مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان قم گفت: به دلیل کمبود آب و کاهش 20درصدی بارندگی، تامین آب مورد نیاز برای کشاورزی با مشکل مواجه است.
کد خبر: ۶۳۱۴۸۸
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۲ 17 July 2018

 

به گزارش تابناک قم،اسدالله مرتضوی در رابطه با منابع تامین کننده آب کشاورزی استان قم، عنوان کرد: آب مورد نیاز برای کشاورزی از سه منبع آب‌های سطحی نهرها، قنات‌ها و چاه‌های کشاورزی تامین می‌شود، اما به دلیل کمبود آب، کاهش بارش‌های زمستانی و کاهش 20درصدی بارندگی طی 10 سال اخیر، تامین آب مورد نیاز برای کشاورزی با مشکل مواجه است.

وی افزود: با وجود کمبود آب، برداشت‌ها تغییری نداشته است؛ در زمینه نهرها و قنات‌ها به هر میزان که آب موجود باشد، برداشت صورت می‌گیرد اما در مورد چاه‌های کشاورزی، برداشت آب بر اساس قوانین صورت می‌گیرد.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی با اشاره به ضرورت بهینه سازی مصرف آب و جلوگیری از هدر رفت آب، تصریح کرد: از سال 1392 تا امروز 11هزار هکتار زمین کشاورزی تحت پوشش آبیاری تحت فشار و کم فشار قرار گرفته است؛ در آبیاری کم‌فشار که نیاز به شبکه لوله گذاری است، در ازای هر هکتار، چهار میلیون و پانصدهزار تومان و برای آبیاری قطره ای در ازای هر هکتار، 10میلیون تومان کمک بلاعوض از طرف دولت صورت گرفته است؛ همچنین در زمینه انتقال آب با لوله نیز، لوله‌های انتقال آب از چاه تا اراضی تحت شرب تهیه شده است.

وی ادامه داد: با توجه به تغییر منابع و کیفیت آب، کشت محصولاتی مانند کلزا، ذرت و یونجه ممکن نیست و کشاورزی به سمت کشت محصولاتی که کمتر به آب نیاز دارد مانند جو، نوعی گندم، پسته و گل محمدی می‌رود.

مرتضوی با اشاره به اهمیت بازار مصرف در تعیین نوع محصولات، گفت: صرفه اقتصادی و تقاضای بازار در تعیین نوع محصول کشت شده بسیار مهم است و حتی گاهی ممکن است کشاورز به سمت کشت محصولی مانند هندوانه که به آب زیادی برای به ثمر رسیدن نیاز دارد، برود.

وی خاطرنشان کرد: الگوی کشت در استان قم به دلیل منابع آبی، کیفیت و حجم آب بسیار محدود است و تقریبا 70درصد محصولات استان را پسته، انگور و انار و در بحث زراعت بیشتر گندم، جو، کلزا و یونجه تشکیل می‌دهد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار