مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به خسارت‌های واردشده به محصولات باغی و زراعی استان یزد، گفت: میزان خسارت به باغات استان یزد در سال جاری به بیش از 603 میلیارد تومان رسیده است.
کد خبر: ۶۰۱۳۷۸
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۶ 06 May 2018

یدالله جواد پور با اشاره به خسارت‌های واردشده به محصولات باغی و زراعی استان یزد، گفت: متأسفانه در سال جاری باغات استان یزد دچار خسارت‌های زیادی شده است؛ به‌طوری‌که تقریباً تمام مشکلات ازجمله آفات، سرمازدگی و گرمازدگی بر محصولات کشاورزی استان خسارت‌های زیادی وارد کرده و باعث شده است که باغات استان یزد در سال جاری کاهش عملکرد داشته باشند.

وی افزود: در سال جاری خسارت‌های زیادی به باغات استان یزد تحمیل شده است؛ چراکه اولاً در زمستان سال گذشته باغات پسته درگیر عدم تأمین نیاز سرما شده‌اند؛ به این معنا که زمستان سال گذشته هوا به‌اندازه کافی سرد نشد و جوانه‌های پسته که به سرما نیاز داشتند، نتوانستند تبدیل به جوانه گل شوند که بیشتر در اغلب ارقام پسته اکبری در سطح استان یزد مشکل داشته‌ایم.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد بابیان اینکه در 28 اسفندماه باغات استان یزد براثر سرما دچار سرمازدگی شد که این سرمازدگی شامل درخت‌های سیاه ریشه و باغات پسته شده است، اظهار داشت: مسئله‌ای دیگری که امسال باغات استان یزد را در ناملایمات خیلی اذیت کرد، درجه حرارتی بود که تقریباً از سوم تا دهم فروردین استان را درگیر خود کرد؛ چنانچه درجه حرارت در برخی از نقاط استان یزد به 37 درجه سانتی‌گراد رسید که این گرمای هوا هم گل‌های پسته استان را خراب کرد و هم اینکه بر باغات زردآلو تأثیر به سزایی را گذاشت.

جواد پور با اشاره به اینکه استان یزد در سال جاری کلکسیونی از عوامل نامساعد برای باغات را تجربه کرده است، تصریح کرد: امسال مجموعه‌ای از عوامل نامساعد برای باغات داشتیم؛ چنانچه در 14 و 15 فروردین‌ماه استان یزد دوباره درگیر سرمازدگی شد که این سرمازدگی همه محصولات استان یزد را تحت تأثیر خود قرار داد؛ لذا مجموعه این عوامل یعنی گرمای تابستان سال گذشته، کمبود سرما در زمستان، گرمای روزهای ابتدایی فرودین ماه و سرمای فروردین‌ماه موجب شد تا خسارت‌های سنگینی بر محصولات کشاورزی استان وارد شود.

این مقام مسئول میزان ارزش خسارت‌های ناشی از سرمازدگی در استان یزد را بیش از 603 میلیارد تومان اعلام کرد و بیان داشت: امسال سال خوبی را در باغات استان یزد نداریم و به محصولات به‌شدت آسیب‌رسیده و خسارت سنگینی را وارد کرده است؛ مخصوصاً باغات پسته که امسال پیش‌بینی می‌شود چیزی حدود 40 درصد کاهش محصولات داشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه در سرمازدگی امسال به باغات گردوی برخی از شهرستان‌ها به‌ویژه شهرستان خاتم آسیب جدی واردشده است، خاطرنشان کرد: باغات شهرستان‌های خاتم، تفت، مهریز و اردکان بیشترین خسارت را دیده‌اند که این سرمازدگی موجب کاهش تولید محصولات سردرختی و همچنین پسته در استان یزد شده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به جبران خسارت به کشاورزان، بر حمایت کشاورزان از سوی مسئولین جهاد کشاورزی تأکید کرد و ابراز داشت: باید توجه داشت که مسلماً باغاتی که بیمه‌شده‌اند، قطعاً تا ریال آخرش پیگیری خواهد شد؛ اما باغاتی که بیمه نیستند گزارش خسارت توسط سازمان جهاد کشاورزی به مدیریت بحران استانداری ارسال‌شده است که این موضوع از وزارت کشور پیگیری می‌شود که امید است در این راستاکمک‌هایی به کشاورزان صورت گیرد.

جواد پور در پایان اضافه کرد: در سال جاری برنامه‌های گوناگونی برای کاهش خسارت صورت گرفته است؛ چنانچه با این اقدامات صورت گرفته توانسته‌ایم تا حدودی خسارت‌های ناشی از سرمازدگی در استان یزد را جبران کنیم؛ اما یک سری عوامل در هنگام سرما باید به آن توجه داشت و در اولویت قرار گیرد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار