گفت و گوی جام جم آنلاین با دبیر کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی
دبیر کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس با بیان اینکه سیاست دولت در حوزه واردات کالای خارجی اقتصاد کشور و برخی از بخش‌های صنعتی را در آستانه نابودی قرار داده است، گفت: لازمه تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال تغییر نگاه دولت به بحث واردات بی‌رویه است اما برخی دستگاه‌ها در کنار عملکرد صفر درصدی ستاد اقتصاد مقاومتی در اجرای این چشم‌انداز، توجهی به این امر نداشته و به جای حمایت از تولید ملی منافع شخصی را در نظر می‌گیرند.
کد خبر: ۵۸۶۹۱۵
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۴ 07 April 2018

به گزارش «تابناک یزد»؛ مهرداد لاهوتی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین با اشاره به اینکه دولت در 5 سال گذشته انرژی زیادی را صرف تعامل سیاسی و تجاری با دنیا کرد تا کشور را از نابسامانی اقتصادی نجات دهد، افزود: با وجود تحریم های گسترده اروپا و آمریکا دولت به ناچار کشور را با هزینه های گزاف اداره می کرد لذا بر آن شد تا با آغاز مذاکرات هسته ای با طرف های غربی و حصول توافق برجام سایه تحریم ها از سر اقتصاد کشور برداشته شود و زمینه رونق کسب و کار را فراهم کند که در این مسئله تا حدود زیادی هم موفق عمل کرد.

باید کالای چینی را به دریا می ریختیم، صادرات نفت 2/5 برابر شده اما...

وی با تاکید بر اینکه با وجود تحریم های اقتصادی کشور بسیار گران اداره می شد و برای خرید اقلام استراتژیک همچون قطعه یدکی هواپیما باید چند برابر قیمت خرید می کردیم، افزود: یکی از راه های بهبود اقتصاد و رونق فضای اشتغال فروش نفت است. ما قبل از لغو برخی از تحریم ها به طور متوسط 1میلیون بشکه در روز نفت صادر می کردیم و این در حالی است که بعد از تعلیق یا لغو تحریم ها این رقم به روزانه 2 میلیون 400 هزار بشکه افزایش یافت که اگر مشتری جدیدی به بازار صادرات ما اضافه شود محدودیتی برای فروش نداریم.

لاهوتی به دیگر ابعاد مشکلات اقتصادی در فضای تحریمی کشور پرداخت و تصریح کرد: بزرگترین مشتری نفتی ما یعنی چین به گونه ای از ما نفت خریداری می کرد که ملزم بودیم به میزان 50 درصد درآمد حاصل از فروش نفت را از آنها کالا می خریدیم. خود همین کالا لطمات جبران ناپذیری به اقتصاد ما وارد آورد به طوری که اگر این اجناس را داخل دریا امحا می کردیم خیلی مقرون به صرفه تر بود و با واردات آن تولید ملی و اشتغال جوانان ضربه نمی خورد.

تراز منفی تجارت خارجی با ورود 43 میلیارد دلار کالا به کشور

وی با اشاره به راهبرد سنجیده مقام معظم رهبری مبنی بر مبارزه با تحریم ها از طریق ایجاد اقتصاد مقاومتی و تبین خط مشی آن برای مسئولان نظام، خاطر نشان کرد: اولین گام تحقق اقتصاد مقاومتی تغییر نگاه دولت به موضوع واردات است به این معنی که در مقابل باید ما در صادرات محصولات خود را افزایش دهیم اما الان میان این دو متغیر موازنه منفی وجود دارد به گونه ای که در حال حاضر تراز تجارت خارجی ما منفی شده و واردات کالا به کشور رقمی بالغ بر 43 میلیارد دلار را در بر می گیرد. این در حالی است که به همین میزان ما صادرات اجناس ایرانی داریم که آن هم عمدتا صادرات نفتی را شامل می شود.

نگاه دولت افزایش واردات است، 15 میلیارد دلار کالا خارجی به کشور قاچاق می شود

دبیر کمیسیون حمایت از تولید داخلی مجلس، قاچاق کالا و ارز به کشور را یکی دیگر از موانع بزرگ در سر راه تولید و اشتغال و اقتصاد درون زا دانست و افزود: طبق گزارش ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز میزان قاچاق کالا از ۲۵ میلیارد دلار امروز به 12میلیارد دلار کاهش یافته است. اما کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند با توجه به ادامه رکود تولید و اشتغال ما همچنان با واردات 20 میلیاردی کالای قاچاق رو به رو هستیم. اما بنده شخصا معتقدم آمار دولت درست نیست و چیزی در حدود 15 مییلیارد دلار کالا در مبادی رسمی و غیر رسمی به کشور وارد می شود. نتیجه اینکه نه تنها دولت نگاه کاهشی به واردات بی رویه نداشته بلکه بر افزایش آن هم تاکید کرده است.

90 درصد کالای قاچاق از مبادی رسمی و بنادر وارد می شود، سهم کولبران تنها 10 درصد

لاهوتی در این راستا عنوان داشت: باور اینکه بپذیریم حجم عمده واردات قاچاق کالا توسط کولبران صورت می گیرد بسیار دشوار است. آیا دولت امکان مدیریت ورود کالای قاچاق به کشور را ندارد؟ باید اذعان کرد بیش از 90 درصد کالای قاچاق از مبادی رسمی و بنادر ما وارد می شود و سهم مرزنشینان کولبر در این مسئله تنها 10 درصد ماجرا را در بر می گیرد. بطور نمونه در برخی از بنادر ما اصطلاح ته لنجی داریم اما وقتی آمار گرفته می شود حجم واردات کالا با روش ته لنجی به بیش از 25 تا 30 کانتینر در روز می رسد و عملا با احتساب این عدد ته لنجی معنا ندارد.

این نماینده تصریح کرد: ما نمی گوییم دولت باید جلوی کولبران را بگیرد چون این موضوع با توجه به رشد نرخ بیکاری با آسیب های اجتماعی همراه است. اما نظر به عدم تحقق شعار اقتصاد مقاومتی و بیکاری جوانان دولت موظف است به شکل فوری جلوی ورود بی رویه کالای قاچاق را بگیرد. از این رو بجد معتقدم سودجویانی در دستگاه ها نفوذ دارند و افرادی هم در میان وزارتخانه ها هستند که منافع ملی را به منافع شخصی ترجیح می دهند و جلوی واردات قاچاق نمی گیرند.

رتبه 10 جاذبه گردشگری دنیا هستیم اما تنها 5 میلیون توریست جذب کردیم!

وی در بخشی دیگر از گفت وگو به ضرورت حمایت دولت از صنعت تروریسم و افزایش واردات در این حوزه تاکید کرد واظهار داشت: در حوزه صنعت گردشگری دولت باید معکوس عمل کند یعنی باید حجم بازدید کنندگان خارجی به کشور نسبت به میزان گردشگران ما در خارج از کشور پیشی بگیرد تا ارز آوری بیشتری حاصل شود.

لاهوتی با ارایه آماری در این خصوص اضافه کرد: بر اساس آمارهای گردشگری مسافران ما در سفرهای خارجی خود رقمی بالغ بر 10 تا 12 میلیارد دلار هزینه می کنند. در صورتی که کل واردات(جذب توریست) ما در حوزه توریسم با جذب سالیانه 5 میلیون گردشگر چیزی در حدود 4 تا 5 میلیارد دلار است. باید گفت این رقم برای کشوری که رتبه دهم جاذبه تاریخی و گردشگری جهان را به خود اختصاص داده بسیار ناچیز است در حالی که صنعت توریسم رتبه سوم صنعت دنیا را از آن خود کرده و بزودی جای خود را با دو صنعت اول و دوم جهان یعنی نفت وخودروسازی عوض خواهد کرد ولی در جایی طبق افق 1404 ما باید 30 میلیون گردشگر با جذب سرمایه 30 میلیارد دلاری داشته باشیم متاسفانه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای تمام دولت ها به یک حیاط خلوت تبدیل شده است غافل از اینکه حضور 1 گردشگر خارجی در ایران بطور مستقیم و غیر مستقیم برای 10 نفر اشتغال زایی می کند.

 

نرخ بیکاری بالا و معضلی بنام چاقی دولت

 

دبیر کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس در پایان در خصوص نرخ اشتغال و بیکاری در کشور که رابطه مستقیم با بحث تولید و اقتصاد دارد، خاطر نشان کرد: اول اینکه دولت هر روز در حال چاق تر شدن است. در سال 95 هزینه جاری دولت 250 هزار میلیارد تومان شد اما امسال این رقم به 276 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. بنابراین دولت هر سال در حال چاق تر شدن است و از طرفی بیکاری گریبان جوانان را گرفته است.

لاهوتی در زمینه اشتغال زایی دولت هم افزود: باید تعریف دقیقی از فرد شاغل داشت دولت ادعا می کند سالی 700 هزار شغل ایجاد می کند. اما آمار بیمه شدگان نشان می دهد سالی 200 هزار نفر به فهرست بیمه شدگان افزوده می شود مضاف براینکه جمعیت بیمه شده هم شاخص مناسبی برای اشتغال محسوب نمی شود. از طرفی ما نمی توانیم شاغلان پاره وقت و یک جوانی که بطور فصلی بنایی می کند را جز نیروی اشتغال بکار در نظر گرفت. در مجموع سالی 1میلیون 200 هزار نفر به بیکاران کشور اضافه می شود و طبق آمار در حال حاضر 5 میلیون نفر بیکار در کشور داریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار