت عنوان این نوع بیمارستان از مردم یا شرکت های بیمه تکمیلی که به نوعی نماینده مردم هستند تعرفه خصوصی گرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار