ابوالفضل حجازی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی معتقد است بررسی شرایط موجود در اقتصاد بیانگر آن است که تحریم‌های خصمانه غرب علیه اقتصاد کشورمان تنها 5 درصد در افزایش قیمت‌ها تاثیر گذار بوده و باقی موارد مربوط به تصمیم‌گیری‌های داخلی است.
کد خبر: ۶۲۳۱۲۸
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۸ 25 June 2018

به گزارش تابناک : ابوالفضل حجازی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در این زمینه گفت: بررسی شرایط موجود در اقتصاد بیانگر آن است که تحریم‌های خصمانه غرب علیه اقتصاد کشورمان تنها 5 درصد در افزایش قیمت‌ها تاثیر گذار بوده و باقی موارد مربوط به تصمیم‌گیری‌های داخلی است.

حجازی در ادامه افزود: مقام معظم رهبری به درستی اشاره فرمودند که اتاق‌های فکری خارج از مرزهای ایران تشکیل شده‌اند که جمهوری اسلامی ایران را با چالش روبرو کنند اما نکته اینجاست که متاسفانه گروهی سودجو امروز سوار بر موج ایجاد شده به منافع شخصی بجای منافع ملی ایران فکر می‌کنند.

این فعال اقتصادی تاکید کرد: درشرایطی روند افزایشی قیمت‌ها را تجربه می‌کنیم که بسیاری از واحدهای تولیدی بزرگ مثل خودروسازی‌ها، فولادی‌ها یا دیگر تولید کنندگان همواره ارز با نرخ مصوب دریافت می‌کنند، اما سئوال اصلی اینجاست که چطور به بهانه افزایش قیمت ارز این کارخانه‌ها موج گرانی را به اقتصاد ایران تحمیل می‌کنند.

این عضو اتاق بازرگانی معتقد است برخی شرکت‌های خصولتی که از تمامی امکانات و رانت‌های دولت استفاده می‌کنند در شرایط فعلی سوار بر موج روانی و حباب‌های ایجاد شده هستند و در راستای دستیابی به سودهای غیر منطقی کلان اقتصاد کشورمان را با چالش روبرو کرده‌اند و سازمان‌های نظارتی باید نسبت با این روند مقابله کنند.

وی تاکید کرد: سفته‌بازی در میان خصولتی‌ها باعث شده تا جو روانی بازار به زیان کلان اقتصاد ایران شکل گیرد و مردم هم با درنظر گرفتن آینده اقتصادی خود ناخواسته به آن وارد شده باشند درحالی که آینده قطعا به زیان هر دوطرف خواهد بود و هیچ خیری در این روند نه برای نظام مقدس جمهوری اسلامی و نه برای خود مردم است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی به خبرنگار ما گفت: امروز اقتصاد ایران نیازمند اتحاد و آرامش داخلی است به این دلیل که اگر هم قرار باشد با خارجی‌ها سر میز مذاکره بنشینیم این شرایط قدرت چانه‌زنی مسئولان وزارت خارجه را کاهش خواهد داد درحالی که اگر بازار آرامش داشته باشد قطعا روند مذاکرات بگونه دیگری خواهد بود.

حجازی درباره مشکلات درآمد ارزی ایران نیز تاکید کرد: فراموش نکرده‌ایم جمهوری اسلامی ایران هشت سال دفاع مقدس را با نفت بشکه‌ای 7 دلار مدیریت کرد درحالی که امروز نه تنها نفت را بشکه‌ای 70 دلار می‌فروشیم بلکه زیرساخت‌های صنعتی و تولیدی قابل توجهی هم در کشورمان ایجاد شده است. از این رو جای هیچ نگرانی برای تامین نیازهای داخلی نیست و مردم باید با اطمینان به نظام نسبت به رفتار اقتصادی خود تجدید نظر کنند.

وی تاکید کرد: در شرایط فعلی متاسفانه خودمان به شرایط دامن می‌زنیم و دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از شرایط سوء استفاده می‌کنند به همین دلیل دولت باید با استفاده از راهکارهای منطقی آرامش را به بازار بازگردانده و اجازه سوء‌استفاده دیگران را ندهد.

حجازی مشکل اصلی مدیریت شرایط را نبود مدیران کارآمد عنوان کرد و به جام جم آنلاین گفت: اگر در لایه‌های مدیریتی دقت نظر داشته باشیم می‌بینیم اکنون مدیرانی در راس تصمیم‌گیری‌های اقتصادی و صنعتی قرار دارند که حتی یک ساعت سابقه مدیریتی نداشته‌اند و تنها به دلیل سفارشات و یا حضور در جریان سیاسی خاصی پست را به دست آورده‌اند و این شرایط باعث بروز چالش عمده در اقتصاد کشورمان شده است.

به گفته وی سیاسی‌کار‌ها و بی‌توجهی مسئولان به آینده معیشتی مردم باعث شده تا مدیران جهادی و افرادی که سابقه مدیریت در شرایط سخت را دارند کنار گذاشته شوند و تصمیم‌گیری‌های اشتباه مدیران حاضر روزنه‌های نفوذ را باز کند. به عنوان مثال باید از مدیران حاضر سئوال کنیم چه اتفاقی افتاده که قیمت فولاد داخلی طی یک سال 70 درصد و خودرو 40 درصد افزایش داشته است؟ غیر این است که تمامی این کالاها در بازارهای بین المللی شاهد کاهش قیمت بوده‌اند؟

حجازی به نقش قابل اتکای بخش خصوصی در شرایط فعلی اشاره کرد و به خبرنگار ما گفت: فعالان اقتصادی در بخش خصوصی هرگز به زیان اقتصاد کشور عمل نخواهند کرد به این دلیل که حیات اقتصادی خودشان در گروی آرامش و رونق است بنابراین بهتر است دولت در شرایط فعلی بگونه‌ای از تجربیات و توانمندی‌های بخش خصوصی استفاده کند که کارشکنی‌های دشمنان در این زمینه منتفی بشود.

وی تاکید کرد: در رسانه‌ها اعلام شده هم اکنون آمریکا برای اعمال تحریم‌های بیشتر با 400 نفر کارشناس اقتصادی در اداره خزانه‌داری مشغول مطالعه شرایط اقتصادی ایران است تا بتواند ضربه‌های سنگین‌تری به اقتصاد کشورمان بزند حال آنکه پارلمان بخش خصوصی صادقانه با صدها نفر کارآفرین و مدیران با تجربه آماده انجام وظیفه در کنار دولت برای کاهش اثرات این سیاست خصمانه آمریکاست.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تصریح کرد: پارلمان خصوصی (اتاق بازرگانی) با توجه به ارتباطات اقتصادی گسترده‌ای که در سراسر دهکده جهانی دارد می‌تواند حتی در صورت اعمال تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه کشورمان با استفاده از حقانیت و صداقتی که در پایبندی برجام داشته‌ایم زمینه ارتباطات اقتصادی با صنایع کوچک خارجی را فراهم کند تا تحریم‌ها براین ارتباطات بی‌اثر باشند.

وی تصریح کرد امروز حتی در سایه سنگین کارشکنی آمریکا علیه اقتصاد کشورمان و توافق‌نامه برجام بسیاری از بانک‌ها و شرکت‌های کوچک اقتصادی حتی در قاره آمریکا و اتحادیه اروپا به دلیل اینکه منافعی در آمریکا ندارند مشتاق برقراری ارتباط با اقتصاد ایران هستند که این مهم می‌تواند توسط بخش خصوصی به سادگی اجرایی شود و در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری بکار گرفته شود.

 

 

 

منبع : جام جم آنلاین 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار