سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم گفت: عراق و افغانستان دو کشور عمده برای صادرات تولیدات استان قم بوده که نزدیک به ۴۴ درصد حجم صادراتی استان را کشور عراق شامل می‌شود.
کد خبر: ۵۴۴۵۷۹
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۶ 28 December 2017

به گزارش تابناک قم، محمود سیجانی در جلسه توسعه صادرات استان قم که در سالن جلسات استانداری قم برگزار شد، اظهار داشت: باید موانع توسعه صادرات در استان به‌درستی شناخته و تبیین شود.


وی افزود: تشویق و حمایت از واحدهای تولیدی صادرات محور ازجمله مهم‌ترین اقدامات و برنامه‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت بوده که باید برای رفع کامل موانع صادرات به کشورهای هدف جلسات رفع موانع صادرات به‌صورت مستمر ادامه پیدا کند.


سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با اشاره به اختیارات کارگروه توسعه صادرات گفت: پذیرش هیئت‌های تجاری به‌منظور بازاریابی، اعزام هیئت‌های تجاری برای عرضه کالاهای داخلی در کشورهای دیگر و ایجاد نمایشگاه‌های تولیدات داخلی استان در کشورهای هدف ازجمله وظایف مهم این کارگروه است.


سیجانی با تأکید بر کشورهای هدف مهم برای صادرات محصولات استان، تصریح کرد: عراق و افغانستان دو کشور عمده برای صادرات تولیدات استان قم بوده که نزدیک به 44 درصد حجم صادراتی استان را کشور عراق شامل می‌شود که برای این منظور نیز در تلاش خواهیم بود تا در سال 97 نمایشگاه محصولات تولیدی استان را در شهر نجف دایر کنیم.


وی با  اشاره به برپایی نمایشگاه محصولات تولیدی استان در کشور لبنان خاطرنشان کرد: در هفته فرهنگی استان در کشور لبنان نمایشگاهی برای عرضه محصولات قم برپا می‌شود که در اسفندماه سال جاری این نمایشگاه دریکی از شهرهای لبنان دایر خواهد شد همچنین مباحث گمرکی، بانکی و مالیاتی صادرات در استان نیز مسیر خوبی را در پیش‌گرفته است.


سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم ادامه داد: در زمینهٔ صادرات استان رشد 34 درصدی را تجربه کرده که از هدف‌گذاری‌های استانی جلوتر بوده همچنین فضای مناسبی نیز برای رفع موانع صادرات در بین تولیدکنندگان استان در ماه‌های اخیر ایجادشده است.


سیجانی با اشاره به دلایل مهم افزایش صادرات در 8 ماه نخست سال جاری ابراز کرد: ایجاد بازار رقابتی و بهبود کیفیت‌های تولید، تخصیص تسهیلات بانکی، حمایت‌های رونق تولید و بازسازی و نوسازی تجهیزات ازجمله مهم‌ترین دلایل افزایش صادرات در استان قم بوده است.


وی عنوان کرد: با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته تعامل بانک‌ها با بخش صنعت در ماه‌های آینده مقداری بهبودیافته اما در کل رونق تولید در استان قم سال 95 نسبت به سال96 از وضعیت بهتری برخوردار بوده که امید می‌رود در نیمه دوم سال میزان پرداختی بانک بیشتر شود همچنین بانک‌های تخصصی در ارائه تسهیلات عملکرد قابل قبولی داشته که باید بانک‌های غیرتخصصی نیز به این راه کشیده شوند.


سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم گفت: ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور بسته حمایتی ویژه برای صادرات توسعه غیرنفتی تدوین کرده که در استان قم نیز کاملاً ابلاغ‌شده که نزدیک به 4 درصد یارانه‌های دولتی نیز از این طرح حمایتی پشتیبانی می‌کند.


سیجانی با اشاره به اهمیت حمایت از واحدهای صادرات محور ابراز کرد: اگر واحدی بخواهد برندی را در کشور هدف ثبت کرده یا اگر هیئت‌های تجاری استان به کشورهای دیگر سفر کند از این طرح حمایتی می‌تواند استفاده کند.
وی عنوان کرد: نمایشگاه بزرگ جمهوری اسلامی 26 بهمن در بغداد برپا می‌شود که مبحث بازاریابی هدف عمده از برگزاری این نمایشگاه بوده که باید واحدهای بزرگ و مهم استان نیز به‌صورت غرفه‌ای حضور پر رنگی در آن داشته باشند همچنین با توجه به اهمیت بازار روسیه یک دوره آموزشی برای آشنایی با بازار روسیه در شهر قم برگزار شده است.


سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم عنوان کرد: طبق اعلام گمرک استان در 9 ماه نخست سال حجم صادرات استان بیش از  157 میلیون دلار با وزن تقریبی 128 هزار تن بوده که نسبت به متوسط سال گذشته  28 درصد رشد را نشان می‌دهد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار