مدیرکل دامپزشکی یزد مطرح کرد
مدیرکل دامپزشکی استان یزد با اشاره به آلودگی 7 کانون پرورش طیور یزد به بیماری آنفولوآنزای فوق حاد پرندگان، گفت: در حال حاضر این بیماری در استان مهار شده است.
کد خبر: ۶۲۳۲۴۰
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸ 25 June 2018

علی‌اکبر حدادزاده با اشاره به اینکه بیماری آنفولوآنزای فوق حاد پرندگان یک بیماری واگیردار است، گفت: این بیماری در تاریخ ۳۰ آذرماه سال گذشته در یک واحد غیرمجاز مرغ تخم‌گذار استان شناسایی شد و تا فرودین ماه سال جاری تعدادی از واحدهای پرورشی استان را درگیر کرد.

وی افزود: طی این مدت ۵۵۹ هزار قطعه طیور تخم‌گذار، مرغ بومی و بلدرچین معدوم‌سازی شد؛ همچنین لازم علاوه بر ایجاد پست‌های قرنطینه در مبادی ورودی استان، هشدارهای لازم از طریق جلسات، پیامک و غیره به پرورش‌دهندگان جهت رعایت مسائل امنیت زیستی در واحدهای مرغداری داده ‌شده است؛ اما به دلیل واگیری و سرعت انتشار عامل این بیماری تعدادی واحدهای استان درگیر این بیماری شدند.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد بابیان اینکه در استان یزد هفت کانون درگیر این بیماری شده است، اظهار داشت: با عنایت به تلاش خستگی‌ناپذیر پرسنل دامپزشکی در شناسایی، معدودم سازی و مهار به‌موقع کانون‌ها و همچنین حساس بودن عامل این بیماری به گرما و خشکی محیط، در حال حاضر موردی از این بیماری در سطح گله‌های پرورشی وجود ندارد؛ اما این به معنای عدم رعایت مسائل بهداشتی توسط پرورش‌دهندگان طیور نیست.

حدادزاده با اشاره به اینکه خسارت این بیماری برآورده نشده است، تصریح کرد: با توجه به اینکه این بیماری در حال حاضر در استان مهارشده است و با سرد شدن هوا امکان بروز مجدد آن در واحدهای پرورشی وجود دارد؛ لذا دو برنامه اصلی در دستور کار این اداره کل همچون ممیزی واحدهای پرورشی قبل از جوجه ریزی و یا پولت ریزی جهت واحدهای تخم‌گذار و مادر است، قرارگرفته است.

این مقام مسئول بیان داشت: همچنین اقدام دوم نیز با توجه به اینکه در تابستان فرصت مناسبی جهت ساماندهی مراکز پرورش طیور است، با توجه به این مهم طرحی تحت عنوان کنترل و پیشگیری بیماری در استان در دست اقدام است که با تشکیل کارگروه‌های شهرستانی با مسئولیت فرمانداران در دستور کار استان قرارگرفته است.

وی ادامه داد: امید است با همکاری ادارات مرتبط و اتحادیه مربوطه تا فصل پاییز و مهاجرت پرندگان ناقل این بیماری، واحدهای غیرمجاز تعیین تکلیف شده و نواقص فنی و بهداشتی واحدهای دارای پروانه نیز برطرف شده تا ایمنی لازم را جهت مواجهه شدن با عامل بیماری را داشته باشند.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد در پایان ضمن توصیه به مرغداران یزدی، خاطرنشان کرد: با توجه به‌سرعت انتشار بسیار بالای ویروس عامل این بیماری به مرغداران عزیز توصیه می‌شود، تنها راه مقابله با آن رفع مشکلات ساختاری و بهداشتی واحدهای پرورشی و رعایت اصول بهداشتی تحت عنوان اصول امنیت زیستی است؛ همچنین همکاری با کارشناسان دامپزشکی در اجرای این اصول می‌تواند از ورود این بیماری به واحد و تحمل خسارت‌های سنگین جلوگیری نماید.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار