وضعیت صنعت فرش استان از زبان رئیس اتحادیه فرش دستباف
طی هفته اخیر مصاحبه ای با رئیس اتحادیه فرش دستباف استان خراسان جنوبی انجام شده که حاوی نکات مهمی پیرامون ظرفیت های اقتصادی صنعت فرش استان است. مواردی که می تواند ضمن تحلیل درست به راهکارهای مناسب برای تقویت تولید فرش و افزایش سهم استان از بازار این محصول در داخل و خارج منجر شود.
کد خبر: ۵۹۳۹۲۴
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۵ 21 April 2018

تابناک خراسان جنوبی: طی هفته اخیر مصاحبه ای با رئیس اتحادیه فرش دستباف استان خراسان جنوبی انجام شده که حاوی نکات مهمی پیرامون ظرفیت های اقتصادی صنعت فرش استان است. مواردی که می تواند ضمن تحلیل درست به راهکارهای مناسب برای تقویت تولید فرش و افزایش سهم استان از بازار این محصول در داخل و خارج منجر شود.

 

صنعت فرش به بازاریابی تخصصی در سطح بین المللی نیاز دارد

محمدحسین کامیابی در گفت‌وگو با فارس خراسان جنوبی، پیرامون وضعیت صنعت فرش دستباف به موارد مهمی از وضعیت این صنعت در استان اشاره کرده است. رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان‌جنوبی با اظهار اینکه نام حمایت از کالای ایرانی از سوی رهبر انقلاب برای سال جاری انتخاب شده لذا باید حمایت مسؤولان از فرش به شکل حمایت از تولیدکنندگان در بحث بازاریابی و توجه به مشکلات بافندگان فرش محقق شود.

 

وی افزود فرش تولیدی خراسان‌ جنوبی از با اصالت‌ترین و باکیفیت‌ترین فرش‌های جهان بوده و با سلیقه بازارهای هدف هماهنگی دارد، و از طرفی از شناخته‌‌شده‌ترین برندهای فرش در جهان است. وی عمده نقوش مورد تقاضا برای تولید فرش صادراتی را شامل ریزماهی، خشتی و طرح نائین دانست.

 

وی همچنین دلیل استقبال کمتر از فرش دستباف را در سالهای اخیر در بازارهای جهانی را ورود انواع کفپوش‌ها به بازارها دانست و افزود: برای معرفی بیشتر فرش دستباف استان متأسفانه بازاریابی خوبی نشده زیرا برای این کار نیاز به هزینه بوده و مرکز ملی فرش ایران بودجه کافی برای این کار را ندارد.

 

ظرفیت و ارزش تولید فرش استان

کامیابی در این گفتگو تاکید کرد: برای کمک به بازاریابی فرش دستباف ایران و استان باید واسطه‌های اقتصادی فعال شوند. وی اعلام داشت در طی سال گذشته بیش‌از 150 هزار مترمربع فرش در استان بافته شده است. بنابر خبر قارس این مقام صنفی ارزش این میزان فرش 55 میلیارد تومان اعلام کرده است که بنابر این باید متوسط ارزش فرش تولیدی استان را 350 هزار تومان است.

 

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان‌جنوبی از میزان صادرات فرش استان نیز گفت: 100 هزار مترمربع فرش دستباف استان به خارج از کشور صادر شده است که ارزش آن 12 میلیون دلار در سال 96 بوده است. وی گفت این فرش‌ها به طور عمده به کشورهای آلمان، امارات، ایتالیا و سایر کشورهای اروپایی صادر می شوند.

 

نظام بیمه ای مناسب برای حمایت از بافندگان وجود ندارد

کامیابی با اشاره به بیمه بافندگان فرش در استان گفت: در حال حاضر تعداد بافندگان فرش دستباف در استان 50 هزار نفر بوده که به صورت تمام‌وقت، پاره‌وقت و فصلی در این حوزه فعالیت می‌کنند اما از این تعداد تنها بیش‌از 4 هزار نفر تحت پوشش بیمه هستند.

 

وی ادامه داد: تعدادی از بافندگان فرش استان مسن بوده و متأسفانه هنوز تحت پوشش بیمه قرار نگرفته‌اند و حداقل بیش‌از 30 هزار بافنده در استان در صف تقاضا برای بیمه شدن هستند.

 

کامیابی با بیان اینکه اگر چه از طرف نمایندگان مجلس طرحی مبنی بر بیمه شدن بافندگان به مجلس تقدیم شده اما این طرح برای اجرایی شدن نیازمند اختصاص بودجه است، اضافه کرد: باید بودجه مناسبی برای این طرح و قانون پیش‌بینی شود.

 

وی خاطرنشان کرد: امیداست با تبدیل طرح بیمه شدن بافندگان فرش دستباف به قانون محل تأمین بودجه مناسبی برای این امر دیده شود و سهمیه هر استان مشخص گردد تا مقداری از مشکلات بافندگان استان حل شود.

 

 

به نظر می رسد تقویت زیرساخت های حمایتی و بیمه ای و تشویق کارفرمایان بخش فرش می تواند به افزایش تولیدات این محصول منجر شود. موضوعی که با همراه کردن روش های نوین بازاریابی در عرصه داخل و خارج می تواند به رشد پایداری در اقتصاد استان محروم خراسان جنوبی کمک نماید.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار