غرق شدن نفتکش سانچی پس از 9 روز حریق شدید ، به سوگ نشستن ایران برای از دست دادن جمعی از مهندسان و دریانوردان کشورمان و حضور رییس جمهوری در نهمین جشنواره بین المللی فارابی ازجمله رویدادهای مهم روز گذشته بود .
کد خبر: ۵۵۲۴۴۴
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۲ 15 January 2018

به گزارش تابناک : روزنامه های چاپ امروز 25 دی ماه در پی اندوه غرق شدن کشتی نفتکش سانچی در اقیانوس اطلس و مرگ شهادت گونه 32 تن از دریانوردان کشور در صفحه و عنوان نخست خود به سوگ این داغ نشستند. سخنان رئیس جمهوری در اختتامیه جشنواره فارابی و نامه 202 نماینده مجلس برای رسیدگی به وضع بازداشت شدگان ناآرامی های اخیر از دیگر رویدادهای مورد توجه مطبوعات بود.

** توصیه و هشدارهای روحانی
پاسخ های حجت ‌الاسلام «حسن روحانی» رئیس ‌جمهوری صبح روز گذشته در مراسم اختتامیه نهمین جشنواره بین‌ المللی فارابی به توهین علیه معترضان مورد توجه برخی روزنامه ها قرار گرفت.
روزنامه «ابتکار» با اشاره به آن بخش از اظهارات روحانی مبنی بر اینکه «هرکسی که در خیابان حرف می زند یا خس و خاشاک هستند یا گاو و گوساله یا آشغال؟» به نقل از وی نوشت: چرا با توهین بی ادبانه با جامعه خود برخورد می کنید؟ مردم حرف دارند و برای همین به خیابان آمده‌اند؛ برخی حرفشان بحق است و برخی نیز از شرایط سوءاستفاده کردند؛ در همه جای دنیا نیز اینرگونه است و اگر فردا در لندن و نیویورک نیز تظاهرات شود عده‌ای پیدا می شوند که شیشه‌ها را می شکنند و چند مغازه را غارت می کنند. نباید همه را به یک چوب برانیم، بلکه باید به ویژه در تریبون‌های مقدس دقیق حرف بزنیم؛ چراکه ملت ما ملت بزرگی هستند. اگر اعتراضی بود تمام شد و اگر برخی نیز سوءاستفاده هایی کردند نیروهای امنیتی به خوبی کار را اداره کردند و ماجرا تمام شد، اما از امروز کار جامعه شناسان، روانشانسان اجتماعی اساتید و فرهیختگان حوزه علوم انسانی آغاز شده است و آنها باید مسائل را تحلیل کنند.
در گزارش روزنامه «ایران» با اشاره به عنوان «به اختلاف نظر احترام بگذاریم» به نقل از روحانی عنوان کرد: باید به فکر انسان‌ها، تنوع و اختلاف نظری که در چارچوب نظریه باشد احترام بگذاریم. این اختلاف نظر می‌تواند برای وحدت جامعه مفید باشد در حالی که برعکس آن فشار برای وحدت ماشینی می‌تواند برای انسجام جامعه ما خطرناک باشد.
در همین یکی دو هفته اخیر امریکایی‌ها در دو بخش دچار شکست بزرگ شدند. یک بخش آنجا که خواستند در برابر افکار عمومی جهان بایستند و تعهدات بین‌المللی را زیرپا بگذارند. تعهدات در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی یا از جنس اخلاق است یا حقوق و روابط صحیح علوم انسانی؛ تلاش امریکا برای نقض این تعهدات شکست خورد. دنیا در برابر امریکا ایستاد. آنها در چند روز گذشته می‌خواستند تعهد بین‌المللی را که در برجام دارند زمین بگذارند، اما شما صف مقابل آن را دیدید.
«پیروزی حقوق بر دیکتاتوری» عنوان گزارش «اعتماد» بود که در آن می خوانیم: یکشنبه دهم دی حسن روحانی در جلسه هیات دولت برای اولین‌بار نسبت به انتقاداتی که در اعتراضات خیابانی مطرح ‌شد واکنش نشان داد و تاکید کرد «نقد مردم فقط به اقتصاد نیست، مردم راجع به فساد و شفافیت حرف دارند و می‌گویند باید مسائل شفاف باشد.»
روحانی هشدار داد که نباید به وحدت ماشینی دل بست و به جای پول و سفارش و مهندسی علوم انسانی، باید فضای آزاد را در اختیار اندیشمندان و دانشمندان قرار داد. روحانی برجام را یادآوری کرد و ماندگاری آن را در میز مذاکره‌ای دانست که ایران برای حل معضلات پیچیده بین‌المللی و منطقه‌ای پیشنهاد داد و البته باز هم از آزادی فضای مجازی سخن گفت.
اعتماد در یادداشتی با عنوان «مواجهه رییس‌جمهور با اعتراضات» نگاشت: رییس‌جمهور نباید نسبت به این مساله در سخنرانی‌هایش به رویارویی لفظی و جنجال کلامی با شخصیت‌های جناح رقیب تقلیل یابد. بالاخره برخی از شخصیت‌ها و فعالان سیاسی منتقد آقای روحانی هستند. در مساله‌ای به این مهمی چشم جامعه به حرف‌های رییس‌جمهور جلب شده است. شان او چنین نیست که همه جا نقل شود که آقای روحانی جواب حجت‌الاسلام صدیقی را داده است. اگر ازآقای صدیقی حرف نادرستی نسبت به مردم نقل شده است خیلی‌ها در فضای حقیقی و مجازی نسبت به آن حساسیت نشان داده‌اند تا آنجا که خود ایشان هم به نوعی اقدام به جبران آن تعبیر کرده. حتما همه از بکار بردن القاب توهین‌آمیز برای معترضین ناراحتند و به‌خصوص به‌کار‌گیری چنین ادبیاتی در تریبون‌های مذهبی وعبادی.

** ابهاماتی در باره سانچیِ غرق شده
روزنامه «آرمان» در گزارش خود نوشت: باور کردنی نبود؛ می‌گفتند آب سبب آرامش است اما این بار موج‌ های دریا خوابی دیگر برای 32 دریانورد دیده بود؛ بسیاری از حاضران در نفتکش ایرانی جوان بودند که با لبخند رفتند اما دیگر بازگشتی نداشتند؛ روزها شیون مادران و همسران دریانوردان نفتکش سانچی بود که جریان داشت. چشم‌هایشان به دریا بود تا شاید نشانی از پسران و همسرانشان بیایند اما آنها فرسنگ‌ها دورتر از ایران با مرگ دست و پنجه نرم می‌کردند. حتی دیروز حاضر به پذیرش خبر رسمی به شهادت رسیدن همسران و فرزندانشان نبودند و اصرار داشتند که باید بیشتر جست‌وجو شود اما وقتی نفتکش به طور کامل به زیر آب رفت مجبور به پذیرش آسمانی شدن فرشته‌های نفتکش شدند.
«تراژدی سانچی» عنوان برگزیده «شهروند» برای گزارش خود بود که در آن آمده است: یاور افشاری از دوستان صمیمی من بود. او روغن‌کار موتورخانه بود و 8سالی می‌شد که در این شرکت کار می‌کرد. او یک دختر یک‌سال و نیمه دارد. آخرین‌بار 3روز پیش از حادثه بود که از طریق اینترنت با او صحبت کردم. می‌گفت خسته است و دوست دارد زودتر برگردد. می‌خواستیم با هم قرار بگذاریم و بیرون برویم. ما خیلی با هم صمیمی بودیم. غنی سامری را هم همه می‌شناسند. او نه‌تنها با من بلکه با همه رفیق صمیمی بود. همه او را دوست داشتند. غنی دو دختر و یک پسر دارد. امروز وقتی خبر فوت تأیید شد، همسر و یکی از دخترانش بیهوش شدند. آنها را به بیمارستان شرکت نفت بردند. پسرش هم که حالش بد بود، همراه آنها رفت. غنی متولد ‌سال 43 بود و از‌ سال 67 روی کشتی کار می‌کرد. او اجازه نداد پسرش این کار را انجام دهد. پسرش هم می‌خواست روی کشتی کار کند، ولی غنی اجازه نداد. می‌گفت کار سختی است. نمی‌گذارم پسرم آن‌قدر سختی بکشد. غنی سرملوان بود.
روزنامه «فرهیختگان» زیر عنوان «ابهامات جعبه سیاه سانچی» به پرسش های موجود در رابطه با غرق شدن این نفتکش اشاره و عنوان کرد: تردد کشتی با مالکیت ایرانی ولی با پرچم برافراشته پانامایی چند روزی است که در حاشیه مساله به آتش کشیده شدن سانچی عنوان شده و از سوی کاربران فضای مجازی با سوالات متعدد مطرح می‌شود؛ سوالاتی که محتوای آن در خصوص مالکیت این کشتی، کاربری‌اش و پرچم روی آن است.
برخی کاربران با بازخوانی اظهارات مسئولان در مورد تحریم‌های ایران می‌گویند ممکن است این اتفاق تحت‌تاثیر تحریم‌های قبلی و به نوعی دور زدن آنها در آب‌های جهانی باشد و در همین زمینه تحریم‌های فروش و انتقال نفت ایران و تاثیر برخی تحریم‌های سال گذشته اتحادیه اروپا روی مجموعه شستا و صندوق بازنشستگی کشوری را مطرح می‌کنند و می‌پرسند چه شرایطی باعث شده که پیچیدگی مالکیت و کاربری شامل‌حال این نفتکش شود؟
از سوی دیگر برخی دیگر از فعالان فضای مجازی کشورهم با استناد به همین پیچیدگی نگران اتفاقات پشت پرده‌ای هستند که ممکن است زمینه‌ساز پرونده‌سازی دشمنان برای کشور شود و زمینه دست‌انداز حقوقی دیگری را بر سر مبادلات اقتصادی ایران فراهم آورد. این سوال‌ها امروز به مساله‌ای تبدیل شده که افکار عمومی خود را نیازمند دانستن حقایق و پشت پرده آن می‌داند. در همین زمینه شفاف‌سازی مسئولان گام مهم و محکمی است که باید برای برطرف کردن ابهامات بر‌داشته شود.
روزنامه «شرق» در یادداشتی با عنوان «شکایت از چین در مراجع بین‌المللی» به طرح ابهاماتی در رابطه با این حادثه پرداخت و نگاشت: پایان نفت‌کش سانچی. این آغاز سؤالات بی‌جوابی است که هر لحظه به تعداد آنها اضافه می‌شود. اینکه چرا پرچم نفت‌کش ایرانی باید پرچم کشور پاناما باشد؟ اینکه چرا خدمه نفت‌کش ایرانی می‌میرند و خدمه کشتی مقابل زنده می‌مانند؟ اینکه چرا دسترسی به خدمه کشتی چینی هنوز هم که هنوز است، برای کارشناسان ایران فراهم نشده؟ چرا چین اجازه حضور ایران در پروسه اطفای حریق را نمی‌دهد؟ چرا مسئولان رده‌بالای ایران به‌ویژه در وزارت خارجه از روابط دیپلماسی خود برای فشار بر چین و سرعت‌بخشیدن به عملیات اطفای حریق بهره نمی‌گیرد؟ اینکه چرا سرعت تسلیت‌گفتن‌ها از سرعت رسیدگی به این مسئله از سوی مسئولان بیشتر است!
به گزارش شرق، برخی از نمایندگان مجلس معتقدند که کم‌کاری چین در این ماجرا محرز است. برخی حتی به کم‌کاری وزارت امور خارجه در امر پیگیری موضوع می‌پردازند؛ شکایت و گله‌ای که از سوی خانواده‌های دریانوردان نیز بارهاوبارها مطرح شده است.

** درخواست برای رسیدگی به بازداشتی های اخیر
202 نماینده مجلس با نگارش نامه ای خطاب به رئیس مجلس خواستار رسیدگی به مساله بازداشت شدگان و کشته شدگان در ناآرامی های اخیر خواستار شدند.
روزنامه «قانون» در گزارش «اعتراضات و کشته ‌شدگان زیر ذره‌ بین مجلس» نوشت: اعتراضات اخیر سبب شد تا برخی از افراد به دلایل مختلف بازداشت شوند. از همان ساعات ابتدایی جمعی از مسئولان تلاش کردند از سرنوشت این بازداشتی‌ها اطلاع پیدا کنند تا اتفاق خاصی در این بین رخ ندهد. مجلس شورای اسلامی نیز از همان ابتدا پیگیر وضع موجود بود و حتی جمعی از نماینده ها برای بازدید از زندان‌ها درخواست‌هایی داده بودند.
به گزارش قانون در درخواست نمایندگان آمده است: قوه قضاییه باید این مسائل را توضیح دهد؛چراکه اطلاع‌رسانی در این خصوص ضعیف است، نمایندگان مجلس به مقامات مسئول در وزارت دادگستری و وزیر به صورت فردی پیغام داده‌اند. حوادث اخیر با سال 88 متفاوت است،اما باید نخست هیات بررسی در مجلس تشکیل شود، رفتار پلیس و نیروهای انتظامی به دلیل تجربه بهتر از سال 88 بود.
روزنامه «ستاره صبح» با اشاره به این خبر، زیر عنوان «حرف مردم باید شنیده شود» به اظهارات علی مطهری اشاره کرد. وی گفت: بسیاری از دانشجویان به ویژه دانشجویان دانشگاه تهران آزاد شده‌اند. مطهری درخصوص بازداشتی‌های اخیر،گفت: به ما گفتند یک نفر در تهران و دو نفر در شهرستان‌ها خودکشی کردند و قرار شد درخصوص علت خودکشی‌ها گزارشی به مجلس ارائه شود که هنوز گزارشی به ما نرسیده است. تعدادی از نمایندگان درخواست بازدید هیاتی از مجلس از بازداشتگاه‌ها را داشته‌اند و اما تشکیل کمیته حقیقت یاب بستگی به نظر هیات رییسه دارد.

 

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار