مدير عامل شرکت توزیع نیروی برق استان یزد با اشاره به افتتاح 73 طرح برق‌رساني استان با اعتبار قريب 150 ميليارد ريال، اظهار كرد: در حال حاضر افزون بر 99 درصد از روستاهاي استان از نعمت برق برخودار هستند.
کد خبر: ۵۶۲۱۱۴
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۵ 05 February 2018

«محمدرضا صحتی» امروز به مناسبت سي و نهمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي در جمع خبرنگاران از بهره‌برداری 73 طرح برق‌رسانی استان در اين ايام الله مبارك خبر داد و تصريح كرد: اين طرح‌ها كه شامل 33 طرح توسعه و ساخت شبکه شهري و روستایی، 27 طرح حوزه اصلاح و بهینه‌سازي شبکه شهري و روستایی، 22 طرح تامین روشنایی معابر شهري و روستایی و يك مورد طرح برق‌رسانی به مسکن مهر است، با سرمايه‌گذاري 149 ميليارد و  679 میلیون ریال آماده بهره‌برداري شده است.

وی در ادامه با اشاره به افزايش تعداد مشترکین برق استان به بالغ بر 640 هزار مشترک، گفت: بيشترين مشتركان برق استان به تعداد 519 هزار و 604 مشترك يعني 81.2 درصد در بخش خانگي هستند، تجاري 13.4 درصد، صنعتي 1.7 درصد و عمومي و كشاورزي نيز به ترتيب 2.3 و 1.4 درصد را شامل مي‌شوند.

صحتي افزود: البته در بخش فروزش برق بيشترين سهم انرژي استان در اين حوزخ مربوط به بخش صنعت با 49 درصد به ميزان دو ميليون و 850 هزار مگاوات در شش ماهه اول سال جاري بوده است.

وي ادامه داد: در بخش مصرف، پس از صنعت به ترتيب بخش‌هاي خانگي با 23 درصد، كشاورزي با 17 درصد، عمومي با شش درصد و تجاري با پنج درصد قرار دارند.

مدير عامل توزيع برق استان با تشريح چشم‌انداز اين شركت در افق 1404 مبني بر افزايش رضايت مشتريان با حذف مراجعات حضوري از طريق سرآمدي شركت در تمام فعاليت‌ها، كاهش تلفات انرژي به پنج درصد و 21 دقيقه عدم استمرار انرژي به ازاي هر مشترك، به اقدامات شاخص استان در جهت كاهش شاخص تلفات انرژي در استان اشاره كرد.

وي در اين باره تصريح كرد: در حالي وزارت نيرو درصدد كاهش تلفات انرژي كشور از 10 تا 11 درصد كنوني به تك رقمي است كه شركت توزيع برق استان از سال‌ها پيش به اين هدف دست يافته به نحوي كه اكنون اين رقم 7.2 درصد كه در جشم‌انداز بايد به 6.8 درصد كاهش يابد.

وي از مهمترين اقدامات صورت گرفته در اين باره به اصلاح شبكه‌هاي فشار متوسط و ايجاد رينگ‌هاي شبكه فشار متوسط، جابجايي نترانسفورماتورها و نصب ترانس‌هاي كوچك و همچنين جايگزيني كابل‌هاي خودنگهدارنده به جاي كابل‌هاي مسي و نيز تعويض 20 هزار كنتور معيوب از سال 94 تاكنون اشاره كرد.

صحتي يكي از طرح‌هاي در دست اقدام وزارت نيرو را طرح فها نام برد و گفت: در قالب اين طرح تاكنون 4800 دستگاه كنتور هوشمند به رغم سهميه يك‌هزار كنتور براي استان، نصب شده كه شامل 720 مورد در بخش كشاورزي، 3970 مورد در بخش صنعتي و 110 كنتور نيز براي مشتركين اداري و تجاري بوده است.

وي يكي ديگر از سياست هاي وزارن نيرو را توسعه نيروگاه‌هاي توليد پراكنده ذكر و در مورد اقدامات صورت گرفته در استان تصريح كرد: ‌‌خوشبختانه استقبال خوبي در اين حوزه انجام شده به طوري كه در استان 23 مجوز با ظرفيت 92 مگاوات صادر شده كه 19 مورد آن با ظرفيت 81 مگاوات در دست ساخت است.

وي در اين رابطه از انعقاد هفت مورد قرارداد خريد تضميني در استان با ظرفيت 43 مگاوات در اين بخش خبر داد و گفت: البته تاكنون 5 مورد از اين نيروگاه‌ها به ظرفيت 32 مگاوات مورد بهره‌برداري قرار گرفته است.

مدير عامل توزيع برق استان در بخش ديگري از گزارشش به پتانسيل بالاي استان يزد با وجود 300 روز آفتابي در جهت توسعه انرژي‌هاي تجديدپذير اشاره كرد و در اين رابطه گفت: ظرفیت تولید نیروگاه‌های تجدیدپذیر داراي مجوز استان 33.9 مگاوات است كه 11 مگاوات آن در حال ساخت است و با چهار نيروگاه نيز قرارداد خريد تضميني به ظرفيت 13.8 مگاوات منعقد شده است.

این مسئول در مورد نيروگاه‌هاي فتوولتاييك زير 100 كيلووات استان نيز گفت: در اين بخش تاكنون 550 مجوز به ظرفيت 2600 كيلووات صادر شده و با 109 نيروگاه نيز قرارداد خريد تضميني به ظرفيت 1310 كيلووات منعقد شده است كه البته از اين تعداد 20 مورد به بهره‌برداري رسيده كه به احتساب 140 نيروگاه يارانه‌اي مورد بهره‌برداري از قبل، مجموع اين نيروگاه‌هاي فعال در استان به 160 مورد با ظرفيت توليد 720 كيلووات مي‌رسد.

وي از انعقاد قرارادادهايي با شركت پيشگامان براي نصب يكهزار نيروگاه در منازل مسكوني شهروندان و نيز كميته امداد در راستاي ايجاد اشتغال براي افراد تحت پوشش خبر داد و گفت: البته كميته امداد استان به رغم پيگيري‌هايي كه داشته‌ايم، در مقايسه با ساير استان‌ها مانند كرمان و فارس بسيار كند عمل كرده كه مورد گلايه است.

صحتي در بخش ديگري از سخنانش با تاكيد بر اين كه بيش از 99 درصد از روستاهاي استان داراي نعمت برق هستند به نحوي كه هيچ روستاي بالاي 10 خانوار استان فاقد برق نيست، در اين باره تصريح كرد:  973 روستا در استان وجود دارد که 922 مورد از آنها از نعمت برق برخوردارند و مابقي نيز عموماً زیر 10 خانوار یا به صورت فصلی در آنها اقامت وجود دارد.

وي یکی از اقدامات سال‌های اخیر را افتتاح دیسپاچینگ نوین و اتوماسیون تجهیزات شبکه توزیع بوده که با هدف دسترسی سریع به محل عیب در شبکه و رفع به موقع آن راه‌اندازی شده است و از نتایج آن می‌توان به کاهش نرخ خاموشی و افزایش رضایت مردمی اشاره کرد.

وی اقداماتي نظير استفاده  از روش خط گرم جهت سرویس و نگهداري شبکه در کنار اتوماسیون کردن شبکه‌ها را نيز در اين رابطه موثر خواند و افزود: میزان خاموشی به ازاری هر مشترک در استان در سال گذشته 88 دقیقه بوده در حالي كه ميانگین کشوری آن 880 دقیقه است.

اين مسئول به اقدامات پيك‌زدايي در استان شامل طرح تعميرات و تعطيلات صنايع، طرح ذخيره عملياتي، طرح ديزل ژنراتور صنايع و خاموشي چاه‌هاي كشاورزي اشاره كرد و گفت: در اين طرح‌ها به  ترتيب 100، 61 و 38 واحد صنعتي و 1075 چاه كشاورزي با شركت توزيع برق در سال جاري همكاري داشته‌اند كه در قالب آنها مجموعاً كمتر از دو ميليارد تومان پاداش پرداخت شده است.

وي افزود: بر همين اساس نيز علي‌رغم اين كه پيك شركت توزيع برق براي تابستان امسال استان849 مگاوات در نظر گرفته شد ولي اين ميزان در نقطه اوج خود به 817 مگاوات يعني 30 مگواوات كمتر رسيد.

به گفته وي، پيش‌بيني مي‌شود پيك بار استان در سال 1400 به 1200 مگاوات افزايش يابد كه شركت توزيع برق استان براي كنترل اين وضعيت نيز برنامه‌ريزي دارد.

صحتي در پايان نيز راه‌اندازی نرم افزار موبایل برق جهت مشاهده اطلاعات صورتحساب و امکان پرداخت صورتحساب و مشاهده سوابق پرداخت و مصرف ، واگذاري خدمات شرکت به بیش از 80 دفاتر پیشخوان خدمات دولت، کاهش زمان واگذاري انشعاب به 3روز و انجام بازدید از محل جهت واگذاری انشعاب با استفاده از بستر GIS و بدون نیاز به  حضور فیزیکی در محل را از خدمات جدید به شهروندان نام برد . 

مدير عامل توزيع برق استان همچنين پاسخگویی به 550 مشترک برق در روز با استفاده از  سامانه متمرکز اتفاقات و عملیات (تلفن 121) در ساعات شبانه‌روز از طریق مرکز استان و پاسخگویی به تمام شهرستان‌ها را از خدمات جدید شركت برشمرد و  گفت: براساس نتایج نظرسنجی سالیانه از ذینفعان شرکت، عدد رضایت‌مندی مردم از 56.4  در  سال 88 به  85.3 در سال 95 رسیده است . 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار