خراسان رضوی یک دنیا تاریخ،زیبایی و تمدن را در خود جای داده و هر کجا قدم می گذاری شکوه تاریخ و زیبای طبیعت تو را حیرت زده می کند.
کد خبر: ۵۸۰۸۱۴
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰ 18 March 2018

به گزارش تابناک : تنگه زیبای کوهستانی رود «معجن» و  آبشار دیدنی اش  و روستای سنگان و مزار شاه سنجان در تربت حیدریه، برج علی آباد کاشمر و برج فیروزآباد بردسکن تنها گوشه هایی از طبیعت زیبا و تاریخ خراسان رضوی است.

گناباد را با قنات بزرگ و معرف قصبه می شناسند اما مسجد جامع گناباد دنیایی است از نقش و نگار و عظمتی  و «کاخک» شهری که با آسیاب آبی اش معروف است و مدرسه «غیاثیه خرگرد» در نزدیکی خواف گوشه ای از این تاریخ است.

از خواف که به سمت تایباد می روی میل تاریخی کرات  هنوز اقتداری دارد برای خود و چه ناشناخته است. مولانا ابوبکر در تایباد و مشهد ریزه و مزار شیخ عبداله در باخرز که البته با خواجه عبداله انصاری تفاوت دارد بخشی از هویت معنوی و تاریخی این سرزمین است.

مسجد عتیق تربت جام شکوهی به جا مانده از بیش از ۷۰۰ سال پیش است که هنوز نقش و نگارهای آن به راحتی دیده می شود و سرخس به برکت وجود دریاچه بزنگان با طبیعتی بسیار زیبا و غار مزدآوند  تمامی گردشگران را به سوی خود فرا می خواند.

خراسان

خراسان نامی مرکب از «خور» به معنی خورشید و «آسان» به معنی طلوع کننده است که علاوه بر تابش انوار خورشید از این نقطه بر ایران وجود بارگاه منور ثامن الحجج(ع) همه ساله پذیرای میلیون ها مسافر است.

دیرین شناسان ایرانی و فرانسوی در کناره های کشف رود نزدیک شهر مشهد ابزارهایی مانند ساطور و تیغه یافته اند و از همین رو خراسان را خاستگاه انسان ابزارساز می دانند.

بسیاری از مشاهیر معاصر ایران همچون شهید مطهری، دکتر شریعتی، مهدی اخوان ثالث، محمدرضا شفیعی کدکنی و محمدرضا شجریان از بزرگان هنر و ادب خراسان هستند.

پیشینه تاریخی خراسان  

استان پهناور خراسان با ساختار گوناگون و کهن زمین شناسی، اقلیم متنوع و جاذب، موقعیت ویژه جغرافیایی، بی گمان از قدیمی ترین دوران حیات بشری، بستر فعالیت های بشری، بستر فعالیت های معیشتی، بازرگانی و نظامی عمده بوده است.

آرامگاه نادری

به دلیل همین موقعیت خاص، کهن ترین، معروف ترین و طولانی ترین راه ارتباطی بین شرق و غرب یعنی جاده تاریخی ابریشم از طریق خراسان شرق را به غرب مرتبط می سازد.

آب و هوا

تنوع جغرافیایی سرزمین خراسان با وجود آب و هوای کویری و گرم در بخش جنوبی و معتدل کوهستانی در شمال استان و به طور پراکنده در مرکز با ارتفاعات قابل توجهی نظیر بینالود و هزار مسجد زمینه ای مناسب برای استقرار بشر از قدیمی ترین ایام و جذب اقوام وطوایف متعدد در دورانهای مختلف بوده است.

این سرزمین عرصه رویش انواع نباتات مناطق سردسیری و گرمسیری از قبیل گندم، برنج، بادام، سیب، انگور و پسته است و مناطقی از آن استعداد پرورش انواع مختلف حیوانات اهلی و وحشی نظیر پلنگ، گرگ، شتر، اسب، آهو، گوسفند و  بز را دارد.

جغرافیای طبیعی خراسان     

استان وسیع خراسان رضوی از شمال و شمال شرق به جمهوری ترکمنستان با مرز مشترک حدود ۷۵۱ کیلومتر، از شرق به جمهوری اسلامی افغانستان با مرز مشترک حدود ۶۱۹ کیلومتر، از غرب به استان سمنان و از جنوب به خراسان جنوبی محدود است.

 گستردگی استان و عواملی مانند وجود رشته کوههای مرتفع و مناطق کویری، دور از دریا و وزش بادهای مختلف موجب گوناگونی آب و هوا در مناطق آن گردیده است.

در بیشتر بررسی های انجام گرفته از جمله مطالعات آمایش خراسان، این سرزمین به سه منطقه آب و هوایی شمال، مرکز و جنوب تقسیم می شود.

آبشار

شمال خراسان رضوی  بطور کلی دارای شرایط آب و هوایی معتدل و سرد کوهستانی است.

این منطقه حاصلخیز ترین و متراکم ترین بخش استان از نظر جمعیت، فعالیت های اقتصادی وامکانات زیر بنایی است که شامل شهرستانهای قوچان، مشهد، چناران و سرخس می شود.

منطقه مرکزی استان شامل شهرستان ها ی سبزوار، اسفراین، نیشابور، تربت حیدریه، کاشمر، تربت جام، تایباد و خواف مساحتی در حدود ۸۵هزار کیلومتر مربع دارد.

این منطقه دارای آب و هوای نیمه صحرایی ملایم بوده و فعالیت اصلی اقتصادی آن کشاورزی است که در دشتهای وسیع دامنه های جنوبی بینالود تا کویر نمک و مناطق کویری مرز افغانستان انجام می شود.

جنوب خراسان نیز دارای آب و هوای خشک و نیمه صحرایی است.

راه های ارتباطی

مشهد به عنوان مرکز خراسان رضوی و به عنوان پایتخت معنوی ایران مهمترین شهر خراسان رضوی است که همه ساله پذیرای ۲۴ میلیون مسافر است.

اگر قصد سفر از تهران به مشهد و زیارت بارگاه ملکوتی ثامن الجج را دارید از تهران باید فاصله ۸۹۷ کیلومتری را طی کنید و البته در این مسیر شهرهای زیبا و تاریخی همچون سمنان، دامغان، شاهرود، سبزوار و نیشابور را پشت سر بگذارید که دیدن این شهر ها و آثار باستانی آنها خالی از لطف نخواهد بود.

فاصله شهر مقدس مشهد تا استان های جنوبی کشور از جمله بندرعباس نیز یک هزار و ۴۰۱ کیلومتر است.

هموطنان حاشیه خلیج فارس و بندر عباسی ها که قصد سفر به مشهد را دارند باید از شهر های سیرجان، کرمان، فردوس، بجستان، فیض اباد و تربت حیدریه  عبور کنند.

هموطنان شمالی ایران نیز در صورت قصد سفر به مشهد از مرکز استان مازندران و شهر ساری با عبور از شهر های گرگان، بجنورد، شیروان، قوچان و چناران با پیمودن مسافتی معادل ۶۹۹ کیلومتر می توانند برای زیارت و سیاحت میهمان امام هشتم شوند.

روستاهای گردشگری مشهد

مهمترین جاذبه خراسان رضوی به برکت حضور امام هشتم شیعیان و بارگاه ملکوتی ثامن الحجج در مشهد جاذبه زیارتی است که همه ساله سیل عظیم مشتاقان را به دنبال دارد.

مشهد مقدس به واسطه برخورداری از آب و هوای معتدل دارای مناظر بکر و طبیعی بسیاری از جمله روستاهای گردشگری متعددی است که بسیاری از گردشگران را به سوی خود فرا می خواند.

جاذبه های مشهد

روستاهای مج، روستای دهسرخ در کیلومتر ۴۵ جاده مشهد- نیشابور و در ۱۷کیلومتری شهر ملک آباد، روستای پاژ زادگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی در پانزده کیلومتری شمال شهر مشهد در تقاطع جاده کارده به کلات نادری، روستای نغندر از توابع شهرطرقبه و در فاصله ۱۰ کیلومتری آن، روستایی ییلاقی جاغرق در ۲۱ کیلومتری شمال غربی مشهد و در فاصله ی ۷ کیلومتری جنوب غربی طرقبه، وستای اندرخ از حومه تبادکان  در ۳۲ کیلومتری شمال شرقی مشهد و در مسیر کلات نادری، روستای حصار در مسیر مشهد به طرقبه و بعد از بند گلستان، روستای کنگ در دامنه کوه های بینالود و در قسمت جنوبی این رشته کوه و روستای زشک از توابع شاندیز از جمله مکان های بسیار دینی با چشم انداز های طبیعی است که چشم هر گردشگری را به خود خیره می کند.

مکان های مذهبی و تاریخی مشهد

مجموعه با شکوه حرم مطهر رضوی، شامل صحن، ایوان ها، رواق، موزه غنی و کتابخانه مرکزی آستان قدس از مهمترین مکان های زیارتی و سیاحتی مشهد مقدی به شمار می رود.

جاذبه های مشهد

آرامگاه محمد تقی خان پسیان نخستین  خلبان ایرانی در مجاورت آرامگاه نادرشاه افشار، بنای مصلی مشهد با قدمتی بیش از ۳۵۰ سال در فاصله یک کیلومتری ضلع شرقی میدان پنجراه پائین خیابان معروف به نواب صفوی، فرهنگسرای بهشت  متعلق به دوره پهلوی اول، آرامگاه میرزا ابراهیم اوّل بزرگترین واقف سادات رضوی و خانه ملک واقع در خیابان امام خمینی مشهد و مربوط به دوران قاجاریه از جمله بناهای تاریخی این شهر محسوب می شود.

آرامگاه خواجه ربیع  در شمال غربی مشهد در انتهای خیابان خواجه ربیع، موزه مردم شناسی و حمام مهدی قلی‌بیک مشهد در کنار مقبره امیر غیاث‌الدین ملکشاه در ضلع غربی حرم مطهر واقع درخیابان اندرزگو، آرامگاه نادر شاه، بنای تاریخی و مذهبی موسوم به گنبد خشتی در یکی از گذرگاهای قدیمی مشهد منشعب از میدان طبرسی به نام چهار سوق نوغان، گنبد هارونیه تنها اثر به جامانده از توس قدیم، مسجد گوهرشاد یکی از بناهای باشکوه و باستانی عهد تیموری، آرامگاه فردوسی در شهر توس در شمال مشهد و کلیسای مسروپ مقدس واقع  در میدان دهم دی شهر مشهد از معروف ترین و زیباترین بناهای تاریخی مشهد مقدس هستند.

جاذبه های مشهد

مکان های تفریحی  و تفرجگاه ها

وجود پارک های متعدد آبی، سد چالیدره یکی از دره های فرعی منطقه طرقبه، شهر طرقبه  یکی دیگر از گردشگاه ها بزرگ و طبیعی مشهد، باغ وحش و پارک جنگلی وکیل آباد، پارک امت در انتهای سی متری طلاب، پارک میرزا کوچک خان در حاشیه خیابان دانش شرقی، پارک کوهسنگی، پارک ملت مشهد، شهر شاندیز واقع در ۳۸ کیلومتری غرب شهر مشهد و سد یا بند گلستان از جمله مکان ها و تفرجگاه های شهر مشهد است که می تواند برای حضور شما و همسفرانتان خاطراتی خوش را به همراه داشته باشد.

جاذبه های مشهد

 

سد های دیدنی مشهد

مشهد مقدس با داشتن سد های متعدد در اطراف و حاشیه شهر دارای مناظر بکر و زیبایی است که مشاهده آنها خالی از لطف و خاطره نیست.

سد کارده در فاصله ۴۰ کیلومتری شمال مشهد و منشعبه از جاده کلات، سد چالیدره  از دره های فرعی شهر طرقبه، سد طرق در ۱۴ کیلومتری جنوب شرقی مشهد، سد گلستان در ۸ کیلومتری غرب مشهد و دره هفت حوض در دل کوهه ای خلج در اطراف مشهد از جمله مکان هایی است که مناظر ان چشم هر بیننده ای را می نوازد.

جاذبه های مشهد

بهشت غارنوردان

حاشیه شهر مشهد همچنین دارای غارهای متعدد با مناظر طبیعی است که همه ساله تعداد زیادی از طبیعت گردان و دوستداران محیط زیست را به سمت خود می کشاند.

 غاره دره آل مکانی است با دهانه بزرگ و دیدنی و دیوارهای مرتفع و بلند که چشمه ای در مجاورت آن قرار دارد و در ۴۵ کیلومتری شمال شرق مشهد در مسیر راه کلات نادری واقع شده است.

غار بیمار آب نیز از جمله غار های حاشیه شهر مشهد است که در ۶ کیلومتری دهکده «کوشک آباد» از توابع مشهد واقع شده و آب فراوانی در کف آن جریان دارد.

برای دیدن غار مغان نیز که درفاصله ۲۸کیلومتری جنوب غربی مشهد دقرار دارد باید از مشهد انتهای شهرک سیدی از گردنه خلج، کال شلگرد، روستای اردمه و روستای خانرود  عبور کرد.

غار کارده مشهد

روستای «کارده» در فاصلة ۴۸ کیلومتری شمال مشهد  نیز دارای دو غار با نام غار کارده  است که غار شرقی موسوم به غار اسکلت و غار غربی موسوم به غار کارده مشهور است.

غار هندل اباد نیز در فاصله ۴۰ کیلومتری شمال غرب مشهد و در منطقه تبادکان قرار دارد و به «اوله» هم شناخته می شود.

 دهانه کوچک و مستطیل شکل غار نیز در فاصله ۱۲ کیلومتری شمال غرب روستا رو به جنوب قرار گرفته است و از این روستا باید دو ساعت برای رسیدن به این غار راهپیمایی کرد.

غار مزدوران نیز در دو کیلومتری شرق قریة «مزدوران» شهر مشهد و در ارتفاعات «چاهک» و «شورلق» واقع شده است.

 قدمت این غار به هزاره دوم پیش از میلاد می‌رسد و در ۹۵ کیلومتری جاده مشهد – سرخس واقع شده است.

 

 

 

منبع : مهر 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار