کد خبر: ۶۰۱۷۲۵
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۳ 07 May 2018

وزیر امور خارجه موضوع حقابه ایران از هیرمند را از موضوعات اساسی گفت و گوی ایران با دولت افغانستان عنوان کرد و گفت: تاکنون 16 جلسه ویژه حقابه هیرمند برگزار شده و اجلاس کمیساران آبی دو کشور بزودی در تهران تشکیل می شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، محمد جواد ظریف برای پاسخ به سوال های احمدعلی کیخا، حبیب الله دهمرده و حسینعلی شهریاری نمایندگان مردم زابل، زهک، هیرند و زاهدان و همچنین ولی داداشی نماینده آستارا در مورد لزوم تنظیم روابط با کشور افغانستان در مورد سند اکوسیستم آبی در جلسه علنی امروز - یکشنبه - مجلس شورای اسلامی حضور یافت.
رییس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دهمرده درمورد حقابه هیرمند اظهارداشت : موضوع حقابه ایران از هیرمند و هریرود سال ها مسئله روابط ایران و افغانستان بوده است و قرارداد 1351 بعد از دهها سال مذاکره و گفت و گو به نتیجه رسید.
ظریف ادامه داد: از زمانی که جمهوری اسلامی ایران به صورت جدی موضوع را پیگیری کرده تاکنون 16 بار جلسه ویژه حقابه هیرمند برگزار شده و در سفرهای رییسان جمهوری دو کشور به تهران و کابل یکی از موضوعات اساسی ما با دولت افغانستان حقابه ایران از هیرمند بوده است.
وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد:البته مشکل آب کشور و مسئله آب سیستان بلوچستان همانطور که نمایندگان استان مستحضر هستند تنها از طریق حقابه حل نشدنی نیست و این باید برنامه جامعی باشد ولی آن موضوعات مربوط به وزارت امور خارجه نیست و آن قسمت که مربوط به ما است پیگیری ویژه شده است.
ظریف ادامه داد: علاوه بر طرح موضوع در همه جلسات و جلسات ویژه ای که در این زمینه برگزار شد در سفری که سال گذشته بنده به افغانستان داشتم با اشرف غنی رییس جمهوری این کشور توافق کردیم کمیته های پنج گانه برای بررسی وضعیت های مختلف دو کشور تعیین و کلیه روابط ما با افغانستان در یک بسته دیده شود که بحث حقابه هم یکی از موضوعات اصلی بود و یک کمیته ویژه برای بحث آب تشکیل شد.
وی افزود: از پنج کمیته ، سه کمیته تاکنون به نتیجه رسیده و منتظر دو کمیته دیگر هستیم که به نتیجه برسندتا مجموعه را در توافق جامع راهبردی ایران و افغانستان در نظر بگیریم
وی یادآورشد: در سه کمیته ای که به نتیجه رسیدیم یکی از کمیته ها کمیته آب است که از طرف ایران سید عباس عراقچی معاون وقت حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه حضور دارد و این کمیته به نتیجه رسیده است.
رییس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: افغانستان درمورد هیرمند عهد کرده به حقابه ایران احترام بگذارد و کمیته های تخصصی ذیربط تشکیل شود و در حوزه هامون نیز طرف افغانستان تعهد کرده است که باید آب هامون تامین شود و روش های مختلف تامین آب هامون و مشکلات توسط دو کشور مورد مطالعه و بررسی قرار بگیرد و در حوزه هریرود هم برای اولین بار توافق هکردند همکرای صورت بگیرد به سمت رژیم حقوقی برای هریرود حرکت کنیم.
ظریف با بیان این که این تحول بسیار مهمی است می تواند موضوع را در درازمدت حل کند، یادآور شد: در اسفند و فروردین بر اساس اطلاعاتی که از وزارت نیرو دریافت کردیم حقابه ایران که بر اساس قرارداد 1351باید تامین می شده که البته برای سال های خشک و کم آب ومعمولی متفاوت است اما از نظر ما حتی برای سال های خشک هم قابل قبول نبوده و ما دو یادداشت اعتراضی برای دولت افغانستان ارسال کردیم و همین طور و سفیر افغانستان را به وزارت امور خارجه احضار و موضوع را مطرح کردیم.
وی همچنین گفت: البته یک مسیر دیگر هم باقی می ماند و آن مسیر عمل متقابل است؛ مسیر عمل متقابل یعنی اقدام در جهت سخت گیری در برخی حوزه ها برای افغانستان که این اقدام کماکان می تواند مورد استفاده قرار بگیرد اما نیاز دارد همه موضوعات و مخصوصا روابط برادرانه و همسایگی ما با افغانستان باهم در نظر گفته شود.
وی افزود: توقع داریم قبل از این که جمهوری اسلامی ایران ناگزیر شود باتوجه به این که در حوزه های مختلفی که به مردم افغانستان در 40 سال گذشته با سخاوت تمام کمک کرده، اقدام متقابل انجام و نیازهای به حق و قانونی خود را مورد توجه قراردهد.
ظریف در بخش دیگر از سخنان خود ضمن تشکر از دهمرده نماینده سوال کننده اظهارداشت: آنچه شما مطرح کردید و آنچه در مستنداتی که نشان داده شد و نمایندگان مشاهده کردند دغدغه همه ما است.هیچ ملاقاتی بین جمهوری اسلامی ایران و افغانستان نبوده مگر اینکه این موضوع به عنوان یک اولویت جمهوری اسلامی پیگیری شده است.
وی خاطرنشان کرد: اجلاس کمیساران آبی ایران و افغانستان به زودی در تهران برگزار می شود و با توجه به نوبت ایران که دوره گذشته در زرنج برگزار شد و این بار باید در تهران برپا شود.
وزیر امور خارجه گفت:بر اساس یادداشت هایی که ما ارسال کردیم برای کم شدن آب و تقریبا ارسال حقابه بسیار ناچیزی در دو ماه اسفند و فروردین باید کمیساران دو کشور از محل و از سد کجکی و از سایر نقاط افغانستان بازدید کنند.
ظریف خاطرنشان کرد: اشرف غنی هم اعلام کرد پنج استان افغانستان دچار کم آبی است لذا لازم است بر اساس مفاد قرارداد 1351 نمایندگان دو کشور که اصطلاحا کمیساران آبی نام دارند از محل بازدیدکنند.
وی یادآور شد: نیاز آب سیستان بلوچستان بین پنج تا هفت میلیارد متر مکعب آب است، 820 میلیون متر مکعب یعنی حدود 10 درصد از این آب بحث حقابه هیرمند است و در کنار آن بحث هامون و ضرورت احیای هامون هاست که مشکلات گرد و غبار را ایجاد کرده است.
وزیر امور خارجه با تاکید براین که نیاز به یک برنامه جامع داریم، افزود: آنچه به وزارت امور خارجه مربوط است ما تمام تلاش خود را به کار بردیم و از تمام جلسات استفاده کردیم فقط یک اقدام جمهوری اسلامی ایران باقی مانده که آن اقدام اگر بخواهد شکل بگیرد باید تمام دستگاه های کشور با تمام ملاحظات روابط همسایگی ایران و افغانستان این اقدام را تایید کنند.
وی با بیان این که این عمل در اختیار وزارت امور خارجه نیست، افزود:یعنی این که ما در برابر آب در حوزه های دیگری که افغانستان به ما نیاز دارد در آن حوزه ها شروع کنیم به فشار به افغانستان و این اهرمی است که در دیپلماسی وجود دارد هیچ راهی برای تحمیل کاری بر کشوری وجود ندارد جز اقدام متقابل و در این حوزه ما مجموعه ای ملاحظات داریم.
وزیر امور خارجه گفت: امیدواریم دوستان افغانی ما ملاحظات انسانی و همسایگی ایران را با نبودن امکان اعمال فشار و بر افغانستان اشتباه نگیرند و این را بارها به دوستان افغانی گفتیم.
وی تصریح کرد: توقع ما از دوستان افغانستانی این است در این زمینه توجه به نیازهای همسایه بزرگ خودشان در جمهوری اسلامی ایران که همواره هم دوره جهاد و هم در مبارزه با تروریسم در کنار افغانستان بوده در نظر داشته باشند.
ظریف تاکید و تمرکز وزارت امور خارجه بر احیای شرق کشور و راه اندازی و زنده کردن چابهار و ایجاد یک بندر بسیار مهم منطقه ای در مسیر جاده شمال و جنوب و همینطور مسیر جنوب به غرب را سیاست های وزارت امور خارجه ذکر کرد و ابراز امیدواری کرد این سیاستها در درازمدت به احیای منطقه و تقویت و رشد و توسعه اقتصاد منطقه و کمک کند.
وی در خاتمه خطاب به دهمرده نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی گفت: در بحث آب سیستان وبلوچستان نیاز به یک برنامه جامع ، آمایش سرزمین و سیاستهای درازمدت داریم می دانم حضرتعالی هم همواره دنبال این سیاست ها بوده اید چه زمانی که در این استان مسئولیت داشتید و چه این موضوع نیازمند فعالیت همه مجموعه است.
وی تصریح کرد: وزارت امور خارجه در حد بضاعت و توان خود و حوزه هایی که می تواند در آن فعال باشد باتوجه به فشارها و مذاکرات سیاسی موضوع را پیگیری کرده و به زودی با توجه به دو یادداشت اعتراضی و مفاد قرارداد 1351 باید کمیساران آبی ازمحل بازدید کنند.

**نشستی در نیویورک با موضوع استراتژی آب برگزار می شود
وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال احمدعلی کیخا، حبیب الله دهمرده و حسینعلی شهریاری نمایندگان زابل، زهک، هیرمند و زاهدان در رابطه با استراتژی برنامه جمهوری اسلامی ایران در تنظیم روابط با کشور افغانستان با توجه به وجود رودخانه ها و اکوسیستم مشترک گفت: افغانستان برای ایران یک همسایه مهم است که در طول سالهای بعد از انقلاب همواره با تنش وبحران در داخل روبروبوده وامنیت ایران از این تنش خسارت های زیادی دیده است.
وی افزود: وزارت امور خارجه شاید بیش از سایر دستگاه ها این تنش را با گوشت وخون خود حس کرده و11شهید به خاطر تنش ها در افغانستان در مزار شریف تقدیم کردیم وبرای ما اهمیت دارد که امنیت افغانستان تامین شود وهمچنین برای ما پیشرفت وتوسعه افغانستان بسیار اهمیت دارد.
وی ادامه داد: دو موضوع مهم علاوه بر تروریسم که یکی از نگرانی های اصلی ماست که به خاطر دخالت های خارجی و نه مردم افغانستان درآن کشور لانه کرده است ومتاسفانه این روزها با انتقال داعش باخطر افزایش تروریسم مواجه هستیم.
وزیر امور خارجه با اشاره به دو موضوع اصلی اظهارداشت: یکی رفت وآمدهای مرزی است که از یک سو مشکل مواد مخدر را داریم واز سوی دیگر هجوم افراد افغانستانی به ایران که از طریق قانونی اقدام نمی کنند.
ظریف گفت:ما به هردو موضوع توجه داریم وبرای بحث ورود اتباع افغان تسهیلات جدیدی برای ویزای آنان ایجاد کردیم و ودیعه ای که می بایست برای ورود آنها ارائه می شد را برداشتیم تا رفت وآمد آنان قانونی شود.
وی افزود: در مورد مواد مخدر درچارچوب دوجانبه وبین المللی تلاش فراوانی صورت گرفته است وحوزه امنیتی افغانستان با ایران از طریق گفت وگو دنبال کردیم .
وزر امور خارجه خاطرنشان کرد: در حوزه آب هیرمند وهریرود معضل دوم روبط دو کشور است که قبلا توضیح دادم و همه این موضوعات در پنچ کمیته که روابط ما با افغانستان در چارچوب یک بسته تنظیم شود.
ظریف افزود: مساله آب ،امنیت مرزها، آموزش و روابط اقتصادی جزو پنج کمیته هستند که در حال بررسی است و مجموعه توافقات این کمیته ها به عنوان برنامه جامعه امضاء خواهد شد که در تاریخ روابط بی نظیر است و می تواند زمینه همکاری دو کشور را بپوشاند.
وی اضافه کرد: اینکه وارد بحث همکاری با طرف افغانستانی شدیم به این دلیل است که از امتیازاتی که در 40 سال گذشته به مردم افغانستان از روی برادری ارائه کردیم در حوزه آب و مواد مخدر استفاده کنیم .
وزیرامورخارجه تصریح کرد: اطمینان می دهم موضوع آب سیستان وبلوچستان موضوع همه دولت وکشور است و نگرانی تک تک ما است وهمه ما برای این وضعیت نگرانیم وامیدواریم با توجه به توانمندی های وسیع کشور در برنامه جامع عملیاتی داشته باشیم .
ظریف گفت:توسعه اقتصادی شرق کشور که الان اولویت اصلی معاونت اقتصادی وزارت خارجه است به نفع ایران و سیستان و افغانستان وپاکستان وصلح وامینت منطقه است وامیداریم با همکاری هم برنامه را به پیش ببریم .
وی در ادامه سخنان خود توضیح داد:واقعیت این است که ایران در 40 سال گذشته همه گونه مساعدت وهمکاری از روی احساس برادری و اخوت وهمسایگی با مردم افغانستان روا داشته وامنیت افغانستان را امنیت خود دانسته و دوستان از آن اطلاع دارند.
وزیر امور خارجه افزود: این پنج موضوع به دلیل اینکه در بحثی که با رییس جمهوری افغانستان وتیم امنیت ملی انها داشتیم مطرح شد و آن این است که کل روابط جمهوری اسلامی ایران با افغانستان در یک بسته است ودر برخی موارد مثل اب و مواد مخدر باید از همکاری بیشتر افغانستان بهره مند شویم ودربرخی موارد افغانستان نیازمند همکاری ایران است .
ظریف افزود: همسایگان افغانستان می دانند آنچه ایران در 40 سال گذشته در کمک به مجاهدین وتوسعه افغانستان انجام داده نیازمند اقدام متقابل افغانستان در حوزه اب و مواد مخدر وامنیت است که در سطح سیاست خارجی پیگیری می شود .
وی اضافه کرد: در حوزه استفاده از امکانات بین المللی به خوبی اطلاع دارید که درحد توان از این ها استفاده شده وبزودی علاوه بر جلسه ای که درتهران با تلاش وزارت خارجه ومحیط زیست برگزار می شود جلسه ای را هم در هفته ها وماه های آینده در نیویورک برگزار می کنیم.
وزیر امور خارجه اظهارداشت:در سفر اخیر به نیویورک نیز با دبیرکل سازمان ملل صحبت کردم وخواستم که در این جلسه شرکت کنند ومجموعه تلاش ها ممکن است هنوز به نتیجه مورد نرسیده باشد ولی تلاش درحوزه دیپلماسی تلاش هایی که طول خواهد کشید وسریع به نتیجه نمی رسد .
ظریف یادآور شد که با سخنان نمایندگان سئوال کننده در مورد توسعه اقتصادی وامنیت منطقه سیستان وبلوچستان موافقم وسیاست وزارت امور خارجه در این رابطه پیگیری است واطمینان می دهم این پیشنهادات به دولت منتقل می شود .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار