نقدی بر ادعای نگران کننده فرماندار تهران در مورد بحران آب شهر تهران؛
مسئولان اجرایی استان و شهرستان تهران باید برای شهروندان تهرانی به صورت دقیق و شفاف توضیح دهند که دقیقاً کدام بخش های شهر و شهرستان تهران در صورت استمرار روند کنونی عدم بارندگی با مشکل آب رو به رو خواهند شد و این شهروندان برای در امان ماندن از خسارت های سنگین چنین رویدادی چه اقداماتی باید در دستور کار داشته باشند؟
کد خبر: ۵۵۱۵۷۳
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۹ 13 January 2018
 

آقای فرماندار با اعداد ریاضی بازی نکنید، برنامه هایتان برای مقابل با بحران آب را تشریح کنید!روز گذشته فرماندار تهران در جلسه شورای اداری استان خراسان جنوبی که با حضور استانداران ادوار خراسان برگزار شد، در رابطه با بحران آب شهرستان تهران و پیامدهای خسارت بار آن سخنانی بر زبان آورد که بر نگرانی های شهروندان نسبت به این موضوع مهم افزود. با فرض اینکه سخنان فرماندار دقیق و جامع باشد، پرسش این است که آیا مجموعه تحت نظر او برنامه های دقیقی برای مقابله با بحران نیز دارند یا خیر؟

به گزارش «تابناک»، کاهش چشمگیر بارندگی های سالانه در نقاط مختلف کشور در سال جاری کاملاً مشهود است و با روند کنونی در تابستان سال آینده بسیاری از مناطق کشور با بحران شدید آب رو به رو خواهند شد؛ مناطقی مثل شهر و شهرستان بزرگ تهران که میلیون ها شهروند تهرانی را در خود جای داده است و به احتمال زیاد در تابستان سال آتی منابع آب کافی برای همه شهروندان در اختیار نخواهد داشت.

صرف نظر از چرایی آغاز یک دور خشکسالی نگران کننده در سراسر مناطق جغرافیایی کشور و وضعیت نا به سامانی که در شرایط کنونی به وجود آمده است، موضوع مهم تر این است که مدیران اجرایی کشور تا چه میزان این بحران خطرناک را پذیرفته و برای مقابله با آن آماده شده اند؟

در میان همه مناطق جغرافیایی کشور، شرایط شهر و شهرستان تهران از آن جهت مهم و نگران کننده تر است که می دانیم در این بخش از کشورمان جمعیتی بالغ بر 12 میلیون نفر ساکن هستند و هر گونه بروز بحران در زمینه منابع آبی، می تواند خسارت های جبران ناپذیری را به بخش عظیمی از شهروندان پایتخت سیاسی کشورمان وارد کند.

عیسی فرهادی، فرماندار شهرستان تهران در سخنانی که روز گذشته در استان خراسان جنوبی بر زبان آورد، ضمن پذیرش بروز بحران در تابستان سال آینده در شهرستان تهران گفت: وضعیت بارش باران در شهرستان تهران نسبت به 47 سال گذشته کم تر است و اگر این روند پیش آمده ادامه یابد، آب شرب 52 درصد مردم تهران با مشکل تأمین رو به رو خواهد شد.

سخنان فرماندار شهرستان تهران اگرچه اولین اظهار نظرهای جدی در مورد بحران آب در پایتخت سیاسی کشورمان نیست، اما در24 ساعته گذشته با حجم بالایی از توجه مردمی رو به رو شد و بر نگرانی های شهروندان تهرانی در مورد وضعیت منابع آبی تهران در تابستان سال آینده افزود.

جدا از اینکه آقای فرماندار چگونه در سخنان خود در مورد بحران آب به رقم ریاضی 52 درصد رسیده است و چگونه بحران آب تهران را متوجه بیش از نیمی از شهروندان تهرانی می داند که البته نیاز است ایشان به افکار عمومی در مورد نحوه محاسبه و به دست آوردن این عدد دقیق توضیح دهد، مسائل مهم تری در این باره مطرح است که تشریح و توضیح در مورد آنها نیز بر عهده مسئولان ارشدی چون فرماندار تهران است.

مسئولان اجرایی استان و شهرستان تهران باید برای شهروندان تهرانی به صورت دقیق و شفاف توضیح دهند که دقیقاً کدام بخش های شهر و شهرستان تهران در صورت استمرار روند کنونی عدم بارندگی با مشکل آب رو به رو خواهند شد و این شهروندان برای در امان ماندن از خسارت های سنگین چنین رویدادی چه اقداماتی باید در دستور کار داشته باشند؟

همچنین مسئولان باید جدا از آمار نگران کننده که در مورد گستره بروز بحران ارائه می کنند، برای شهروندان تهرانی از برنامه و تدابیر اتخاذ شده خودشان نیز برای مقابله با بحران آب و مشکل تأمین آب شرب در پایتخت سیاسی کشورمان صحبت کنند.

به بیان بهتر با شرایط جوی نگران کننده ای که هم اکنون در نقاط مختلف کشور حاکم است و بارندگی های بسیار کمی آن هم در فصل زمستان شاهد هستیم، اشاره به بحران آب و پیش بینی وضعیت نامطلوب منابع آبی کار چندان سختی است و در این میان تکیه بر اعداد ریاضی نیز نمی تواند تفاوتی در کلیت ماجرا ایجاد کند و مهم تر این است که مسئولان اجرایی کشور بتوانند راهکارهای عملیاتی دقیقی را برای مقابله و خروج از بحران اتخاذ و عملیاتی کنند.

 سئوال مهم تر این است که در سال های گذشته همواره مسئولان و کارشناسان به موضوع بحران آب و خسارت های آن اشاره کرده اند، اما اکنون جدا از ارائه آمارهای مبتنی بر پیش بینی آینده نیاز است، آقای فرماندار و دیگر مسئولان از طرح هایی که در سال های گذشته برای آمادگی در برابر این بحران عملیاتی کرده اند، سخن بگویند.

 

منبع: تابناک

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار