با ابتکار محققان البرزی
پژوهشگران مرکز علمی کاربردی شانجان مستقر در شهرستان فردیس استان البرز موفق به طراحی و ساخت نخستین خودرو فوق سنگین چند منظوره کشور شدند و انحصار تولید این نوع خودرو را در جهان شکستند.
کد خبر: ۵۸۰۸۸۱
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰ 18 March 2018

به گزارش تابناک البرز وحید بخت آزاد معاون مرکز علمی کاربردی شانجان فردیس  در آئین رونمایی از این خودرو گفت: نوع موتور نخستین خودرو فوق سنگین ایران دیزل 10 سیلندر v و بنز خورجینی بوده و پژوهشگران این مرکز با بومی سازی دانش ساخت خودروهای فوق سنگین ، افتخاری جدید برای کشور آفریدند.


وی با بیان اینکه 17 استاد دانشگاه و 20 دانشجو در مدت یکسال این خودرو را طراحی و ساختند،اظهار داشت: موتور این خودرو دارای سوپاپ از بالا و تزریق مستقیم و توان 320 اسب بخار بوده و خودرو دارای کلاچ تک صفحه ای خشک با عملکرد بنوماتیک وهیدرولیک و شاسی دوبل نردبانی و پرس شده و فرمان هیدرولیک است.


بخت آزاد با بیان اینکه دانش ساخت این نوع خودروها دراختیار چند کشور محدود است، بیان داشت: کشورهای دارای دانش ساخت خودروهای سنگین به خاطر تحریم ها ، حاضر به فروش این نوع خودروها به ایران نبودند اما امروز با طراحی بهتر و قیمت مناسب تر، انحصار آن توسط فرزندان ایران اسلامی شکسته شد.


وی گفت: پژوهش ، طراحی و ساخت این خودرو توسط محققان مرکز علمی کاربردی شانجان (آی سودا) در مدت زمان یکسال انجام شده و هدف از طراحی این خودرو تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری و اشتغال و نوآوری برای کشور است.


وی بیان داشت : این خودرو با توان حمل حدود ٢٥تن بار در شرایط بحرانی کوهستانی،برفی و ... دارای کارایی برای خدمات دهی در بخش های تجاری ، نظامی و دیگر بخش ها است.


بخت آزاد افزود: انتظار می رود با حمایت دولت تدبیر وامید بتوانیم زمینه تولید انبوه و صادرات این محصول
را فراهم کنیم.


وی برخورداری از سیستم تعلیق و فنر شمش به همراه کمک فنر روغنی و میل موجگیر محور جلو وعقب را از دیگر مزیت های این خودرو برشمرد و گفت: ظرفیت باک آن 400 لیتر سوخت از نوع گازوئیل است.


وی با بیان اینکه تعدادی از اساتید و پژوهشگران کشور دراین پروژه همکاری کردند، گفت: در ساخت این خودرو از فناوری نوین کمک گرفته شده است.


وی گفت:۵۰ درصد قطعات این خودرو داخلی است و برای طراحی و ساخت آن یک میلیارد و 700 میلیون تومان هزینه شده است.


همچنین سیدمحمد فریدونی طباطبایی کارشناس طراح صنعت خودرو کشور دراین مراسم حداکثر سرعت این خودرو را 90 کیلومتر در ساعت اعلام کرد و بیان داشت: با توجه به قدرت بالا و انعطاف بدنه ، قابلیت حمل بار در مسیرهای کوهستانی و جاده های ناصاف را دارد.


وی گفت: وزن این خودرو 18 هزار کیلوگرم است وکابین آن قابلیت حمل 6 سرنشین را دارد.


این کارشناس، نوع لاستیک این خودرو را20-1600تیوپلس عنوان کرد و افزود: این خودرو دارای قابلیت نصب توربوشارژ واینتر کولر است.


فریدونی طباطبایی طول خودرو را 12 متر با ارتفاع 3متر و20 سانتی متر عنوان کرد و افزود: کابین خودرو دارای قابلیت تاشو به صورت تک و 2 کابین است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار