با وارد شدن پوتین به دور بعدی ریاست جمهوری روسیه، غرب باید خود را برای دوره ای سخت و پر تنش در روابط با مسکو که به زعم بسیاری مقامات غربی شریکی غیر قابل انکار است آماده کند.
کد خبر: ۵۸۱۶۶۶
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۸ 20 March 2018

اعلام پیروزی "ولادیمیر پوتین" در انتخابات ریاست جمهوری روسیه با توجه به رویکردهای سختگیرانه وی در قبال غرب به مذاق بسیاری سردمداران غربی خوش نیامد.

آلمان هم به عنوان یکی از کشورهای مهم غربی واکنش سرد و همراه با ناامیدی را به موفقیت پوتین نشان داد.

"هایکو ماس"، وزیر امور خارجه جدید آلمان درباره نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در روسیه و رقابت های انتخاباتی در این کشور ابراز تردید کرده و به آن انتقاد وارد کرد.

وی در دیدار با وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل اظهار داشت که این نتیجه دقیقا مانند شرایط رای گیری کم تر غافلگیر کننده بود. مطمئنا از یک رقابت سیاسی منصفانه در همه موارد نمی توان در این باره سخن گفت.

اخیرا حمله شیمیایی به جاسوس سابق روسی در انگلیس که غربی ها مسکو را متهم به ارتکاب چنین اقدامی کرده اند هم روابط بین اروپا و روسیه را متشنج تر کرده است. البته پوتین این گونه اتهامات غرب را بی معنی و احمقانه دانسته است.

"هایکو ماس" هم با اشاره به بحث ها درباره این حمله شیمیایی گفت که روسیه یک شریک سخت برای ما باقی می ماند.

وی در عین حال تصریح کرد که مذاکرات با روسیه باید ادامه داشته باشد. روسیه برای حل اختلافات بزرگ بین المللی مورد نیاز است. ما از روسیه انتظار ایفای نقشی سازنده را داریم.

در انتخابات ریاست جمهوری روسیه ولادیمیر پوتین توانست با کسب حدود 76 درصد آراء شهروندان، پیروز انتخابات شده و برای یک دوره دیگر سکان ریاست جمهوری در این کشور را بر عهده گیرد.

اورزولا فون در لاین، وزیر دفاع هم این اتهام را به روسیه وارد کرده است که بحران ها را تشدید می کند.

وی در مصاحبه ای با نشریه بیلد آلمان ولادیمیر پوتین را دیگر متحد آلمان ندانسته و اعلام کرد که وی مدتهاست که دیگر شریک ما نیست.

وی در عین حال در پاسخ به این پرسش که آیا پوتین یک دشمن برای ما محسوب می شود گفت من نمی خواهم تا این حد پیش بروم و همه درها را ببندم.

فون در لاین این انتقاد را به آلمان وارد می کند که اقدامات تحریک کننده متوالی را در پیش می گیرد و درگیری ها را تشدید و بی ثباتی ایجاد می کند.

وزیر دفاع آلمان همچنین اقدامات روسیه در سوریه را محکوم کرده و همچنین با اشاره به حمله شیمیایی علیه جاسوس سابق روسی در انگلیس گفت: همه شواهد دولت انگلیس در این باره، روسیه را متهم می کند.

در حالی که دولت آلمان انتقادات شدیدی را به روسیه وارد کرده و این کشور را متهم به اقدامات تحریک آمیز می کند اما ولفگانک کوبیکی، معاون رئیس پارلمان آلمان کاهش تحریم ها علیه روسیه را درخواست کرده و در مصاحبه ای با رادیو آلمان گفته است که جمهوری فدرال آلمان باید نشان دهد آماده است به روسیه رو آورد. در غیر این صورت خطر وقوع جنگ سرد ایجاد می شود.

وی همچنین به واکنش غرب درباره حمله با گاز اعصاب به جاسوس سابق روسی در انگلیس انتقاد وارد کرده و متهم کردن روسیه را اقدامی عجولانه و خطا دانست.

منفرد وبر، رئیس فراکسیون حزب مردم اروپا هم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را متهم کرده است که یک جنگ مدرن علیه غرب را به راه می اندازد.

وی در مصاحبه با نشریه بیلد آلمان اظهار داشت که اتحادیه اروپا باید پاسخ آشکاری به این مسئله بدهد.

وی ابراز امیدواری کرد که در نشست اتحادیه اروپا که از امروز در بروکسل برگزار می شود سیگنال آشکاری به روسیه ارسال شود. وی تاکید کرد که ما اروپاییان باید بیدار باشیم و از خود دفاع کنیم.

وی همچنین روسیه را متهم کرد که با اقدامات خود حاکمیت و استقلال دیگر کشورها را متزلزل می کند.

وی در عین حال خواهان باز ماندن همه کانال های مذاکرات با روسیه شده و گفت: ما باید همچنان دست دراز شده خود را به روسیه ارائه دهیم اما این باید از موضع قدرت انجام شود.

"ینز استولنبرگ"، دبیر کل ناتو هم در مصاحبه‌ای با روزنامه "دی ولت" آلمان بعد از حمله با گاز اعصاب به جاسوس سابق روسیه در انگلیس که غربی ها روسیه را متهم به این اقدام کردند درباره تهدیدات جدید دیگری از طرف مسکو هشدار داده است.

وی حمله شیمیایی در انگلیس را بخصوص یک نمونه مشخصی از آن اتفاقاتی دانست که طی سال ها شاهد آن است و همچنین گفت: روسیه همواره غیر قابل پیش بینی تر و جنگ طلب تر می شود. بعد از الحاق غیرقانونی شبه جزیره کریمه و استقرار نیروها در گرجستان و حملات سایبری فراوان اکنون تهدیدات بیشتری از طرف روسیه وجود دارد.

دبیر کل ناتو همچنین اظهار داشت: ما اخیرا شاهد این هستیم که چگونه روسیه سلاح های اتمی را در دکترین نظامی و تمرینات نظامی خود وارد می کند. به این ترتیب این خطر به وجود می آید که دولت روسیه آرام آرام از عملیات سلاح های متعارف به سمت تسلیحات هسته‌ای روی آورد. کشورهای عضو ناتو باید از این رو آمادگی دفاعی و قابلیت های خود را بهبود بخشند.

وی افزود: ما در حال حاضر آماده هستیم در صورتی که متحدین ما مورد حمله نظامی قرار گرفتند پاسخ دهیم. ما می خواهیم به صورت مطمئن بازدارندگی کنیم. ما خواهان هیچ جنگی نیستیم. هدف ناتو بیشتر تنش زدایی است.

این گونه اظهارات مقامات غربی نشان می دهد که آن ها نه می توانند روسیه را به عنوان شریکی قدرتمند کنار بگذارند و نه می توانند با آن کنار بیایند و این کشور را با سیاست های خود همراه کنند. بهر حال با وارد شدن ولادیمیر پوتین به چهارمین دور ریاست جمهوری روسیه روابط مسکو با غرب با توجه به سیاست های قاطعانه وی در برابر غربی ها با چالش های بیشتری مواجه خواهد شد.

روزنامه آلمانی دی ولت در مطلبی در این باره نوشت: فرقی نمی کند که مسئله سوریه، ایران، اوکراین و یا مجارستان در میان باشد، در صحنه بین المللی دیگر هیچ چیز بدون رئیس جمهور روسیه پیش نمی رود. آمریکا و اروپا به نظر می رسد در این عرصه درمانده شده اند.

همه در دنیا به روسیه روی می آورند حتی آن هایی که زمانی آشکارا با اردوگاه غرب همراه بوده و هستند. حتی عربستان سعودی که به عنوان متحد آمریکا مطرح است به سوی مسکو پرواز می کند و به طور ضمنی نقش ولادیمیر پوتین را به عنوان داور در سوریه می پذیرد.

مجارها هم که در سال 1989 به عنوان اولین کشور از بلوک شرق خارج شدند خواستار پایان تحریم ها علیه روسیه هستند و ایتالیا که شریک مرکل است هم چنین رویکردی را دنبال می کند.

در بخش دیگری ازاین مطلب آمده است: پوتین در خاورمیانه نه تنها در مسئله سوریه بلکه همچنین در مناقشات با ایران نقشی کلیدی را ایفا میکند. این که برخی کشورهای عضو ناتو بعد از حملات گاز اعصاب در انگلیس بیانیه های ضد روسی ارائه دادند و دیپلمات های روسی را اخراج کردند برای پوتین یک مسئله جدی نیست.

البته روسیه از جدایی اروپا استفاده می کند./تسنیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :