رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم؛
سیجانی گفت:با افزایش نمایشگاه‌های توانمندی بازار محصولات استان فرایند عرضه مستقیم به شهرهای مهم و بزرگ عراق را گسترش دهیم.
کد خبر: ۵۵۷۷۲۸
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵ 27 January 2018

به گزارش تابناک قم؛محمود سیجانی،رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم،با بیان اینکه صادرات استان قم در سال جاری رشد نسبتاً خوبی داشته است،گفت:البته هنوز میزان صادرات استان با ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایی که در قم نیمه فعال و یا بالقوه باقی مانده است همخوانی ندارد و رضایت بخش نیست.

محمود سیجانی،با ارائه گزارشی از صادرات سال جاری استان قم،اظهار کرد:محور صادرات کالای استان به کشور عراق بوده است و در حال حاضر بیش از ۴۴ درصد صادرات استان به این کشور ترانزیت می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه سعی داریم بازار صادراتی خود را در کشور عراق تقویت کنیم، ادامه داد:در این زمینه در نظر داریم با افزایش نمایشگاه‌های توانمندی بازار محصولات استان فرایند عرضه مستقیم به شهرهای مهم و بزرگ عراق را گسترش دهیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با بیان اینکه ایجاد فصل مشترک دینی و فرهنگی می‌تواند در رشد همکاری‌های اقتصادی مؤثر باشد،گفت: در این زمینه در اسفندماه سال جاری یک نمایشگاه ۱۰ روزه در نبطیه لبنان و در سال آینده نیز در شهر نجف عراق نمایشگاهی از توانمندی‌ها و فعالیت‌های اقتصادی استان قم برگزار خواهیم کرد.

وی با اعلام اینکه رشد صادراتی استان به کشورهای مختلف طی ۹ ماه سال جاری ۳۴ درصد افزایش یافته است، گفت: صادرات قم ۱۵۷ میلیون دلار با وزن ۱۲۸ هزار تن بود که حدود ۳۰ درصد افزایش ارزش و حدود ۶۸ درصد افزایش وزن داشته است.

سیجانی با طرح این مطلب که افزایش مشوق‌های صادراتی و اختصاص یارانه به سود تسهیلات بانکی در رشد صادراتی مؤثر بوده است، اظهار کرد:در سال جاری سعی کرده‌ایم که مشکلات صادرکنندگان در بخش‌های مختلف گمرکی، بانکی و مالیاتی را حل و فصل کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با بیان اینکه فرش، کفش، مواد پلاستیکی و پلیمری، محصولات سرب و انواع چسب و محصولات شیمیایی از مهم‌ترین کالاهای صادراتی استان است، اظهار داشت: بازار نخست صادرات قم، کشور عراق است و پس از آن کشورهای افغانستان، امارات، ترکیه، کره جنوبی، پاکستان، ازبکستان، آذربایجان، هند و ترکمنستان قرار دارد.

وی با اشاره به بسته حمایتی توسعه صادرات غیرنفتی مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور،گفت: بر این اساس تسهیلات صادراتی مناسب به متقاضیان ارائه و مشوق‌هایی برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی، ثبت برند در کشورهای هدف و حضور هیئت‌های تجاری در نظر گرفته شده است.

سیجانی خواستار افزایش تعامل و مشارکت بانک‌های استان قم به ویژه بانک‌های غیرتخصصی برای ارائه تسهیلات به فعالان اقتصادی و صنعتی شد و گفت: ارائه تسهیلات مناسب به واحدهای تولیدی و رفع برخی ضوابط و قوانین زائد، ارتقاء سطح کیفی و کمی صادرات را به دنبال دارد.

رئیس اتاق بازرگانی استان قم،در خصوص راهکارهای توسعه مخاطبان صادراتی گفت:یکی از مخاطبان و بازارهای صادراتی قابل توسعه کشور روسیه است.

ابوالفضل خاکی از راه‌اندازی غرفه ایرانیان در شهر آستارا خان روسیه خبر داد، و گفت: در توافق‌های به عمل آمده ۳۰ غرفه دائمی با عنوان سرای ایرانیان در این منطقه ایجاد می‌شود که یک غرفه مختص قم بوده و می‌تواند برای صادرات محصولات استان به سراسر روسیه مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

این پیشکسوت حوزه تولید و صادرات در ادامه از نبود حمایت کافی و مؤثر برای جذب سرمایه‌گذاری در استان گلایه کرد و گفت: متأسفانه هنوز زیرساخت‌های کافی و مفید برای جذب سرمایه‌گذار در استان فراهم نشده است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های گسترده برای حضور هیئت‌های تجاری قم در کشورهای هدف،تصریح کرد:در این هیئت‌های تجاری، فعالان تولیدی و صنعتی در رشته‌های گوناگون حضور خواهند داشت و تولیدات متنوع استان را به نمایش می‌گذارند.

خاکی با تأکید بر اینکه بحث سرمایه‌گذاری در قم ضعیف و ناچیز است، افزود: وقتی یک سرمایه‌گذار داخلی یا خارجی نمی‌تواند برق و گاز مورد نیاز خود را در شهرک‌های صنعتی استان فراهم ببیند دیگر دلیلی برای سرمایه‌گذاری نمی‌بیند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم نیز اظهار داشت: عراق کشور هدف در زمینه صادرات صنایع چوبی استان بوده که برای این منظور نیز در سال جاری ۲۰ کانتینر از مبلمان و محصولات چوبی دیگر به این کشور صادر شده است.

امیر هوشنگ طیبی‌نژاد با اشاره به این نکته که خوشه‌های صنعتی بسترهای توسعه بازارهای بین‌المللی استان را به صورت چشمگیری ارتقا داده‌اند، ادامه داد: خوشه مبلمان در حال بررسی بسترهای صادرات مبلمان به ۵ کشور مختلف است و خوشه صنایع سنگ هم توانسته‌اند بازار قزاقستان را تثبیت کنند.

وی با تأکید بر اینکه سنگ، مبلمان و تولید سوهان به عنوان ظرفیت‌های استان در حال توسعه و کسب بازارهای بین‌المللی است، افزود: ظرفیت استان قم به‌ویژه در بخش سنگ، مبلمان و تولید سوهان ظرفیت ویژه و قابل‌ ملاحظه‌ای بوده که باید از این توان تولیدکنندگان قم برای رونق اقتصاد و افزایش صادرات به کشورهای هدف استفاده کرد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قم هم با تأکید بر اینکه مشکلات و موانع اصلی صادرات استانی نیست،گفت: هزینه و قیمت بالای کالاهای تولیدی مشکل نخست صادرات بوده که سبب شده به‌تبع آن صادرات نیز با مشکلاتی رو به رو شود.

حسن آقاجانی افزود: در حال حاضر ۳۶ سازمان و نهاد مختلف انواع و اقسام هزینه‌ها را به تولیدکنندگان تحمیل می‌کنند که همه آن‌ها به افزایش قیمت کالا و خدمات منجر می‌شود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قم با اشاره به برخی خلأهای قانونی در حمایت از تولیدکننده،گفت: در بسیاری از مواد قانونی پای تولیدکننده به دادگاه باز می‌شود که همراه با هزینه‌های جانبی است باید خلأهای قانونی موجود به سود تولید و رونق صادرات در استان تغییر پیدا کند.

وی با طرح این مسئله که نوسانات ارز بازار بین‌المللی را ملتهب می‌کند، گفت: تأکید کرد: ازجمله مهم‌ترین عواملی که خسارت‌ها و ضربه‌های فراوان به واحدهای تولیدی و تولیدکنندگان وارد کرده نوسانات بالای نرخ ارز است.

آقاجانی استهلاک ماشین‌آلات صنعتی را موردتوجه قرار داد و گفت: هزینه‌های نگهداری و استهلاک ماشین‌آلات صنعتی در واحدهای تولیدی بسیار بالاست، دولت باید ارز دولتی برای نوسازی و بازسازی تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد تا بخشی از هزینه‌های تولید از این راه کاهش پیدا کند.

مدیر یک واحد تولید کننده موفق در عرضه شیرآلات الکترونیکی، با بیان اینکه قم برنامه و تقویم صادراتی مشخصی ندارد، گفت: متأسفانه هر شرکت یا واحد تولیدی مجبور است با توان و تجربه شخصی خود بازارهای هدف خود را بررسی و تصمیم‌گیری کند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قم با بیان اینکه کاهش هزینه‌های تولید باید در اولویت برنامه‌های صنعتی و اقتصادی دولت باشد اظهار کرد: تنها راه مقابله با بازار کالاهای چینی در کشور نیز کاهش هزینه‌های تولید است، قانون‌گذار باید به دنبال اصلاح قوانین در زمینه بخش تولید باشد تا کارخانه‌ها مجبور به پرداخت هزینه‌های سنگین به ادارات مختلف نباشند.

علی کبیریان با بیان اینکه توانایی صادرات محصول خود را داریم اظهار کرد: هرچند به دلیل تعدد سفارش‌های داخلی نتوانسته‌ایم نیازهای بازار خارجی را بررسی کرده و در مورد آن تصمیم بگیریم.

به دلیل تعدد سفارش‌های داخلی نتوانسته‌ایم نیازهای بازار خارجی را بررسی کرده و در مورد آن تصمیم بگیریم

وی تشکیل یک کنسرسیوم فعال و رسمی صادرات در استان را ضروری خواند و گفت: اگر یک تشکل و کارگروه قوی صادراتی در استان تشکیل شود می‌توان بازارهای جهانی را رصد کرد.

مدیر شرکت دانش بنیان بلندای صنعت جهان افراز با اشاره به اینکه کاهش هزینه‌های تولید می‌تواند به رونق و توسعه اقتصادی منجر شود، گفت: کالاها و خدمات ایرانی از تکنولوژی و کیفیت تولید خوبی برخوردار است که با حمایت دولت می‌تواند بازارهای جهانی را تسخیر کند.

به هر حال باید قبول کنیم برخی ضعف‌ها و رخنه‌ها از جمله نبود کنسرسیوم مدون صادراتی، نبود بازاریابی حرفه‌ای بین‌المللی و نداشتن ذائقه شناسی مخاطبان خارجی و کم توجهی به تنوع بازار در پهنه جغرافیایی دنیا و... در روند صادراتی محصولات و خدمات تولیدی کشور و استان قم به وضوح به چشم می‌خورد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار